به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفتوگویی با اعلام تعداد مربیان و معاونان پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نیروهای رسمی و غیررسمی داریم؛ نیروهای رسمی شامل مربیان پرورشی و مشاوران مدارس هستند که ۳۵ هزار مربی پرورشی و تقریبا ۱۵ هزار مشاور مدرسه را شامل می شود.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار بعد از ۱۲ سال استخدام مربی پرورشی و مشاور مدرسه داشتیم، در این راستا حدود ۱۵ هزار مربی و مشاور جذب شده اند و تلاش داریم این افراد از اول مهر به بدنه آموزش و پرورش اضافه شوند.
پورثانی بیان کرد: علاوه بر این تعداد، ۶ هزار نیرو در حوزه پرورشی و مشاوره به ما کمک می کنند همچنین سرباز روحانیون، مبلغین امین و معلمان جهادی هم داریم. معتقدیم هر مدرسه باید یک عنصر پرورشی و تربیتی داشته باشد که سازمان امور استخدامی قول داده است طی ۴ سال این کمبود نیرو مرتفع شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: ما معتقدیم یک مبنای عمل با عنوان آیین نامه معاونت پرورشی داریم که در مجلس شورای اسلامی احیای این معاونت کلید خورد و در دولت آیین نامه آن تصویب شد در این موضوع هر مدرسه باید یک نیروی پرورشی داشته باشد در این صورت ۱۲۰ هزار نیرو باید داشته باشیم.
وی اظهار کرد: سند جامع مشاوره نیز در سال ۱۴۰۰ تصویب شد که براساس آن باید ۴۹ هزار مشاور داشته باشیم لذا در تلاش هستیم این کمبود مرتفع شود و طی یک افق ۴ ساله این کمبود به حداقل برسد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره علت کمبود فعالیت های پرورشی در مدارس گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش تلاش داریم کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی در حوزه پرورشی به حداقل برسد مقام معظم رهبری در ۱۲ اردیبهشت سال گذشته فرمودند که اقدامات پرورشی در سطح مدارس نشان داده نمی شود و مجددا فرمودند این اقدامات باید جذاب شوند لذا معتقدیم امروز برنامه ها متناسب با سن دانش آموز باشد.
پورثانی اظهار کرد: امروز دانش آموز، دانش آموز فضای مجازی است و نیاز دارد در یک فضای متفاوت گفت و گو کند باید برنامه ها با سن دانش آموز و فضای او متناسب سازی و جذاب شوند که تقریبا ۱۵ برنامه در این جهت احصا شده است.
وی خبر داد: به زودی یک باشگاه دانش آموزی تمام عیار راه اندازی می کنیم زیرا فضای بازی وار سازی فعالیت ها مهم است این باشگاه تا پایان سال جاری راه اندازی می شود همچنین مسائل آموزشی و پرورشی باید با یکدیگر پیوند بخورند در این راستا سرود و کتب درسی باهم پیوند می خورند و فعالیت های پرورشی و برنامه درسی مرتبط می شوند.
پورثانی اردو را یک نرم افزار تربیتی قوی دانست و افزود: بسته تربیتی پیرامون پیوند مسائل آموزشی و پرورشی در دست اقدام و تهیه است.
وی در ادامه پیرامون کمی گرایی افراطی گفت: مساله تربیتی مانند مساله ساخت و ساز نیست؛ حوزه تربیت یک حوزه ای است که با عدد بیان نمی شود در این حوزه نباید به دنبال عددسازی باشیم بلکه باید به دنبال کیفیت باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی اشاره کرد: موضوع سکوی کارینو از ابتدای مهرماه آغاز می شود این سکو پیرامون به فعلیت رساندن استعدادهای دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش متولی تربیت دانش آموزان هستیم گفت: نتیجه گرایی افراطی باید در آموزش و پرورش اصلاح شود و باید در این راستا تلاش کنیم.
پورثانی با اشاره به مهارت آموزی دانش آموزان اشاره کرد: تابستان امسال، ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور میزبان دانش آموزان بود ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی داریم ۱۲۰ هزار مدرسه در ۷۲۸ مدرسه فعالیت دارند و در این کانون ها مشغول به فعلیت رساندن استعدادهای دانش آموزان هستیم.
وی اضافه کرد: آیین نامه اوقات فراغت دانش آموزان به تصویب رسیده است بحث اوقات فراغت در تمام ساعات زندگی دانش آموزان است لذا کانون ها، باشگاه های ورزشی و ۸۴۰ دارالقرآن بر روی تربیت تخصصی دانش آموزان کار می کنند. در دارالقرآن ها بر روی ۸ مهارت جدی دانش آموزان کار می شود، در کانون ها ۲۲ انجمن وجود دارد که مهارت های دانش آموزان را تقویت می کنند همچنین در جشنواره فرهنگی هنری امید فردا ۳ میلیون اثر به دبیرخانه می رسد و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رقم می خورد.
وی افزود: امسال در مسابقات قرآنی ۲۵۰۰ دانش آموز شرکت کردند و ما در حال برنامه ریزی برای استمرار فعالیت دانش آموزان هستیم که امسال اولین گروه نخبگان علمی، ورزشی و قرآنی وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: سکوی دوم، باشگاه دانش آموزی است که به جریان تقویت مهارتی ختم می شود تلاش داریم استعدادهای دانش آموزان شناسایی و به فعلیت برسند. در این بین حلقه های میانی داریم که به شناسایی استعدادها کمک می کنند.
پورثانی به موضوع اردوی دانش آموزی اشاره کرد و گفت: معتقدم هیچ نرم افزار تربیتی مانند اردو بر روی دانش آموزان اثرگذار نیست؛ اردو چند پایه دارد؛ فضای اردو پایه اول است ما در کشور ۳۴۶ اردوگاه داریم. در راستای تقویت فضای اردوگاهی و برگزاری اردوهای دانش آموزان، بازی های هیجانی را راه اندازی کردیم همچنین اکنون ۲۰ اردوگاه از نظر فضای خوابگاهی و اسکانی رشد داده شده است.
وی به محتوای اردو اشاره و اظهار کرد: باید برای اردوهای دانش آموزی برنامه داشته باشیم؛ سناریوی اردو در این بخش تدوین می شود و این سناریوها با برنامه های درسی پیوند می خورند.
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: مربی اردو نکته سوم است معتقدم مربیگری اردو یک کار تخصصی است در این بحث یک لایه میانی مربی ارشد اردویی تربیت کردیم که این افراد در سراسر کشور شتاب دهنده اردویی کشور می شوند.
وی اشاره کرد: نکته چهارم کار ساختاری است که اردو وارد مکانیزم مدرسه می شود؛ بجز باشگاه دانش آموزی، باشگاه مربیان و مدارس راه اندازی و مربیان برای بردن دانش آموزان به اردو صاحب امتیاز می شوند.
پورثانی گفت: برای سال آینده در کنار برنامه ریزی برای یک میلیون نفر روز اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت، اردوهای درون مدرسه ای و درون محله ای نیز اضافه شده است تا به هدف برنامه هفتم توسعه برسیم.
وی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی همچنین فعالیت مشاوران در مدارس افزود: معتقدیم ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی، انتخاب اشتباه رشته تحصیلی است؛ ما دو فرم شماره ۶ و ۷ در هدایت تحصیلی داریم در این فرم ها مبنای انتخاب، مسائل درسی است همچنین نظر مشاور، دانش آموز، معلم و خانواده امتیاز دارد آزمون رغبت و توانایی نیز از دانش آموز گرفته می شود و به خانواده رشته مناسب دانش آموز اطلاع رسانی می شود.
وی اضافه کرد: برنامه برو پی کارت درباره فرایند هدایت تحصیلی از تلویزیون پخش می شود تا به خانواده ها کمک و آنان اقناع شوند کدام رشته برای ادامه تحصیلی فرزندانشان موثر است.
معاون پرورشی و فرهنگی درباره نواختن زنگ نماز در مدارس از اول مهرماه ادامه داد: در برنامه های پرورشی با اجبار مخالف هستیم اما تمام بستر فعالیت های پرورشی در مدارس فراهم می شود امسال ۳۰ دقیقه نماز در برنامه درسی گنجانده و در مدارس امام جماعت مستقر می شود همچنین فرش سجاده ای مهیا می شود تا دانش آموزان در فضایی خوب در مدارس بتوانند نماز بخوانند.
پورثانی گفت: اول مهر در سراسر کشور اقامه نماز در مدارس انجام می شود و در تهران نیز مراسم نمادینی برگزار خواهد شد.
نظر شما