برای فرزند کویر، مرد دریا

۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبر: 85591007
برای فرزند کویر، مرد دریا

کرمان- ایرنا- شادروان دکتر محمدرضا بنازاده ماهانی، پدر علم اقیانوس‌شناسی ایران که به مرد دریا نیز شناخته می‌شد، اهل ماهان استان کرمان و دیار کویر بود که هفته گذشته آسمانی شد و از میان ما رفت اما آثار علمی و نتیجه اقداماتش در حوزه علم ریاضی و شناخت اقیانوس‌ها تا جهان باقیست در ایران و جهان باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا مرحوم بنازاده ماهانی (۱۳۲۳ - دهم شهریور ۱۴۰۳) عضو برجسته هیات علمی و بنیانگذار دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که پس از گذراندن دیپلم در کرمان در رشته ریاضی دانشگاه پذیرفته و با کسب رتبه ممتاز بورسیه ریاضی آمریکا شد و در زمان حیات در رشته های ریاضی و اقیانوس شناسی در ایران منشا خدمات بسیاری بود.

خدمات علمی بنازاده ماهانی در داخل و خارج از کشور نمود داشته و در مراسم نکوداشت وی که در دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد نیز غیر از استادان دانشگاه در دیار کریمان، عده ای از علاقه مندان، دانشجویان و همکاران استاد، از دیگر نقاط ایران و نیز خارج از کشور به صورت مجازی در مراسم یادبود و بزرگداشت پدر اقیانوس‌شناسی ایران حضور داشتند.

آنطور که روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان روز دوشنبه اعلام کرده، مراسم نکوداشت استاد بنازاده ماهانی روز گذشته(یکشنبه) در این دانشگاه برگزار شده است.

دکتر حسین اکبری‌فرد رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان در این مراسم ضمن تشریح برخی ابعاد شخصیتی و اقدامات ارزنده علمی استاد بنازاده ماهانی گفت: علوم پایه عامل رشد و شکوفایی سایر علوم هستند و اکثر اساتید علوم پایه، عاشقانه در این راه قدم گذاشتند و ترویج علم را به ثروت ترجیح می دهند، شادروان دکتر بنازاده هم از جمله همین اساتید بود.

وی تصریح کرد: دکتر بنّازاده ماهانی یکی از چهره‌های نام‌آور ریاضی و سرآمدان آموزشی عالی کشور بود که از ابتدای تاسیس دانشگاه در کرمان، نقش مؤثری در ارتقای جایگاه دانشکده ریاضی و کامپیوتر به‌عنوان قطب ریاضی کشور ایفا کرد و بهترین اساتید از جمله دکتر مهدی رجبعلی‌پور، دکتر ماشاءالله ماشین‌چی و دکتر ماه‌بانو تاتا را به این دانشگاه دعوت کرد تا زمینه پذیرش دانشجو در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری ریاضی را فراهم کند.

رییس دانشگاه معین استان کرمان اضافه کرد: زنده‌یاد دکتر بنازاده عمر گرانقدر خود را صرف آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف ایران کرد، ایجاد و گسترش رشته ریاضی در دانشگاه کرمان تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و بعد از آن تاسیس رشته اقیانوس‌شناسی در چند دانشگاه ایران به منظور پرورش متخصصان و مدیران بسیاری در حوزه علوم دریایی کشور از جمله افتخارات وی به شمار می رود.

در ادامه این مراسم دکتر ماشین‌چی و دکتر محمدرضا فدایی از اساتید پیشکسوت دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه، دکتر حسین محبی عضو هیات علمی دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه باهنر و نیز رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی وفناوری پیشرفته(هایتک) و دکتر مهین بنازاده همسر شادروان دکتر محمدرضا بنازاده به بیان خاطرات و ویژگی‌های علمی و شخصیتی این استاد فرهیخته پرداختند و او را همسری فداکار، پدری دلسوز، انسانی همواره در حال کار و تلاش در زمینه پژوهش، تعلیم و تربیت، خادم مردمی، انسانی خستگی ناپذیر، هدفدار، آینده‌نگر، همراه و مسئول در قبال کشور و مردمش توصیف کردند که به خودنمایی، تعریف و تمجید از خود توجه نداشت.

افرادی که در وصف شخصیت دکتر بنازاده ماهانی صحبت کردند تاکید داشتند که وی عامل نماد و الگوی واقعی "زگهواره تا گور دانش بجو" بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha