۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 85589074
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۴۸ هزار زائر افغانستانی از مرز دوغارون گذر کردند

تایباد- ایرنا- رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تایباد گفت: ۴۸ هزار و ۹۷۸ زائر افغانستانی که برای عزاداری‌های پایانی ماه صفر از طریق مرز بین‌المللی دوغارون وارد ایران شده بودند با ناوگان حمل و نقل ایران و افغانستان راهی مرزهای عراق شدند.

مسعود سروری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این زائران از مناطق مختلف افغانستان از جمله کابل، هرات، قندهار، غور، مزارشریف، اُرُزگان، بامیان، میدان وَردَک، دایکُندی و هلمند وارد ایران شده و به زیارت عتبات عالیات در کشور عراق مشرف شده بودند.

او اظهار کرد: در مجموع ۳۶ هزار و ۷۸۹ زائر با ناوگان حمل و نقل ایرانی و ۱۲ هزار و ۱۸۹ زائر با اتوبوس های افغانستانی از مرز دوغارون به سمت مرزهای مهران و چذابه راهی شده بودند.

وی ادامه داد: امسال برای دومین سال از ناوگان حمل و نقل افغانستان برای جابه جایی زائران افغانستانی کربلا استفاده شد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد گفت: ۷۰ درصد زائران افغانستانی کربلا برای سفر به کشور عراق مرز چذابه و ۳۰ درصد مرز مهران را برگزیدند.

سروری بیان کرد: امسال در بازه زمانی ورود زائران افغانستانی کربلا از مرز دوغارون به خاک ایران، به صورت میانگین روزانه ۷۰ دستگاه اتوبوس ایرانی و ۳۰ دستگاه اتوبوس افغانستانی در معبر زمینی دوغارون مستقر بودند.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، تا پایان ماه صفر ۶۶ هزار فقره روادید زیارتی دوبار ورود ایران در سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در کابل، هرات، قندهار، مزارشریف و جلال‌آباد برای زائران افغانستانی صادر شده بود.

به گزارش ایرنا، اتباع افغانستان برای شرکت در آیین عزاداری ماه های محرم و صفر، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کرده بودند که با شیوع کرونا، این سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۱۵۰ هزار نفر از مشتاقان افغانستانی زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق مشرف شده اند.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha