۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85587311
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آوردگاه دیپلماسی و رزم روسیه در شرق دور؛ قول صربستان به پوتین درباره ناتو

مسکو- ایرنا- برنامه‌های رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نهمین مجمع اقتصادی شرق (EEF) با دیدارهای دیپلماتیک و همچنین بازدید از ناوگان این کشور در اقیانوس آرام همراه بود.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، ولادیمیر پوتین چهارشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳، در آستانه گشایش این اجلاس در پردیس دانشگاه فدرال خاور دور در جزیره راسکی منطقه ولادی وستوک با برخی مقامات ارشد شرکت‌کننده از جمله نخست‌وزیر مالزی،‌ معاون رئیس‌جمهور چین و معاون نخست‌وزیر صربستان دیدار کرد.

دیپلماسی و رزم روسیه در شرق دور؛ قول صربستان به پوتین درباره ناتو

مسکو به دنبال توسعه روابط با جنوب شرق آسیا
رئیس جمهور روسیه در ددیار با انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی گفت: مسکو انتظار دارد در دوران ریاست مالزی بر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در سال ۲۰۲۵ میلادی، زمینه های همکاری جدیدی با این کشورها پیدا کند.
پوتین از جنوب شرق آسیا به عنوان منطقه‌ای در حال توسعه و آینده‌دار یاد کرد.

دیپلماسی و رزم روسیه در شرق دور؛ قول صربستان به پوتین درباره ناتو

صربستان هرگز عضو ناتو نخواهد شد
الکساندر وولین معاون نخست وزیر صربستان نیز در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به وی اطمینان داد که صربستان بی طرفی نظامی خود را حفظ خواهد کرد و هرگز به گفتمان ضد روسیه نخواهد پیوست.
وی خاطرنشان کرد:‌صربستان هرگز عضو ناتو نخواهد شد، هرگز تحریمی علیه روسیه وضع نخواهد کرد و هرگز اجازه نخواهد داد که از خاک خود برای عملیات علیه روسیه استفاده شود.
معاون نخست وزیر صربستان همچنین گفت: این کشور نه تنها یک شریک استراتژیک بلکه متحد روسیه است و فشار زیاد غرب بر بلگراد، گواهی بر این امر است.

رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار بر تداوم ایفای نقش مسکو در تامین منابع انرژی صربستان با شرایط مطلوب تأکید کرد.
پوتین همچنین گفت:‌ در خصوص تمدید قرارداد عرضه گاز روسیه به صربستان که در مارس ۲۰۲۵ منقضی می شود گفتگو خواهیم کرد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان در نطقی خطاب به مردم این کشور گفت که کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند اما تحریم هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. وی گفت که کشور به طور موقت تمرینات نظامی و پلیس را با همه شرکای خارجی متوقف می کند. ووچیچ گفت صربستان روسیه و اوکراین را کشورهای برادر می داند و از آنچه در شرق اروپا اتفاق می افتد متأسف است.
بعدها، رهبر صربستان گفت که غرب علاقه ای به صربستان مستقل و خودمختار ندارد و به اعمال فشار فزاینده بر بلگراد ادامه خواهد داد تا این کشور به تحریم های ضد روسیه بپیوندد.
همچنین رئیس جمهور صربستان در گفت و گو با بوریس روگه دستیار دبیرکل ناتو در اواخر ماه اوت ۲۰۲۴، بار دیگر بر تعهد این جمهوری واقع در منطقه بالکان به بی طرفی نظامی خود تأکید کرد. رئیس‌جمهور صربستان خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح صربستان در حال گذراندن روند تقویت قابل توجهی هستند که ناشی از لزوم تضمین دفاع مستقل به دلیل امتناع از پیوستن به ناتو است.

دیپلماسی و رزم روسیه در شرق دور؛ قول صربستان به پوتین درباره ناتو

حجم تجارت روسیه و چین به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید
رئیس‌جمهور روسیه در دیدار هان ژنگ معاون رئیس‌جمهوری چین با اشاره به برگزاری نشست سران بریکس در اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان گفت:‌ منتظر حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست بریکس در کازان هستیم؛ در حاشیه این نشست با رئیس جمهور چین دیدار دوجانبه خواهیم داشت.
پوتین خاطرنشان کرد: امروز روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه ای رسیده است و علاوه بر این، دو کشور توجه زیادی به همکاری های منطقه ای دارند.
معاون رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به اینکه رؤسای جمهوری چین و روسیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دو بار با یکدیگر ملاقات‌ کرده‌اند، گفت: دستگاه دیپلماسی چین آماده است که توافقات مهم رهبران دو کشور را به صورت کامل اجرا کند.
به گفته وی، حجم تجارت دوجانبه چین و روسیه به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.
هان ژنگ خطاب به پوتین افزود: در سال‌های اخیر، به لطف ابتکار و تلاش شخصی شما، مجمع اقتصادی شرق به یک چارچوب اقتصادی کلیدی برای دستیابی به اجماع و بحث در مورد همکاری همه طرف‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.

نهمین مجمع اقتصادی شرق با هدف توسعه اقتصاد خاور دور روسیه و گسترش همکاری های بین المللی این کشور با منطقه آسیا و اقیانوسیه در ولادی وستوک در حال برگزاری است. سازوکارهای نوین همکاری در حوزه‌های حمل و نقل،‌انرژی، زیرساخت، محیط زیست، گردشگری و دیگر عرصه‌ها در این مجمع بررسی می‌شود.

پوتین: نفوذ آسیا و اقیانوسیه در عرصه بین‌الملل در حال رشد است
رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به شرکت‌کنندگان، شعار "خاور دور 2030، هم‌افزایی نقاط قوت برای ایجاد ظرفیت‌های جدید" این نشست را یادآور شد و گفت:‌ نفوذ منطقه آسیا و اقیانوسیه در امور بین المللی به سرعت در حال رشد است.
وی اظهار داشت: در چارچوب مجمع اقتصادی شرق، فرصت‌های جدیدی برای همکاری از جمله در ساختارهای چندجانبه معتبری همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس گشوده می‌شود.
پوتین افزود: روسیه آماده گفت و گو با همه شرکای علاقه مند در منطقه آسیا-اقیانوسیه است و مصمم است که فعالانه با دیگران تعامل داشته باشد تا سیستمی عادلانه تر و دموکراتیک تر از روابط بین المللی مبتنی بر برابری واقعی ایجاد کند که در آن خبری از دیکته سیاست‌های غرب یا فشار تحریم نیست.
 

دیپلماسی و رزم روسیه در شرق دور؛ قول صربستان به پوتین درباره ناتو

بازدید پوتین از ناوگان دریایی روسیه در اقیانوس آرام
بنا بر گزارش دیگری، رئیس جمهور روسیه در سفر به شرق دور این کشور، از پایگاه ناوگان پریمورسکی متشکل از نیروهای مختلف ناوگان اقیانوس آرام بازدید کرد.
پوتین با همراهی مقامات ارشد ناوگان اقیانوس آرام روسیه در ناو هواپیمابر Rezkiy حضور یافت.
رئیس این ناوگروه در این بازدید در مورد نیروها و تجهیزات واحد خود و همچنین مراحل عملیاتی آنها به پوتین گزارشی ارائه کرد.
این ناو بخشی از پروژه ۲۰۳۸۰ روسیه، چهارمین کشتی از سری کشتی‌های چند منظوره (ناوگان) است که در کارخانه کشتی‌سازی آمور برای ناوگان اقیانوس آرام ساخته شده است.
ناوهای پروژه روسیه۲۰۳۸۰ برای انجام ماموریت‌ها در آب‌های عمیق، مبارزه با شناورها و زیردریایی‌های دشمن و ارائه پشتیبانی توپخانه ای برای عملیات های تهاجمی آبی خاکی طراحی شده است. در ساخت این ناوها از موادی استفاده شده است که امکان رصد راداری را کاهش می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha