۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85590103
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کشت دوم در ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان هدف‌گذاری شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت دوم امسال در ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدف‌گذاری شده‌است.

صالح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۸۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان برای پرورش راتون و ۳۰ هزار هکتار برای کشت سایر محصولات از جمله سبزیجات، باقلا، لوبیا برگی، غده‌ای، چغندر بوته‌ای و شبدر برنامه‌ریزی شده‌است.

راتون «نوعی برنج» است که پس از برداشت کشتنخست برنج به دست می‌آید؛ هزینه پایین تولید، دوره رشد کوتاه، کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب از مزیت‌های کشت آن است.

شاه بج یا راتون؛ گنج پنهان شالیزارهاست که طی سال‌های اخیر با توجه به کیفیت بالا و سودآوری این نوع برنج شالیکاران گیلان برای دستیابی به آن توجه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

شاه بج؛ گنج پنهان شالیزارهای گیلان

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه‌های ترویجی سازمان جهاد کشاورزی برای فرهنگ‌سازی و گسترش کشت دوم بیان کرد: توسعه کشت دوم بعد از برداشت برنج از راه‌های موثر برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان است از اینرو به همه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های گیلان بُرش کشت دوم ارائه شده و کار ترویجی لازم نیز انجام شده‌است.

وی با تشریح اهمیت کشت حبوبات بعد از برداشت برنج در زمین‌های شالیزاری اضافه کرد: حبوبات بعد از غلات منبع مهم تامین پروتئین است بر این اساس برای کشت پاچ باقلا (لوبیای محلی گیلان) در این استان فرهنگ‌سازی شده و کشت آن هر ساله بعد از برداشت برنج مورد استقبال کشاورزان به ویژه در کوچصفهان از توابع رشت، آستانه‌اشرفیه، صومعه‌سرا و بخشی از شفت قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: تولید و تامین بخشی از نیاز غذایی جامعه، افزایش راندمان نهاده‌ها و بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی، حفاظت از خاک و از بین بردن یا کاهش برخی از آفات و علف‌های هرز از مزیت‌های کشت دوم است.

سال گذشته؛ ۷۵ هزار هکتار راتون و ۲۲ هزار هکتار سایر محصولات از زمین‌های شالیزاری گیلان زیر کشت دوم رفت؛ بر اساس تقویم کشاورزی استان، زمان مناسب کشت حبوبات پائیزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر بلافاصله بعد از برداشت برنج (شهریور و مهر)، سبزیجات برگی و غده‌ای از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبانماه، باقلا از نیمه دوم مهر تا اوایل آذرماه و راتون بعد از برداشت برنج است.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

۲۳ هزار و ۳۵۲ هزار نفر از شالیکاران گیلان در سال زراعی جاری اراضی زیر کشت خود را بیمه کردند؛ این تعداد از برنجکاران با خرید بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۹ هزار و ۳۸۴ هکتار از زمین‌های شالیزاری خود را زیر پوشش بیمه قرار دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha