تنش سیاسی کاراکاس- مادرید؛ دفاع «مادورو» از حاکمیت ونزوئلا در برابر اسپانیا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به تصمیم کنگره اسپانیا مبنی بر به بحث گذاشتن و رای‌گیری در مورد موضوع به رسمیت شناختن «ادموندو گونزالس» نامزد سابق اپوزیسیون دولت ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: ونزوئلا، مستقل و آزاد از اسپانیا است و خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای آرتی‌وی‌ای اسپانیا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتقاد از رای‌گیری احتمالی کنگره اسپانیا در مورد نتیجه انتخابات ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) بر حاکمیت کشورش تاکید کرد و گفت: ونزوئلا آزاد، حاکم و مستقل از مادرید، اسپانیا و کل جهان است و خواهد بود.

وی از دلسی رودریگس معاون خود خواست تا اعلامیه استقلال ۵ ژوئیه ۱۸۱۱ را به خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا نشان دهد.

کنگره اسپانیا قرار است امروز چهارشنبه درباره به رسمیت شناختن ادموندو گونزالس اوروتیا نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا از سوی ائتلاف اصلی اپوزیسیون (پلتفرم واحد دموکراتیک/ PUD) به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» بحث کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که دولت اسپانیا در حال حاضر پیروزی احتمالی گونزالس در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد، طبق صورتجلسه گردآوری شده توسط اپوزیسیون این کشور آمریکای جنوبی، کنگره آن پس از بحث و تبادل نظر در این باره، امروز چهارشنبه رای‌گیری می‌کند.

مادورو در انتقاد شدید از حزب مردمی (PP) و حزب راست افراطی ووکس (Vox) اسپانیا که از ابتکار عمل به بحث گذاشتن موضوع به رسمیت شناختن گونزالس در کنگره دفاع می‌کنند، آن‌ها را «آشغال» توصیف کرد.

گونزالس یکشنبه گذشته پس از ترک ونزوئلا، به عنوان پناهنده سیاسی وارد اسپانیا شد؛ گونزالس به موجب طرح ادعای پیروزی در انتخابات، به جرائمی از جمله «توطئه» متهم شد و تحت تعقیب سیاسی و قضایی قرار داشت.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا در تاریخ دوم اوت (۱۲ مرداد) پیروزی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ریاست جمهوری را با کسب نزدیک به ۵۲ درصد آرا اعلام کرد.

پس از اعلام نتایج اولیه مبنی بر پیروزی مادورو، ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون از حامیان و مخالفان راست افراطی ونزوئلا خواست نتایج رسمی را نادیده بگیرند و این اقدام به اعتراض‌های خشونت‌آمیز در چندین شهر این کشور منجر شد.

آمریکا، کانادا و چندین کشور آمریکای لاتین که خواستار بازشماری آرا توسط ناظران مستقل انتخابات هستند، پیروزی مادورو را زیر سوال برده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha