۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85590915
T T
۶۹ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحلیلگران مصری: قاهره موضع قوی در برابر صهیونیست‌ها اتخاذ کند/آماده جنگ با اسرائیل هستیم

تهران- ایرنا- تحلیلگران مصری خواستار اتخاذ موضع قوی قاهره در برابر رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، «مجدی احمد حسین» تحلیلگر، سیاستمدار و سردبیر روزنامه «الشعب» مصر از این کشور خواست که از طریق وارد کردن کمک‌ها به غزه با زور، اعلام جنگ کند.

وی افزود: مردم مصر آماده جنگ هستند و احدی برای شرکت در آن درنگ نخواهد کرد.

این تحلیلگر تاکید کرد: اگر مصر صادقانه به خطر اصلی یعنی اسرائیل توجه نشان دهد، بسیاری از مشکلات داخلی آن حل خواهد شد.

«ایمان رفعت المحجوب» دختر «رفعت المحجوب» رئیس فقید پارلمان مصر نیز گفت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که اسرائیل از سه روز پیش مسیری به طول ۶ کیلومتر را در طول محور «فیلادلفیا» آسفالت کرده و در حال ساخت تاسیسات در نزدیکی آن است.

وی افزود: حال ما چکار می کنیم؟

«محمد مدبولی» رئیس سابق دانشکده حلوان مصر نیز گفت که این کشور در بحران محور فیلادلفیا میانجی نیست، بلکه طرف زیان دیده است.

وی به شدت از سکوت حاکم بر منطقه نیز انتقاد کرد.

پیش از این نیز «مصطفی بکری» روزنامه‌نگار و نماینده پارلمان مصر گفته بود: مصر از همه جهت در معرض توطئه و رویارویی مستقیم و غیرمستقیم قرار دارد. نتانیاهوی جنایتکار مصر را به چالش می‌کشد و می‌گوید که نیروهایش هرگز از محور فیلادلفیا خارج نخواهند شد.

بکری همچنین خطاب به نتانیاهو گفته بود: تو با چه کسی سخن می‌گویی؟ تو با مصر، ارتش مصر و رهبر ملی و شریف مصر سخن می‌گویی؟ مصری که هر کس قصد آسیب زدن به امنیت ملی آن را داشت، پاسخ داده است، اما تو و همه جنایتکاران و قاتلان کی هستید (که مصر را به چالش بکشید)؟

نتانیاهو اخیرا در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود، یک نقشه از اراضی اشغالی فلسطین و نوار غزه را به خبرنگاران نشان داد که در آن محور فیلادلفیا به عنوان یک منطقه نظامی و علاوه بر آن، کرانه باختری اشغالی نیز جزئی از رژیم جعلی صهیونیستی در نظر گرفته شده بود.

وی همچنین مدعی شد که جنبش حماس از طریق مصر و محور «فیلادلفیا» به سلاح دست می‌یابد.

این اظهارات نتانیاهو واکنش وزارت خارجه مصر را به همراه داشت و این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: مصر مخالفت شدید خود را با اظهارات نتانیاهو اعلام و تاکید می‌کند که وی با این صحبت‌ها و درگیر کردن نام مصر، درصدد مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق و منحرف کردن توجه اسرائیلی‌ها از این مساله است.

در این بیانیه آمده است: مصر، کابینه اسرائیل را مسئول عواقب چنین اظهاراتی می داند که باعث افزایش تشدید اوضاع می‌شود. هدف این سخنان، توجیه سیاست‌های پرخاشگرانه است؛ امری که منجر به تشدید بیشتر تنش در منطقه می‌شود.

به گزارش ایرنا، همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه، نگرانی‌های مصر نسبت به شکل‌گیری یک موج کوچ اجباری به داخل خاک این کشور تشدید شده است.

قاهره بارها به رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدها و خطرات حمله زمینی به رفح هشدار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha