گرامیداشت مقام استاد نفیسی؛ موسس ۳ دانشگاه و ۱۴۰ هنرستان فنی‌حرفه‌ای

تهران- ایرنا- نشست علمی، پژوهشی «گوهر نفیس» به انگیزه نکوداشت چهلمین سالیاد درگذشت استاد مهندس حبیب نفیسی، موسس ۳ دانشگاه صنعتی کنونی و ۱۴۰ هنرستان فنی‌حرفه‌ای کشور برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، تالار امیرالمومنین دائره المعارف بزرگ اسلامی میزبان مراسم نکوداشت چهلمین سالیاد درگذشت استاد مهندس حبیب نفیسی، پدر آموزش های فنی و حرفه ای ایران و بنیانگذار ۴ دانشگاه صنعتی و ۱۴۰ هنرستان فنی و حرفه ای در کشور با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود.

این مراسم شامگاه یکشنبه با سخنرانی دکتر سیدحجت الحق حسینی، استاد پژوهشگر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، احمد مسجدجامعی، قائم مقام مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، علی خاکی صدیق، رئیس پیشین دانشگاه خواجه نصیر و رئیس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم، همچنین شماری از اعضای خانواده مهندس حبیب نفیسی همراه بود.

احمد مسجد جامعی در سخنانی از خاندان نفیسی و نقش آنان در حوزه فرهنگی و دانشی ایران سخن گفت. علی خاکی صدیق نیز در سخنان خود به نقش ماندگار و اهمیت کارهای آموزشی و صنعتی مهندس حبیب نفیسی در کشور پرداخت و اهتمام وی را در اعتلای مهندسی و آموزش های فنی و حرفه ای تحسین کرد.

حجت الحق حسینی، نیز در سخنرانی علمی و پژوهشی خود با عنوان «تبار شناسی خاندان نفیسی و بازشناخت خدمات ملی استاد مهندس حبیب نفیسی» از جد اعلای وی حکیم برهان الدین نفیس بن عوض کرمانی، در قرن نهم هجری یاد کرد و آثار طبی او را با گفتن ویژگی های کتاب شناختی، شناساند.

وی که به عنوان پژوهشگر دانشگاه خواجه نصیر و تاریخ علم در این نشست سخن می‌گفت، ادامه داد: میرزا علی اکبر خان نفیسی نامدار به ناظم الاطباء پدربزرگ مهندس حبیب نفیسی و نخستین دانش آموخته دارالفنون در رشته پزشکی است. ایشان در دو حوزه پزشکی و ادبیات صاحب آثار درخشانی هستند که پزشکی نامه و فرهنگ فرنودسار نفیسی از همه مشهورتر است.

به گفته این پژوهشگر حوزه تاریخ علم فرهنگ نفیسی، نخستین فرهنگ لغت ایرانی است که استاندارد آوانگاری را رعایت کرده است و زنده یاد علامه علی اکبر خان دهخدا در تدوین لغت نامه دهخدا به آن اعتنایی ویژه داشته است. ناظم الاطباء، بنیان گذار نخستین بیمارستان مدرن ایران (مریضخانه دولتی ایران) و پایه‌گذار دارالشفای آستان قدس رضوی (ع) است‌. وی مدرسه شرف را ایجاد کرد و در راه اندازی انجمن معارف کشور و نیز کتابخانه ملی مرکزی ایران تلاش های بسیاری انجام داد.

حسینی ادامه داد: دکتر علی اصغر نفیسی (مؤدب الدوله)، پدر استاد مهندس حبیب نفیسی، پزشکی است که هم در دارالفنون و هم در دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن پاریس درس خوانده است. او نخستین وزیر بهداری ایران است. دکتر نفیسی، پایه‌گذار وزارت بهداشت و درمان کشور بر مبنای نظام جهانی آموزش و تحقیقات درمانی پزشکی است. همچنین نخستین مجله فارسی در پزشکی با عنوان حفظ الصحه را بنیان گذاری کرده است.

گرامیداشت مقام استاد نفیسی؛ موسس ۴ دانشگاه صنعتی و ۱۴۰ هنرستان فنی‌حرفه‌ای

وی در بازگویی خدمات ملی حبیب نفیسی به بازشناخت زندگی و آثار وی نیز پرداخت. نمایش اسناد، عکس ها و مدارک خاندان و خانواده مهندس نفیسی بخش پایانی این نشست بود که با اقبال حاضران رو به رو شد.

بر اساس این گزارش مهندس حبیب نفیسی زاده ۱۲۸۷ ه. ش. در تهران، در دارالفنون و هنرستان صنعتی تهران درس خواند و در ۱۳۰۵ ه. ش به دانشگاه تولوز فرانسه رفت تا مهندسی مکانیک با گرایش موتور را دنبال کند. او در دانشگاه های ایندیاناپولیس آمریکا و برلین آلمان دوره های کارشناسی ارشد و معادل دکتری را در همین رشته گذراند. پس از مراجعت به ایران در وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، دانشکده صنعتی پلی تکنیک و مؤسسه عالی تکنیکوم نفیسی در دوره های ده ساله به مدت ۴۰ سال خدمت کرد. تأسیس ۴ دانشکده صنعتی و ۱۵۰ هنرستان فنی و حرفه ای از خدمات دیگر وی است.

دانشگاه های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و مدرسه عالی بازرگانی پارس از این شمار هستند. پایه‌گذاری وزارت کار و نگارش و گزارش قانون کار و بیمه های تأمین اجتماعی از دیگر خدمات مهندس نفیسی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha