ونزوئلا: «بلینکن» به دنبال ترویج «کودتا» علیه مادورو است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا هشدار داد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا «قصد دارد» در این کشور حوزه کارائیب «کودتا اعلام کند».

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در یادداشتی که از سوی حزب حاکم (PSUV) منتشر شد، تاکید کرد: وزیر خارجه (آنتونی) بلینکن به شیوه‌ای گستاخانه و مبتذل، قصد دارد طبق معمول از طریق شبکه‌های اجتماعی یک کودتا در ونزوئلا اعلام کند.

این یادداشت واکنش رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا به اظهار نظر مداخله‌جویانه این مقام آمریکایی است که گفت: نباید اجازه دهیم رئیس‌جمهوری نیکلاس مادورو و نمایندگانش به زور به قدرت بچسبند.

خیل اطمینان داد که «طرح‌های» ایالات متحده در این زمینه «از طریق رای‌گیری و اتحاد و بسیج مدنی-نظامی- پلیسی» که در انتخابات ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) آشکار شد و طی آن، نیکلاس مادورو بار دیگر برای سومین دوره متوالی انتخاب شد، «از بین رفتند».

وی از بلینکن خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بپذیرد.

ادموندو گونزالس اوروتیا نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا از سوی ائتلاف اصلی اپوزیسیون (پلتفرم واحد دموکراتیک/ PUD) - یکشنبه گذشته پس از ترک ونزوئلا وارد اسپانیا شد؛ گونزالس به موجب طرح ادعای پیروزی در انتخابات، به جرائمی از جمله «توطئه» متهم شد و تحت تعقیب سیاسی و قضایی قرار داشت.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به تازگی گفت واشنگتن در حال ارزیابی اقداماتی است که می‌تواند علیه مادورو انجام دهد.

این مقام آمریکایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: امروز هیچ اطلاعیه‌ای ندارم، اما می‌توانم به شما بگویم که ما به طور مداوم در حال تجزیه و تحلیل گزینه‌های آینده بسته به تصمیمات مادورو هستیم.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا در تاریخ دوم اوت (۱۲ مرداد) پیروزی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ریاست جمهوری را با کسب نزدیک به ۵۲ درصد آرا اعلام کرد.

پس از اعلام نتایج اولیه مبنی بر پیروزی مادورو، ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون از حامیان و مخالفان راست افراطی ونزوئلا خواست نتایج رسمی را نادیده بگیرند و این اقدام به اعتراض‌های خشونت‌آمیز در چندین شهر این کشور منجر شد.

آمریکا، کانادا و چندین کشور آمریکای لاتین که خواستار بازشماری آرا توسط ناظران مستقل انتخابات هستند، پیروزی مادورو را زیر سوال برده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha