معاون استاندار: سهمیه آرد تهران از ۱۴۰۱ تاکنون تغییری نکرده است

تهران بزرگ - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: با وجود اینکه از سال ۱۴۰۱ تا امسال سهمیه آرد استان تهران تغییری نکرده اما در چنین شرایطی جمعیت آن رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، محمد علیمهری روز دوشنبه در گفت وگویی خبری اظهار کرد: اگر چه سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه شده اما سهمیه آرد در این استان بدون تغییر بوده و گندم جدیدی به ما تخصیص نداده‌اند.

ورود سالانه یک میلیون اتباع خارجی و مهاجرت حدود ۳۰۰ هزار نفر دیگر به تهران

وی یادآور شد: با وجود اینکه سهمیه آرد استان هیچ تغییری نکرده است اما در این ۲ سال یک میلیون اتباع خارجی به استان تهران اضافه شده و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر دیگر هم از دیگر شهرهای کشور به این کلانشهر مهاجرت کرده‌اند.

به گفته وی، ما با استفاده از طرح نانینو، صرفه‌جویی که از تخلفات نانوایی و فروش آرد قاچاق در استان شده در این شرایط حتی توانستیم بیش از ۳۰۰ نانوایی جدید در استان ایجاد کنیم.

عرضه نان اینترنتی با نرخ مصوب و رعایت صف خواهد بود

علیمهری درباره خرید نان از طریق اسنپ و اینکه عرضه نان اینترنتی با نرخ مصوب و رعایت صف خواهد بود، گفت: به احتمال زیاد از هفته آینده خرید نان از طریق اسنپ نیز باید با رعایت صف انجام شود، البته زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست، برای این موضوع تفاهم مناسبی صورت گرفته است و سامانه‌ها به هم اتصال پیدا کرده که فروش اینترنتی نیز به قیمت مصوب باشد.

وی اضافه کرد: ما هیچگونه افزایش قیمتی خارج از قیمت‌های مصوب نمی‌پذیریم البته ممکن است که هزینه‌های تبعی داشته باشد.اما باید صف خرید نان از این طریق خریدهای اینترنتی رعایت شود. نباید زمانی که صف طولانی مردم برای خرید نان تشکیل شده است نانوایی، نان‌هایی را برای اسنپ کنار بگذارد. 

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه برنامه ما این است که فروش اینترنتی هم نظم داشته باشد، اظهار کرد: این مدل کنونی مورد قبول ما نیست و تاکنون برخورد جدی با این گونه نانوایی‌های صورت گرفته و فقط به آنها اخطار داده شده است که باید این موضوعات را رسیدگی کنند تا مشکلی پیش نیاید.

علیمهری افزود: برای اجرای دقیق این طرح که قرار است از هفته آینده اجرایی شود، برای خرید نان اینترنتی نیز علاوه بر قرار دادن خریدهای اینترنتی در صف، با سامانه نانینو نیز هماهنگ شده است تا قیمت نان همان قیمت مصوب باشد.

کارتخوان‌های اضافه نانوایی‌ها قطع می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اضافه کرد: همچنین با همکاری بانک مرکزی کارتخوان‌هایی که به نام نانوایی‌ها گرفته شده است قطع خواهد شد زیرا در هر نانوایی فقط باید یک کارتخوان تحت عنوان نانینو که درراستای اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان است، نصب باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع از موارد تخلفات نانوایی‌ها محسوب می‌شود، افزود: در همین راستا شدیدترین برخورد با این نوع تخلف را خواهیم داشت.

علیمهری در ادامه با اشاره به اینکه تحلیل قیمتی برای قیمت نان در استانداری تهران انجام می‌شود، گفت: در همین راستا یک گروهی از استانداری، قیمت تمام شده ۶۰ نانوایی سطح شهر تهران را دریافت کردند تا در نهایت قیمت تمام شده نان در این کلانشهر مشخص شود. عدد جمع شده مناسب است و در کارگروه آرد و نان استان نیز مصوب شده که حتما باید این رقم هم اجرایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این قیمت مصوبه کارگروه استان است پای این مصوبه هستیم و از طریق بازرسان پیگیری می‌کنیم و تخلفات رسیدگی می‌شود. همچنین مردم می‌توانند از طریق سامانه نانینو درباره همه نانوایی‌های استان تهران نظر دهند.

قیمت‌ها باید واقعی شود

معاون استاندار تهران تصریح کرد: مرحله چهارم هوشمندسازی آرد و نان این است که باید قیمت‌ها واقعی شود و یارانه‌ای که دولت تخصیص می‌دهد به آن شکل در اختیار مردم قرار گیرد که این موضوع در دستور کار و پیگیری است. همه یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که برای مردم به صورت ماهانه پرداخت می‌شود حدود ۳۰۰ همت است که به همین اندازه در حوزه آرد و نان هزینه می‌شود که هزینه سنگینی است و باید با مدیریت بهتر به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: با وجود فشاری که روی نانوایی‌ها بوده در این سال‌ها هیچ کمبود نان و آرد در استان تهران نداشته‌ایم. البته مبنای تخصیص آرد، کارکرد ثبت شده نانوا در کارتخوان است اگر کارکرد کمتر یا بیشتر و یا خارج از کارتخوان باشد یعنی در حال انجام تخلف است.

علیمهری ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه نرخ جدید نان اعلام شده، باید همه نانوایی‌ها قیمت‌های مصوب را رعایت کنند. در همین راستا تکلیف شده که باید قیمت مصوب نان در همه نانوایی‌ها  و در دید مردم نصب شود در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha