نامزد انتخابات ژاپن: مردم کشورم شاید پیشنهاد ایجاد بازدارنده هسته‌ای مستقل بدهند

تهران- ایرنا- «تارو کونو» وزیر دیجیتال ژاپن و یکی از گزینه‌ها برای جانشینی «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور، اعلام کرد که برخی ژاپنی‌ها ممکن است با تغییرات در دولت آمریکا پیشنهاد ایجاد یک بازدارنده هسته‌ای مستقل را بدهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این سیاستمدار ژاپنی در گفت‌وگو با رویترز گفت که توکیو باید به دنبال این باشد که واشنگتن برای تعهدش به دفاع هسته‌ای ژاپن تضمین‌های قوی‌تری بدهد تا نگرانی‌هایی که می‌تواند به درخواست‌های داخلی برای ایجاد زرادخانه هسته‌ای مستقل منجر شود، از بین برود.

کونو که پیشتر هم وزیر امور خارجه و هم وزیر دفاع ژاپن بوده است، این اظهارات را در بحبوحه فقدان اطمینان ژاپنی‌ها نسبت به نتایج و پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا که کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده در آن رقابت می‌کنند، مطرح کرده است.

وی روز جمعه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: اگر دولت ایالات متحده بی‌ثبات شود، برخی از مردم ژاپن ممکن است به دولت پیشنهاد کنند که یک بازدارنده هسته‌ای مستقل ایجاد کند.

کونو خاطر نشان کرد: با این حال، اگر ژاپن قصد خود را مبنی بر کنار گذاشتن خلع سلاح هسته‌ای اعلام کند، کره جنوبی و دیگر کشورها نیز ممکن است از آن پیروی کنند.

ژاپن به عنوان تنها کشوری که حملات بمب اتم را تجربه کرده، مدت‌ها است که سلاح‌های هسته‌ای را کنار گذاشته و در عوض برای بازدارندگی در مقابل رقبای هسته‌ای احتمالی مانند چین، کره شمالی و روسیه، به ایالات متحده متکی است.

با این حال، در گذشته ترامپ با طرح این پیشنهاد که ژاپن در قبال دفاع آمریکا از آن کشور از جمله با سلاح‌های هسته‌ای، باید هزینه بپردازد، نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

ذخایر بزرگ پلوتونیوم ژاپن و دسترسی به فناوری پیشرفته، مانند موشک‌های توسعه یافته برای برنامه فضایی این کشور، به این معنی است که توکیو بسیاری از تجهیزات برای ساخت موشک‌های هسته‌ای را در اختیار دارد.

کونو گفت که انجام این کار به جای تقویت امنیت ملی ژاپن به آن صدمه می‌زند، زیرا جدای از خطرات اشاعه، احتمالا دسترسی به سوخت هسته‌ای مورد نیاز ژاپن برای نیروگاه‌ها در زمان کمبود انرژی قطع می‌شود.

کونو یکی از ۱۰ عضو حزب حاکم لیبرال دموکرات است که گفته‌اند در انتخابات ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) برای جانشینی کیشیدا شرکت خواهند کرد یا در نظر دارند به آن بپیوندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha