جشنواره ملی غذاهای سنتی نیر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

اردبیل - ایرنا - فرماندار نیر اعلام کرد: جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی به لحاظ تنوع محتوا و استقبال شرکت کنندگان و علاقه‌مندان، قابلیت برگزاری در سطح بین المللی را دارد و مقدمات جهانی شدن این رویداد را برای سال آینده فراهم خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا حسینی عصر شنبه در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در منطقه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر اظهار کرد: امروز آخرین روز این جشنواره است و از ۳۱ استان برای شرکت در این جشنواره دعوت کرده بودیم که از ۱۷ استان حضور یافته اند.

وی افزود: در این جشنواره ۶۰ غرفه با همت شرکت کنندگان و عوامل همکاری کننده دایر شد که ۴۰ غرفه مربوط به انواع آش و ۲۰ غرفه مخصوص غذاهای سنتی است.

وی ادامه داد: روز گذشته که دومین روز جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی بود، استقبال بی نظیر گردشگران، مسافران و علاقه مندان از دور و نزدیک را شاهد بودیم و در کل در مقایسه با سال‌های قبل با افزایش حضور مردم مواجه بودیم.

فرماندار نیر تصریح کرد: امسال از ۲کشور خارجی هم در این جشنواره شرکت کرده اند و جشنواره امسال متفاوت تر از ادوار قبل برگزار شد و برنامه‌های جنبی متنوع و مفرحی با هنرنمایی هنرمندان در حاشیه پخت و پز انواع آش و غذای سنتی برگزار شد.

حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم درباره این جشنواره گفت: این رخداد، قسمتی از قابلیت‌های هنری و فرهنگی استانهای شرکت کننده را نشان داد و انواع غذاهای سنتی و بخشی از صنایع دستی استان اردبیل و بخصوص خوراکی‌های محلی و سنتی شهرستان نیر هم جلب توجه کرد.

جشنواره ملی غذاهای سنتی نیر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد
جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر

اجرای موسیقی سنتی، شعبده بازی، شعرخوانی، سخنرانی، بازی‌های بومی و محلی و عرضه صنایع دستی از بخش‌های دیگر این جشنواره بود و در پایان با اهدای هدایایی از فعال ترین غرفه‌ها و عوامل همکاری کننده در برگزاری این رخداد فرهنگی و هنری تجلیل به عمل آمد.

انواع آش و غذاهای سنتی نظیر آش رشته، آش دوغ، کوفته تبریزی، حلوای سیاه خلخال و کیک سیب دارچینی، کشمش پلو و شش‌انداز، آش اوماج، کیک صبحانه و کدو حلوایی با عدس و گردو آش اوماج قند چورکی از جمله غذاهای محلی ارائه شده در این جشنواره بود.

به گزارش ایرنا، شهرستان نیر با هفت منطقه نمونه گردشگری و آثار فراوان تاریخی، چشم‌اندازهای طبیعی، آب و هوای مطبوع و واقع شدن در دامنه‌های سرسبز سبلان، همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران تابستانی است.

تفرجگاه بولاغلار شهرستان نیر با بیش از ۲۷۰ هکتار مساحت و چشمه‌های متعدد و جاری، چشمه ایستی سو(سقزچی)، سد مخزنی یامچی و دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه - بوشلو) از آثار دیدنی و تفریحی شهرستان نیر است.

این شهرستان در ۲۷ کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ـ سراب واقع شده و به علت ییلاقی بودن بیشتر اراضی، محل اتراق و تعطیلات گذرانی مسافران و گردشگران شمالغرب کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha