۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85591317
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

خودکفایی در خوشه‌های طلایی؛ ایران از واردات گندم بی‌نیاز شد

گرگان- ایرنا- مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، با اشاره به تولید افزون بر ۱۲ میلیون تن گندم همزمان با سال زراعی گذشته در کشور گفت: با این حجم تولید، ایران امسال نیازی به واردات حتی یک کیلوگرم از این محصول ندارد.

علیقلی ایمانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تامین به‌موقع و کافی نهاده‌های کشاورزی، آموزش بهره‌برداران، تامین بذر اصلاح شده و قیمت‌گذاری معقول و منصفانه از جمله شاخصه‌هایی است که به حفظ و استمرار خودکفایی گندم کمک می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر دقیق توسط معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی ایران در گندم مستمر و مداوم باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت گندم تولیدی گلستان به دلیل مرغوبیت و برخورداری از پروتئین و گلوتن بیشتر با دیگر نقاط کشور متفاوت نیست، توضیح داد: گرچه کیفیت بالای گندم در استان گلستان غیرقابل انکار است اما این مساله در سایر استان‌ها هم وجود دارد.

ایمانی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پروتئین ۷۰ درصد گندم تولیدی کشورمان بالای ۱۲ درصد است، تصریح کرد: متوسط پروتئین گندم در کشور به ۱۳ درصد رسیده و از سویی دیگر گندم مرغوب، افزون‌بر گلستان در استان‌هایی همچون خوزستان، کرمانشاه، فارس و آذربایجانات نیز تولید می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گندم مازاد بر مصرف مردم گلستان از استان خارج می‌شود، یادآور شد: مسوولان و نمایندگان مجلس در گلستان باید تدبیری اتخاذ کنند تا گندم تولیدی پس از فرآوری و تبدیل به آرد از استان خارج شود و با این اقدام، گلستانی‌ها از ارزش افزوده و اشتغالزایی آن بی‌نصیب نمانند.

به گزارش ایرنا، دولت تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور خریداری کرد که از این میزان ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

در استان گلستان نیز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم در بیش از ۳۶۷ هزار هکتار از گندمزارهای استان تولید شد که از این میزان، یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن در قالب خرید تضمینی خریداری گردید.

براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۲۰۵ هزار ریال تعیین شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha