۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبر: 85590967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از طلب گندمکاران استان مرکزی پرداخت شد

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: پرداخت طلب گندمکاران این استان تاکنون به ۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال رسیده و این مهم در ۲ روز گذشته سرعت گرفته است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا گودرزی روز دوشنبه در نشست کارگروه خرید غلات و دانه‌های روغنی استان مرکزی در اراک، افزود: تاکنون در این استان ۴۳۶ هزار تن گندم خریداری شده است.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات، نیاز کشور در گندم تامین شده و نیازی به واردات وجود ندارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ادامه داد: فصل خرید گندم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و هم‌اکنون برای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها دیر است.

گودرزی اظهار کرد: زمانیکه فرآیند زمان خرید گندم تمام نشد نباید فعالیت کارگروه خرید غلات و دانه‌های روغنی متوقف شود و به سال دیگر موکول شود.

وی تصریح کرد: برآورد خرید جهادکشاورزی استان مرکزی خرید بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم بود و تفاوت آماری زیادی وجود دارد که باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی هم در این نشست گفت: خرید گندم در کشور تاکنون به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن خریداری شده که به طور حتم به بالای ۱۲ میلیون تن می‌رسد.

غلامرضا ملکی افزود: میزان خرید گندم در استان مرکزی هم به ۴۳۶ هزار تن رسیده که تلاش می‌شود این رقم به ۴۵۰ هزار تن برسد اما بعید است.

وی بیان کرد: مقدار زیادی گندم کشاورزان در خانه‌ها است که نیاز است فراخوانی اعلام شود و اگر این محموله‌ها اضافه شود، عدد قابل توجهی می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: واردات سال گذشته گندم به استان به ۷۳ هزار تن و امسال به ۴۳ هزار تن رسیده است.

ملکی اظهار کرد: صادرات گندم از استان مرکزی نیز در سال گذشته به ۲۱۰ هزار تن و در سال جاری به ۱۱۰ هزار تن رسیده است.

وی گفت: تمام گندم‌های خریداری شده به صورت مباشری از استان صادر شده و تقریبا انبارها صفر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: پیش‌بینی بودجه برای خرید امسال گندم در کشور یک‌هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال بوده اما مبلغ پول گندم خریداری شده تاکنون به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

ملکی اظهار کرد: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال معادل ۷۵ درصد از گندم خریداری شده در کشور پرداخت شده که این رقم در استان مرکزی طی چند روز اخیر به ۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی عنوان کرد: نیاز است در راستای اصلاح فرآیند خرید گندم عارضه‌یابی و پیگیری لازم صورت گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: ۲۹۵ هزار تن از گندم این استان توسط بخش خصوصی، ۱۰۹ هزار تن به صورت مباشری و ۳۲ هزار و ۶۹۳ تن توسط سیلوهای دولتی خریداری شده است.

ملکی گفت: ۳۰ هزار و ۲۲۸ کشاورز استان مرکزی تاکنون گندم خود را تحویل داده‌اند که در قالب ۸۱ هزار و ۹۴۴ محموله انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۱۲۱ هزار و ۲۷۲ تن گندم به خارج از استان و ۸۴ هزار و ۱۹۲ تن در داخل استان حمل شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه، ۱۰ مرکز فعال خرید گندم در استان وجود دارد، افزود: ۵۰ مرکز خرید گندم تاکنون بازدید و ۳۷۵ نمونه از آنها نیر اخذ شده است.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha