خسارت یک هزار و ۶۱۳ میلیارد تومانی باران تابستانه به انجیر استهبان

شیراز - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان فارس گفت: بارش باران تابستانه در دهه سوم مردادماه سبب خسارت یک هزار و ۶۱۳ میلیارد تومانی به محصول باغ های انجیر استهبان شد.

مهدی اعیان منش دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بارندگی‌ها موجب خسارت ۴۰ درصدی به محصول دیم انجیرستان های شهرستان استهبان شد که به عنوان بزرگترین قطب تولید و صادرات انجیر دیم کشور به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان افزود: بارش نزولات جوی باعث ترشیدگی و تخریب محصول چین اول انجیر به میزان حدودی هشت هزار تن شده است.

او اضافه کرد: خسارت کاهش محصول انجیر یک هزار و ۶۱۳میلیارد تومان برآورد می‌شود و باغدارانی که نسبت به بیمه محصول خود اقدام کرده‌اند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به منظور تکمیل فرآیند بیمه محصولات کشاورزی و واریز غرامت‌های شامله به دفاتر بیمه کشاورزی مراجعه کنند.

در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز و در امتداد بزرگراهی که به شهر استهبان ختم می‌شود، منظرگاه بسیار زیبایی از درختان چند ۱۰۰ ساله انجیر به چشم می‌خورد که از لب بزرگراه تا ارتفاعات را پوشش داده است.

این درختان کهن که به اعتقاد کارشناسان طرحی بزرگ در آبخیزداری به شمار می‌روند میراث چندصدساله‌ای هستند که با دست کاشته شده و آبیاری آنان نیز از نزولات جوی انجام می‌شود.

انجیرستان‌های استهبان عمدتا دیم است و محصول آنها به لحاظ کمی و کیفی، جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

سال ۱۴۰۲ بود که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان، در فائو وابسته با سازمان ملل به ثبت جهانی رسید و با اعلام سایت رسمی فائو این نظام میراثی به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی (جیاس) ایران و هفتاد و پنجمین نظام جیاس است.

استهبان در ۱۸۰ کیلومتری شرق شیراز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha