۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 85593690
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عملیاتی شدن ۶۰۰ طرح آب و خاک کشاورزی مازندران

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 85593690
عملیاتی شدن ۶۰۰ طرح آب و خاک کشاورزی مازندران

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از وجود ۶۰۰ طرح کشاورزی در دست اجرای حوزه آب و خاک خبر داد و گفت:‌ نیمی از اعتبار جهاد کشاورزی استان به این طرح‌ها اختصاص یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بابک مومنی وجود این تعداد طرح را نهضتی در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی استان توصیف کرد و افزود: این پروژه‌ها در چند بخش استراتژیک شامل، جاده بین مزارع، ساخت کانال‌های آبرسانی، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، بهسازی و مرمت آب‌بندان‌ها، ایجاد طرح‌های کوچک انتقال آب و انتقال آب با لوله و سامانه‌های نوین آبیاری در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک به اهداف پروژه‌های آب و خاک اشاره کرد و افزود: اهداف کلی از اجرای این پروژه‌ها شامل ۲ بخش اهداف کمّی و اهداف کیفی است.

وی ادامه داد:‌ اهداف کمّی طرح افزایش عملکرد محصول در واحد سطح، ایجاد اشتغال مولد و بهره‌برداری بهینه از منابع و عوامل تولید به‌ویژه منابع آب و خاک و اهداف کیفی طرح‌ها نیز جلوگیری از کاهش کیفیت منابع آب، اصلاح و بهبود کیفیت خاک، ارتقای دانش بهره‌برداران به منظور استفاده بهینه از منابع آب و در نهایت تولید محصولات باکیفیت استاندارد است.

مومنی با بیان این‌که تغییر اقلیم یک مساله مهم در کشور به خصوص فعالیت کشاورزی مازندران است، گفت: تغییر اقلیم در استان یک چالش بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که نمونه آن بارش‌های نامناسب در برخی از استان‌ها و آسیب محصولات کشاورزی است.

وی بر انتقال بیش از پیش یافته‌های علمی به مزارع تاکید کرد و گفت: اختلاف میزان تولید کشاورزان پیشرو تا متوسط عملکرد دیگر کشاورزان همچنان بسیار بالا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی آبیاری عنوان کرد: سامانه‌های آبیاری هوشمند باید جایگزین سامانه‌های فعلی شود و ضرورت دارد که مطابق با آخرین یافته‌های موفق روز دنیا پیش برویم.

به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت شدید منابع آب در بخش کشاورزی و ضرورت ارتقاء بهره‌وری، ضروری است با به کارگیری سیاست‌های جدید مدیریتی و استفاده از فن‌آوری جدید در جهت بهبود و کارایی سامانه‌های آبیاری و کاهش عوامل نامطلوب روی منابع آب و خاک گام‌های اساسی برداشته شود.

به کارگیری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری به دلیل برتری‌های بسیار و اثربخشی مطلوب و تاثیر بیشتر در ارتقاء بهره‌وری از آب مصرفی در بخش کشاورزی به عنوان راهکار اساسی و بهترین گزینه مطرح است.

طبق آمار رسمی تاکنون ۴۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان مازندران به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز هستند.

عمده حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در حال حاضر با بهره‌گیری از سردهانه‌های کشاورزی، از آب رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند.

بیشترین میزان مصرف آب بخش کشاورزی در مازندران مربوط به شالیزارها است و هدایت و تقسیم‌بندی آب از طریق سردهانه‌ها بیشترین سهم را در آبیاری این اراضی دارد.

مازندران حدود ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بر اساس آمارهای رسمی سالانه یک میلیون تن برنج سفید تولید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha