ترمیم آسفالت آزادراه کاشان _ اصفهان نیازمند بودجه هفت هزار میلیارد ریالی است

اصفهان-ایرنا-مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه‌های اصفهان گفت: افزون بر ۲۵ درصد آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان بهسازی و در بیشتر نقاط حادثه‌خیز آن جداگر میانی(نیوجرسی) نصب شده ولی فقط ترمیم روکش آسفالت آن نیازمند هفت هزار میلیارد ریال بودجه است.

به گزارش ایرنا، حامد مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتدای امسال تأمین ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بهسازی و ارتقا کیفیت این آزادراه مورد موافقت قرار گرفت و سازمان همیاری شهرداری‌ها پذیرفت که این مبلغ را برای آن هزینه کند.

وی اضافه کرد: بیشتر این اعتبار برای روکش آسفالت و بخشی نیز برای نصب جداگرهای میانی(نیوجرسی) این آزادراه هزینه خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی توسط سازمان راهداری سه ساله است و این درحالیست که فقط تعویض روکش آسفالت آزادراه به هفت هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد و لازم است هر ۲ بخش راهداری و شرکت ساخت و نگهداری آزادراه های اصفهان، بودجه مورد نیاز را تأمین و تزریق کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون افزون بر ۲۵ درصد آزادراه ۱۶۵ کیلومتری کاشان- نطنز- اصفهان بهسازی و در بیشتر نقاط حادثه‌خیز آن نیوجرسی نصب شده است .

مرتضوی افزود: در آخرین اقدام با جمع‌آوری بخشی از گاردریل ها در کیلومتر ۱۲۱ آزادراه اصفهان به کاشان، جداگر میانی بتنی مفصل‌دار به جای آنها نصب شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس دستور مقامات استانی، بهسازی روکش آسفالت این آزادراه برای افزایش ایمنی سفرها در اولویت پروژه‌های بهسازی جاده‌ای استان قرار گرفته است و بررسی‌های کارشناسی نیز بر لزوم بهسازی هرچه سریعتر۵۰ کیلومتر از این آزادراه از سمت بادرود، بدلیل حادثه خیز بودن آن تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون عملیات بهسازی آزادراه در سه مقطع آغاز و بسترسازی آن نیز انجام شده است و تلاش می‌شود در نقاط پرتردد، عملیات تعویض روکش آسفالت انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ قرارداد بهسازی آزادراه منعقد شده است و درصددیم دست کم ۲ هزار میلیارد ریال دیگر تا پایان سال به این پروژه تخصیص دهیم.

وی یادآور شد: سازمان راهداری نیز در باند مخالف آزادراه، اجرای پنج قرارداد را شروع کرده است و چهار شرکت آن هم اکنون در این آزادراه مشغول کار هستند.

مرتضوی گفت: نگهداری، بهسازی و آسفالت هر کیلومتر آزادراه دست کم سی میلیارد ریال هزینه دارد که در برخی موارد بدلیل شرایط خاص جاده تا هفتاد میلیارد ریال نیز افزایش می یابد.

مرتضوی یادآور شد: تا پایان سال گذشته هر قطعه ۶ متری نیوجرسی افزون بر ۲۳۰ میلیون ریال هزینه داشت و امسال با افزایش ۳۰ درصدی این رقم مواجه شدیم.

وی با اشاره به هزینه‌های جانبی نگهداری آزادراه گفت: متکدیان شبرنگ های نصب شده روی گاردریل ها را سرقت می‌کنند و هر کدام را ۵۰ هزار ریال می‌فروشند درحالی که هر کدام از آنها افزون بر ۲ میلیون ۵۰۰ هزار ریال هزینه دارد و نبود آنها خطرات جدی در سفرها ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود امروز آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان احداث شود دست کم باید ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه می‌شد و بر اساس استانداردها باید برای نگهداری این آزادراه، ۱۵ درصد این مبلغ را به بهره‌بردار اختصاص دهند اما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ افزایش عوارض آزادراهی نداشتیم و افزایش امسال نیز در شرایطی محقق شده است که تنها می توانیم ۵۵ درصد عوارض را وصول کنیم.

به گزارش ایرنا، آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان به طول ۱۶۵ کیلومتر جزو محورهای پرتردد اصفهان و نقطه اتصال شهرستان کاشان به مرکز استان است که بدلیل پایین بودن ضریب ایمنی و حمل و نقل خودروهای سنگین در آن، همواره حوادث و تلفات جاده ای قابل توجهی در این محور رخ می‌دهد که رفع خطرات آن به اتخاذ تدابیر اساسی نیاز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha