۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85589020
T T
۲۲ نفر

برچسب‌ها

دلایل توسعه نیافتگی خراسان‌شمالی چیست؟

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبر: 85589020
دلایل توسعه نیافتگی خراسان‌شمالی چیست؟

بجنورد-ایرنا- تکمیل محور بجنورد-جنگل گلستان، سرعت دادن به اجرای ریلی جوین-اسفراین، پیگیری برای اجرای راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم خراسان شمالی پس از تاسیس این استان است.

به گزارش ایرنا، ۲ دهه از تشکیل خراسان شمالی گذشته اما غبار محرومیت و عقب ماندگی هنوز از چهره این استان زدوده نشده و انتظارات مردم از انتزاع این خطه از کشور از خراسان حاصل نشده است.

خراسان شمالی هنوز یک کیلومتر آزاد راه ندارد که این ضعف و نقص در بخش حمل و نقل محسوب می شود و پروژه راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد به جنگل گلستان هنوز کامل نشده و ایجاد بزرگراه ها هنوز به شاخص و میانگین کشوری نرسیده است.

مردم استان انتظار دارند حمایت ها برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر بجنورد به جنگل گستان بیشتر شود تا با چهارخطه شدن این محور بسترهای حمل نقل بیش از پیش فراهم شود.

استان خراسان شمالی در سال ۸۳ و با انتزاع از خراسان حیات یافت، تشکیل این استان با مرکزیت بجنورد، نویدی برای توسعه و پیشرفت این منطقه بود، خراسان شمالی در این مدت ۱۱ استاندار و سرپرست استانداری به خود دیده است و هر کدام وعده هایی برای توسعه داده اند اما هیچ کدام از وعده ها به بار ننشست.

سرعت دادن به اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان، توسعه صنایع فرآوری بخش کشاورزی و معدن، شنیدن صدای سوت قطار، ایجاد پروازهای منظم در فرودگاه بجنورد از جمله وعده هایی بود که مردم استان هنوز چشم انتظار تحقق آن هستند.

نبود و یا ضعف زیرساخت ها در استان بویژه زیرساخت های حمل و نقل سبب شده تا سرمایه گذار رغبتی برای آوردن سرمایه خود به این استان نداشته باشد و سرمایه گذاری ضعیف در زمینه های مختلف نیز سبب شده تا شاهد خام فروشی در بخش های مختلف کشاورزی و معدن باشیم.

دلایل توسعه نیافتگی خراسان شمالی در چیست؟

ضعف در جذب سرمایه گذار

عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی در این باره گفت: هدف از تقسیم استان، رشد و توسعه همه جانبه در بخش های مختلف این خطه بود اما تاکنون انتظارات حاصل نشده است.

یحیی نیکدل اظهار کرد: این استان از داشتن یک کیلومتر آزاد راه محروم و هنوز وعده ها برای اجرای خط ریلی در این استان محقق نشده است، مهیا نبودن زیرساخت ها از جمله تامین پروازهای مناسب و منظم در فرودگاه بجنورد سبب شده تا جذب سرمایه گذار در این استان ضعیف باشد.

خراسان شمالی از داشتن یک کیلومتر آزاد راه محروم و هنوز وعده‌ها برای اجرای خط ریلی در این استان محقق نشده است.وی درباره جذب سرمایه گذار در استان افزود: شرایط و زمینه ها برای جذب و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذار در استان مهیا نیست، اولین چیزی که سرمایه گذار خارج استان برای بررسی شرایط مد نظر دارد، نحوه برخورد و نحوه سرمایه گذاران داخل در این منطقه است، وقتی سرمایه گذار بومی در استان خود شرایط مناسب برای سرمایه گذاری نداشته باشد، سرمایه گذار خارج از استان رغبت و اطمینان برای آوردن سرمایه اش نخواهد داشت.

عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی تصریح کرد: باید حمایت ها از سرمایه گذار داخل و خارج بیشتر باشد تا شرایط بهتر برای رونق و توسعه اقتصادی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه وضعیت پروازها از فرودگاه استان مناسب نیست گفت: شاخص های توسعه استان در زمینه بهره مندی از بزرگراه پایین است این استان هنوز یک کیلومتر آزادراه ندارد، خط ریلی وعده داده شده نیز در این استان هنوز بهره برداری نشده است.

عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی با انتقاد از بی توجهی مسوولان به ظرفیت های موجود در ستاد توسعه مردمی استان اظهار کرد: یکی از ایرادها، بی رغبتی مدیران و مسوولان استان برای استفاده از توان سرمایه های انسانی و قابلیت های ستاد توسعه مردمی استان است.

نیکدل تصریح کرد: انتظار این بود که مدیران به سراغ اعضای ستاد توسعه مردمی استان بیایند و از قابلیت ها وظرفیت های این سرمایه ها استفاده کنند اما همواره عکس آن عمل شده است و مدیران بسیار کم با معتمدان ارتباط برقرار کرده اند، اگر این ارتباط برقرار می شد در این سال ها نتایج بسیار بهتری گرفته می شد.

دلایل توسعه نیافتگی خراسان شمالی در چیست؟

تاخیر در بهره‌برداری از طرح ها

دیگر عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی نیز در این باره با انتقاد از اینکه توسعه و پیشرفت مورد انتظار برای استان حاصل نشده است گفت: ۲ دهه از تشکیل استان گذشته ولی نه جاده های استان به موقع تکمیل شد، نه خبری از بوق قطار در این استان بود و نه وضعیت توسعه آنی است که انتظار می رفت.

توسعه سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی از بسترهای توسعه اقتصادی و پیشرفت استان محسوب می شود.

حیدرقلی ابراهیمی با اشاره به همکاری مردم مرکز استان برای ایجاد فرودگاه در بجنورد اظهار کرد: مردم ما بی نظیر هستند، کجای دنیا فرودگاه با هزینه های مردم ساخته شده است؟ کجای دنیا مردم زمین ها را در اختیار قرار دادند تا فرودگاه ایجاد شود؟

وی افزود: این اتفاق در بجنورد رخ داد و فرودگاه بجنورد با همت مردم و با اهدای زمین ایجاد شد اما مسوولان نتوانستند پروازهای منظم و مورد دلخواه را در این فرودگاه برقرار کنند.

وی با بیان اینکه در جذب سرمایه گذار در استان نیز بسیار ضعیف عمل شده است افزود: توسعه سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از بسترهای توسعه اقتصادی و پیشرفت استان محسوب می شود که هنوز نتوانسته ایم در این زمینه در شان مردم استان کار کنیم.

دلایل توسعه نیافتگی خراسان شمالی در چیست؟

کمبود اعتبارات

دیگر عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی نیز با انتقاد از اینکه هنوز کارهای انجام نشده در بجنورد و در استان زیاد است گفت: ۲ دهه از تاسیس استان و انتخاب بجنورد به عنوان مرکز استان گذشته است، نباید وضعیت این باشد، این وضعیت در شان مردم و مرکز نشینان و استان نیست.

جذب سرمایه گذار و مشارکت دادن بخش خصوصی در انجام طرح های عمرانی ساده ترین راه برای برون رفت از این عقب ماندگی ها است.

بهمن جباری اظهار کرد: شهرداری مرکز استان در دوره های مختلف تلاش ها و اقدامات بسیاری برای بهبود مبلمان و عمران شهری انجام داده است اما همواره کمبود اعتبارات و منابع مالی، سد راه بود و اعتبارات جوابگوی نیازها نبود.

وی افزود: انتظار این است با حمایت استانداری، اعتبارات عمرانی و اعتبارات مالیات ارزش افزوده و کمک های بیشتری به شهرداری های استان بویژه شهرداری های کوچک داده شود و دست شهرداری ها در این زمینه گرفته شود.

عضو ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی با بیان اینکه استان هنوز عقب ماندگی های زیادی دارد گفت: جذب سرمایه گذار و مشارکت دادن بخش خصوصی در انجام طرح های عمرانی و اقتصادی، ساده ترین راه برای برون رفت از این عقب ماندگی ها است اما جذب سرمایه گذار در شهرداری ها با مشکل اساسی روبه رو است.

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهرستان بجنورد، با مصوبه دولت و مجلس در ۱۹ مردادماه ۱۳۸۳ پس از تقسیم خراسان به عنوان استانی مستقل در جغرافیای سیاسی کشور پدید آمد.

این استان اکنون ۱۰ شهرستان شمال بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه، سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم، گرمه و بام و صفی آباد دارد.

خراسان شمالی تا کنون ۱۱ استاندار و سرپرست استانداری به خود دیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha