پوتین: روی سوآپ گاز با ایران کار خواهیم کرد؛ پاسخ طنز به ادعای دخالت در انتخابات آمریکا

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهور روسیه، طرح انتقال گاز این کشور به جمهوری اسلامی ایران را قابل اجرا دانست و با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به این منبع انرژی گفت: ما در زمینه سوآپ گاز با ایران کار خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، ولادیمیر پوتین پنجشنبه ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در نشست عمومی نهمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک روسیه افزود: ایران مدتهاست که از ما تقاضای گاز دارد؛ خوب، این موضوع برای ما هم ایده بسیار مناسبی است، چرا که میدان گازی نزدیک است.
وی خاطرنشان کرد: من معتقدم که این پروژه، به طور کامل قابل تحقق است، چرا که بازارهای مصرف گاز در منطقه، بسیار بزرگ هستند و این نیاز بزرگ به گاز در کشورهای همسایه ایران وجود دارد.

پوتین: روی سوآپ گازی با ایران کار خواهیم کرد؛ پاسخ طنز به ادعای دخالت در انتخابات آمریکا

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، شرکت گازپروم حجم صادرات گاز را (پس از انفجار خط لوله نورداستریم، تحریم‌ها و شرایط منطقه‌ای) با اهدف رشد اقتصاد این کشور هم از طریق بازارهای جدید و هم به بازار داخلی در ارتباط با رشد اقتصاد روسیه بازگرداند.
پوتین اظهار داشت: در موضوع گاز، فرصت های مختلفی وجود دارد، ما بازارهای مختلفی را توسعه خواهیم داد، ما روی سوآپ کار خواهیم کرد، همانطور که قبلاً گفتم گاز را به شکل مایع نیز عرضه خواهیم کرد و به تدریج حجم فروش را بازیابی خواهیم کرد. در این شکی نیست. و ما اقتصاد خود را توسعه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری دوجانبه در حوزه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران ششم تیرماه ۱۴۰۳ بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اسپرت در حضور سرپرست وقت ریاست جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه و رئیس شرکت گازپروم امضا شد.
پایگاه تحلیلی فدرال سیتی روسیه پیش از این در این باره نوشت: تفاهمنامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی گاز ایران، احداث بزرگترین خط لوله گاز از طریق دریای خزر با ظرفیت حداکثر ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را پیش‌بینی کرده است.
در این گزارش آمده است: با ساخت این خط لوله انتقال گاز، پمپاژ ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال امکان پذیر خواهد بود. البته چنین حجم عظیمی تنها در صورتی می تواند مورد تقاضا باشد که همکاری اقتصادی نزدیک بین مسکو و تهران برقرار باشد.
در ادامه این مطلب آمده است:‌ با توجه به اینکه حجم عمده ذخایر گازی ایران در جنوب این کشور قرار دارند، روسیه به خوبی می‌تواند گاز طبیعی استان‌های شمالی ایران را با موفقیت تامین کند و سوآپ گاز از ایران به کشورهای ثالث سازماندهی شود.
فدرال سیتی در ادامه نوشت:‌ حتی اگر خط لوله طراحی شده برای انتقال ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز با ظرفیت کامل بارگیری نشود، داشتن یک ذخیره قابل توجه در ساختار گاز فدراسیون روسیه و ایران یک سرمایه‌گذاری جدی برای آینده است. جهان در حال تغییر است و تجزیه اقتصاد جهانی به خوشه‌های منطقه ای بزرگ روز به روز رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز پیش از این در این باره به ایرنا گفت: اَبَر پروژه‌ انتقال گاز روسیه به کشورمان، معادله‌ای بُرد – بُرد است و منافع متقابل بسیاری برای دو کشور و دو ملت در پی دارد.


چشم‌انداز انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین
رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان یافتن دوره زمانی قرارداد انتقال گاز این کشور از طریق اوکراین به کشورهای اروپایی در پایان سال جاری میلادی گفت: روسیه از ترانزیت گاز خود از طریق اوکراین منصرف نمی شود: یک قرارداد ترانزیت وجود دارد که در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۴ به پایان می رسد. اما اگر اوکراین از این ترانزیت (و تمدید قرارداد انتقال گاز ) خودداری کند، ما نمی توانیم آنها را مجبور کنیم
وی در ادامه، خودداری آلمان از راه‌اندازی مسیر باقیمانده خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ در پی انفجار این خط لوله را غیرقابل درک خواند. 
پوتین همچنین گفت: گسترش انتقال گاز روسیه به شرق و آسیای مرکزی ارتباط مستقیمی با رویدادهای اوکراین ندارد؛ اقتصاد این کشورها در حال توسعه است و به منابع اضافی انرژی نیاز دارند. 

پوتین: روی سوآپ گازی با ایران کار خواهیم کرد؛ پاسخ طنز به ادعای دخالت در انتخابات آمریکا

واکنش به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا
رئیس جمهور روسیه درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شوخی گفت: خانم هریس در صورت پیروزی ممکن است از اعمال تحریم های جدید ضد روسیه خودداری کند! او خیلی رسا و جالب می خندد. این بدان معناست که اوضاعش خوب است.
وی ادامه داد:‌ بایدن از رقابت های انتخاباتی کنار کشید، اما توصیه کرد که همه حامیانش از خانم هریس حمایت کنند. ما نیز همین کار را می‌کنیم، از او حمایت خواهیم کرد!
پوتین با بیان اینکه سخن گفتن درباره افراد مورد علاقه برای پیروزی در انتخابات آمریکا برعهده ما نیست، تأکید کرد: مردم آمریکا، نه روس‌ها، باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین کنند.
وی تصریح کرد: در نهایت، انتخاب با مردم آمریکا است و ما به این انتخاب احترام خواهیم گذاشت. 

به گزارش ایرنا، پیش از این، دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳ دولت روسیه را رسما متهم به دخالت در انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) این کشور کرد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که این وزارتخانه سه اقدام برای مبارزه با آنچه «نفوذ پنهانی روسیه » در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا خواند و نیز علیه چند رسانه روسی انجام داده است.

اقدامات مقامات فرانسه درباره دوروف، گزینشی است
رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود درباره بازداشت و محاکمه پاول دوروف بنیانگذار تلگرام نیز گفت: مقامات روس برخلاف مقامات دیگر کشورها هرگز از دوروف شکایتی نداشته‌اند. 
وی افزود: اطلاع دارم که در بسیاری از کشورها، تلگرام به شیوه ای خاص توسط برخی افراد استفاده می‌شود و با توجه به آسیبی که می‌تواند متوجه فعالیت‌ها، اقتصاد و امنیت دولت‌ها شود، شکایت‌هایی از این شبکه اجتماعی وجود دارد؛ با این حال، همه این قبیل پلتفرم‌ها در این زمینه مقصر هستند.
پوتین درباره محاکمه دوروف در فرانسه نیز اظهار داشت: اقدامات مقامات فرانسوی چندان روشن نیست، زیرا ماهیت اقدامات آنها،‌ گزینشی است.

هدف اوکراین از حمله به منطقه کورسک
پوتین در این نشست درباره حمله اوکراین به منطقه کورسک و دیگر مناطق مرزی خود با روسیه گفت: کی‌یف قصد داشت توجه روسیه را از عملیات نظامی ویژه در دونباس منحرف کند.
وی تصریح کرد: اوکراین به طور جدی خود را در سایر جبهه‌ها تضعیف کرده و ارتش روسیه به تهاجم خود سرعت بخشیده است.

احتمال از دست رفتن توان رزمی ارتش اوکراین در آینده نزدیک
رئیس‌جمهور روسیه گفت: تلفات نیروهای مسلح اوکراین به قدری زیاد است که ارتش اوکراین ممکن است به زودی توان رزمی خود را از دست بدهد، چرا که کی‌یف متحمل خسارات بسیار سنگینی، هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تجهیزات، می شود.
وی در ادامه اظهار داشت:‌ حفاظت از مناطق مرزی روسیه در برابر حملات نیروهای مسلح اوکراین یک مأموریت مقدس برای نیروهای مسلح روسیه است (و در سایه چنین نگاهی) تعداد افرادی که پس از حمله اوکراین به منطقه کورسک، قرارداد همکاری با وزارت دفاع روسیه امضا کردند، به شدت افزایش یافته است.

حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه های هسته ای
پوتین در ادامه، حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه های هسته ای زاپروژیا و کورسک را حملات تروریستی بسیار خطرناک توصیف کرد.
وی گفت: تنها می توان تصور کرد که اگر ما به این حملات پاسخ دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؛ چه اتفاقی برای کل این بخش از اروپا خواهد افتاد.

احتمال حل و فصل مناقشه اوکراین
رئیس‌جمهور روسیه درباره حل و فصل مناقشه اوکراین نیز گفت: طرف روسی هرگز از مذاکره درباره اوکراین امتناع نکرده است، اما نه مذاکره بر اساس برخی خواسته‌های زودگذر، بلکه بر اساس اسنادی که در استانبول توافق شده و در واقع پاراف شده‌اند. هنگام حل و فصل مناقشه اوکراین، روسیه به دنبال چنین ضمانت هایی است که حداقل تا حدی جواب می دهد.
وی یادآور شد: مسکو و کی‌یف موفق شدند مارس ۲۰۲۲ در استانبول بر سر حل و فصل مناقشه به توافق برسند، این توافقنامه‌ تنها به دلیل تیم غرب‌گرای اوکراین اجرایی نشدند.
پوتین گفت: غرب و مقامات کی‌یف، توافقات استانبول در مورد حل و فصل اوضاع اوکراین را رد کرده اند تا به شکست استراتژیک روسیه دست یابند، آنها به این هدف دست نخواهند یافت.
وی تأکید کرد:‌روسیه همیشه از منافع خود و مردم اوکراین که از زبان و سنت های روسی دفاع می کنند محافظت خواهد کرد.

مجبور هستیم به دنبال فرصت‌های دیگر در تسویه‌ حساب‌ها باشیم
رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه سیاست دلارزدایی را دنبال نمی‌کند، ما از تسویه حساب بر مبنای دلار خودداری نکردیم اما مجبوریم به دنبال فرصت‌های دیگر باشیم.
وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه و دیگر کشورها گفت: غرب متوجه شده که اشتباه کرده است و با اقدامات احمقانه خود کشورها را مجبور به کنار گذاشتن دلار کرده است.
وی درباره رویکرد گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس نیز اظهار داشت: اولویت‌ها در استفاده از برخی ارزها میان اعضای این گروه به طور طبیعی در حال تغییر است.

اقتصاد روسیه در جایگاه چهارم جهان
پوتین در ادامه با اشاره به جایگاه بین‌المللی کشورها از نظر رشد تولید ناخالص داخلی گفت: با این معیار، اقتصاد روسیه در حال حاضر جایگاه چهارم جهان را دارد و فاصله اقتصاد چین با ایالات متحده آمریکا نیز در حال افزایش است.
وی اظهار داشت:‌ رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ۴.۶ درصد بود، در حالی که پیش بینی می شود تا پایان سال، این شاخص بیشتر از سال ۲۰۲۳ باشد.
رئیس‌جمهور روسیه افزود: نرخ تورم در روسیه به صورت کلی روند نزولی دارد، اگرچه اخیراً با وجود هدف‌گذاری برای نرخ تورم چهار درصد، میزان تورم از ۹ درصد فراتر رفته است.
وی خاطرنشان کرد:‌ مقامات روسیه در حال تمهیدات لازم برای کاهش نرخ تورم هستند.

آمریکا در مناقشه خاورمیانه، بی‌طرف نیست
رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مسکو هر اقدام ممکن برای حل بحران دشوار و طولانی مدت خاورمیانه انجام خواهد داد، اظهار داشت: آمریکا را نمی توان در این زمینه کشوری با مواضع بی طرف دانست.
وی افزود: موضع روسیه در قبال اسرائیل و فلسطین، ماهیتی فرصت طلبانه ندارد، بلکه بر اساس ایده ایجاد دو کشور است.
پوتین با اشاره به تحولات اخیر نیز گفت: طرف روسی در موضوع بشردوستانه در تلاش است تا مسائل مربوط به آزادی اسرای حماس در نوار غزه را حل و فصل کند و به نتایج مشخصی دست یابد؛ در این زمینه به نتایج خاصی هم دست یافته‌ایم که از این بابت بسیار خوشحال هستیم.

نهمین مجمع اقتصادی شرق با هدف توسعه اقتصاد خاور دور روسیه و گسترش همکاری های بین المللی این کشور با منطقه آسیا و اقیانوسیه در پردیس دانشگاه فدرال خاور دور در جزیره راسکی منطقه ولادی وستوک در حال برگزاری است. سازوکارهای نوین همکاری در حوزه‌های حمل و نقل،‌انرژی، زیرساخت، محیط زیست، گردشگری و دیگر عرصه‌ها در این مجمع بررسی می‌شود.
 برنامه‌های رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نهمین مجمع اقتصادی شرق (EEF) با دیدارهای دیپلماتیک و همچنین بازدید از ناوگان این کشور در اقیانوس آرام همراه بود.
 پوتین چهارشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳، در آستانه گشایش این اجلاس در پردیس دانشگاه فدرال خاور دور در جزیره راسکی منطقه ولادی وستوک با برخی مقامات ارشد شرکت‌کننده از جمله نخست‌وزیر مالزی،‌ معاون رئیس‌جمهور چین و معاون نخست‌وزیر صربستان دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha