۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85592195
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلم| گزارش هوش مصنوعی از فرونشست زمین در قم

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85592195
فیلم| گزارش هوش مصنوعی از فرونشست زمین در قم

قم- ایرنا- قم آرام‌آرام در حال فرورفتن است؛ برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کنار خشکسالی و سیاست‌گذاری‌های ناصحیح سبب شده تا نرخ فرونشست زمین در این استان ۱۰ برابر سریع از گذشته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرونشست زمین، مانند زلزله‌ای آرام، در حال بلعیدن قم است؛ برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، این شهر را به ورطه‌ای عمیق فروبرده است. نرخ فرونشست در برخی مناطق به ۲۸ سانتی‌متر در سال رسیده؛ رقمی که ۱۰ برابر سریع‌تر از سالیان گذشته شده است.

به گفته معاون محیط‌زیست قم، درحالی‌که تا ۳ دهه گذشته فرونشست زمین در دشت چندهزار هکتاری جعفریه کمتر از ۳ سانتی‌متر بوده که هم اینک فرونشست با افزایش ۱۰ برابری به مرز ۳۰ سانتی‌متر رسیده و هر سه سال یک متر از زمین آن در داخل اعماق زمین بلعیده می‌شود.

سید احمد شفیعی افزود: دشت جعفریه که از بخش غربی قم آغاز و شهر جعفریه، گازران و بخشی از شهر ساوه را شامل می‌شود با فرونشست متوسط ۲۸ سانتی‌متری در طول سال دومین دشت بحرانی کشور از نظر فرونشست است و بیشترین تولیدات کشاورزی استان نیز در همین مناطق مستقر شده‌اند.

معاون انسانی محیط‌زیست استان قم تاکید دارد که هم اینک ضلع غربی و شرقی این استان با معضل و مشکل فرونشست زمین دست‌وپنجه نرم می‌کند و این استان در محاصره این پدیده قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha