ژاپن و کره‌جنوبی خواستار سرعت گرفتن روند بهبود روابط دو کشور شدند

تهران- ایرنا- آخرین سفر نخست وزیر ژاپن به کره جنوبی، پیش از استعفا در شرایطی برگزار شد که دو کشور خواهان سرعت گرفتن روند بهبود روابط دو کشور شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه در نشستی در سئول خواستار حفظ شتاب پشت بهبود روابط شدند که با تغییرات قریب الوقوع سران در توکیو و واشنگتن آزموده خواهد شد.

آخرین سفر کیشیدا به کره جنوبی به عنوان نخست‌وزیر در حالی انجام شد که دو کشور به دنبال امضای توافق همکاری جدید هستند.

روابط بین دو متحد منطقه ای سرسخت آمریکا در بحبوحه اختلافات شدید دیپلماتیک و تجاری بر سر اشغال شبه جزیره کره در سال های ۱۹۱۰-۱۹۴۵ توسط ژاپن به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده بود.

کیشیدا در این نشست بر لزوم ادامه تلاش ها برای پیشبرد روابط دوجانبه تاکید کرد و بار دیگر با کره ای هایی که در دوران استعمار ژاپن آسیب دیدند، ابراز همدردی کرد.

کیشیدا در این نشست به یون گفت: وقایع تاریخی زیادی وجود دارد اما بسیار مهم است که وارث تلاش های پیشینیان‌مان باشیم که بر روزهای سخت غلبه کردند که بتوانند برای آینده همکاری کنند.

یون نیز خواستار حفظ شتاب مثبت همکاری ایجاد شده توسط سران دو کشور شد و گفت: سال آینده می تواند «نقطه عطفی» برای جهش روابط به مناسبت شصتمین سالگرد روابط کره جنوبی و ژاپن باشد.

وی ادامه داد: هنوز مسائل دشواری در روابط کره و ژاپن باقی مانده است. امیدوارم هر دو طرف با نگرش آینده نگر به همکاری خود ادامه دهند تا بتوانیم به اقداماتی در جهت آینده ای روشن تر ادامه دهیم.

سران دو کشور از امضای توافقی برای تسهیل تجات شهروندان یکدیگر از شرایط اضطراری در یک کشور ثالث استقبال کردند که کیشیدا آن را نماد اعتماد فزاینده خواند.

به گفته کیم تائه هیو، معاون مشاور امنیت ملی نخست وزیر کره جنوبی، دو کشور توافق کردند برای ساده‌سازی روش‌های مهاجرت برای مسافران و اطمینان از اینکه کره شمالی نمی‌تواند از حمایت روسیه برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر استفاده کند، همکاری کنند.

کیشیدا اعلام کرده است که در ماه جاری از سمت خود کناره گیری خواهد کرد و حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) انتخاباتی را برای انتخاب جانشین خود برگزار خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha