تولید ۲۲ تن گیاه دارویی/مشتی نمونه خروار از ظرفیت‌های ثروت آفرین کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا- امسال ۲۲ تن گیاه دارویی آنغوزه و باریجه در مراتع کهگیلویه وبویراحمد تولید و درحال برداشت است که البته این تنها مشتی نمونه خروار از ظرفیت‌های ثروت آفرینی در این سرزمین سرشار از سرمایه‌های طبیعی است.

به گزارش ایرنا،شناسایی ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد حکایت از اقلیم و خاک مناسب برای تولید گیاهان دارویی دارد اما بخش عمده ای از این ظرفیت مغفول مانده است.

کهگیلویه وبویراحمد ۵۵۰ هزار هکتار مرتع دارد و آن طور که کارشناسان منابع طبیعی استان برآورد کرده اند ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان ظرفیت کشت گیاهان دارویی دارد اما سالیانه میزان کمی از این ظرفیت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

براساس آمار هدفگذاری سالانه کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد پنج هزار هکتار است ،در صورتی همه این برنامه محقق شود یک چهلم از ظرفیت های موجود مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرابه آنغوزه ۱۵ میلیون ریال و قیمت هر کیلوگرم باریجه ۱۴ میلیون ریال است موضوعی که نشان دهنده درآمد قابل توجه بهره برداران گیاهان دارویی در مراتع کهگیلویه وبویراحمد است.

البته ایجاد درآمد و اشتغال برای شمار قابل توجهی از جوامع محلی تنها بخشی از برکات کشت گیاهان دارویی است و کشت این محصولات به حفظ مراتع هم کمک می کند.

بر اساس سند جامع گیاهان دارویی در کهگیلویه وبویراحمد باید ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع ،جنگل ها و اراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی برود بر اساس آمارهای همین سند در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

پایین بودن میزان کشت تنها یک روی سکه مغفول ماندن ظرفیت های گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است زیرا از سویی بخش عمده ای از تولید از سوی بهره برداران غیربومی انجام می گیرد و از سوی دیگر محصول تولید شده به صورت خام به دلالان فروخته می شود که همه این فرایند منجر به ناچیز بودن بهره برداری از گیاهان دارویی در استان شده است.

۲۶ تن شیرابه گیاهان دارویی در مراتع شهرستان بویراحمد تولید شد

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال ۲۶تن شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در شهرستان بویراحمد تولید شده است.

تولید ۲۲ تن گیاه دارویی/مشتی نمونه خروار از ظرفیت های ثروت آفرین در کهگیلویه وبویراحمد

سلیمان محمدی افزود: برداشت ۲۲ تن آنغوزه و چهار تن آنغوزه در مراتع بویراحمد پیش بینی شده است.

وی بیان کرد:برداشت گیاهان دارویی امسال در ۵۰۰ هکتار از مناطقی مانند تنگ سرخ،کاکان،گردوکندک،تنگ خشک و دشت اکبر خرداد ماه امسال آغاز شده و تا پانزدهم مهر ماه ادامه دارد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر کیلوگرم آنغوزه به قیمت ۱۵ میلیون ریال و کیلوگرم باریجه به قیمت ۱۴میلیون ریال به فروش می رسد.

وی عنوان کرد: ۱.۵تن بذر گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه برای کشت پاییزی در مراتع این استان آماده شده و تا زمان کشت بذر بیشتری برای توزیع میان بهره برداران آماده می شود.

محمدی عنوان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته انجام عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی پاییز امسال در پنج هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح‌های مشارکتی هدفگذاری شده است.

وی بیان کرد:به منظور کمک به احیای مراتع استان بذر مورد نیاز بهره برداران از سوی دولت خریداری و به صورت رایگان توزیع شده است.

محمدی خاطرنشان کرد:مجموع کشت گیاهان دارویی در طول ۲ دهه گذشته تاکنون در کهگیلویه وبویراحمد ۷۸ هزار هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه استان ۵۵۲هزار هکتار مرتع دارد که بخش عمده ای از آن نیازمند سرمایه گذاری برای احیاست تاکید کرد که ضرورت دارد برای تزریق اعتبارات بیشتر در این خصوص چاره اندیشی شود.

ضرورت حمایت از کشت و فراوری گیاهان دارویی

در حالی که می توان با حمایت بیشتر از جوامع محلی با کمک هایی مانند وام های بانکی گام های ارزنده برای تشویق بهره برداران به تولید گیاهان دارویی برداشت اقدامی که ضمن بهبود درآمد جوامع محلی به کاهش بهره برداری های غیراصولی از منابع طبیعی مانند قاچاق چوب منجر می شود.

گیاهان دارویی تولید شده در کهگیلویه وبویراحمد به صورت فله‌ای و با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی آن به کشورهایی مانند هندوستان صادر می‌شود و دلالان غیربومی خریدار شیرابه گیاهان دارویی هستند و آنان این محصولات را به کشورهای دیگر همچون هند صادر می کنند کاری که می تواند در کشورمان نیز انجام شود.

براساس نظر کارشناسان گیاهان دارویی با فرآوری، می‌تواند ارزش اقتصادی چند برابری داشته باشد اما تاکنون هیچ‌ طرحی برای فرآوری این محصول در استان ارائه نشده است و انتظار می‌رود مسوولان با پژوهش‌های علمی، خواص گوناگون آن را استخراج و برای فرآوری این محصولات چاره‌اندیشی کنند.

در حال حاضر کشور هندوستان با فرآوری گیاهان دارویی و کاربرد آن در صنعت داروسازی، ارزش اقتصادی آن را تا ۵۰ برابر افزایش می‌دهند و ارزآوری چند برابری نصیب خود می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha