شمار اهداکنندگان خون ، بار اولی در خراسان رضوی ۴۶ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: شمار اهداکنندگان خون، بار اولی در استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید اصغریان عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهانی اهدا کنندگان خون افزود: میزان اهدای خون در استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ما قبل آن رشد ۷.۵ درصدی داشته است که نسبت به متوسط کشوری که چهار درصد بوده نیز افزایش ۲ برابری داشت.

وی ادامه داد: میزان اهدای خون در استان خراسان رضوی نیز در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش داشته که این میزان نسبت به میانگین کشوری نیز سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: طی سال گذشته شاهد گرایش بیشتر مردم به اهدای خون هستیم که این امر نتیجه تلاش اصحاب رسانه و اقدامات صورت گرفته در انتقال خون استان خراسان رضوی است.

وی افزود: وظیفه و رسالت سازمان انتقال خون، تامین خون سالم و کافی و مورد نیاز بیمارستان ها و بیماران نیازمند خون است و اگر در انجام این رسالت کوتاهی صورت گیرد و خون و فرآورده‌های خونی به اندازه کافی تامین نشود این امر منجر به تعطیلی اتاق‌های عمل و در نهایت به خطر افتادن جان بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که می‌توان جان انسان‌ها را نجات داد اهدای خون است، ادامه داد: هر واحد خون اهدایی جان سه بیمار نیازمند خون را نجات می‌دهد.

اصغریان افزود:‌با تلاش های صورت گرفته در اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی در بیش از یک سال گذشته، خوشبختانه در تمامی ایام سال وضعیت ذخایر خونی در حد مطلوب و گاها قابل قبول بوده و تقاضای بیمارستانی برای تامین خون مورد نیاز بیماران به نحو احسن انجام شده‌است.

وی افزود: برپایی پایگاه اهدای خون در حرم مطهر رضوی، افزایش ایام خدمت رسانی به مردم تربت حیدریه در پایگاه اهدای خون این شهرستان از سه روز به ۶ روز با تامین پرسنل و نیروی انسانی و لوازم و تجهیزات مورد نیاز، ارتقای زیرساخت ها و افزایش تخت های خون گیری در پایگاه های مشهد، از جمله دستاوردهای انتقال خون خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ به شمار می رود.

اصغریان عنوان کرد: افزایش کیفیت آزمایش های غربالگری خون های اهدایی با افزوده شدن سه دستگاه آزمایشگاهی فوق پیشرفته، استقرار سردخانه سیار به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و افزایش ۲ برابری ذخایر پلاسمایی، راه اندازی پویش های «دوشنبه های ورزشی»،«مهر مادری» و «نذر خون» به منظور ترویج فرهنگ اهدای خون، آغاز ساخت پروژه ساختمان انتقال خون در مشهد، از دیگر دستاوردهای انتقال خون خراسان رضوی در سال گذشته به شمار می رود.

شمار اهداکنندگان خون ، بار اولی در خراسان رضوی ۴۶ درصد افزایش یافت

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha