برداشت ۹۶درصدی محصول کشت اول شالی همراه با رونق نسبی بازار برنج مازندران

ساری- ایرنا- مسوول برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران از برداشت محصول شالی ۲۰۶ هزار هکتار معادل ۹۶ درصد از سطح ۲۱۵هزار هکتاری استان خبر داد و گفت: ۹۸ درصد شالی به صورت مکانیزه و با کمباین های مخصوص درو شالی انجام شده است.

محمد علی رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون حدود ۱۷۸هزار هکتار از محصول برداشت شده از ارقام محلی به خصوص طارم هاشمی و ۲۸هزار هکتار از ارقام پرمحصول شیرودی و فجر بوده است.

وی با توضیح این نکته که امسال ضریب تبدیل شالی به برنج سفید بسیار مطلوب تر از سال گذشته است، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که میانگین تا ۱۰ درصد افزایش عملکرد را در تولید برنج سفید را شاهد هستیم.

رمضانی درباره آخرین وضعیت کشت دوم برنج به روش رتون و نشا مجدد در مازندران گفت: امسال با توجه به وضعیت مناسب روان آب و گرمای مناسب، ۷۴هزار هکتار از زمین های شالیکاری به کشت نشا مجدد و ۳۴هزار هکتار نیز به روش رتون عملیاتی شده است.

مسوول برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران با توضیح این که دهم مهر ماه یعنی حدود حداکثر تا ۱۵ روز آینده برداشت کشت دوم در زمین ۱۰ هکتاری بخش دابودشت آمل انجام خواهد شد، تصریح کرد: به نظر می رسد امسال در کشت دوم، ضریب عملکردی بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

برداشت ۹۶درصدی محصول کشت اول شالی همراه با رونق نسبی بازار برنج مازندران

رونق نسبی بازار برنج در شالیکوبی های مازندران

وی با اظهار این که طبق بررسی های میدانی با ورود بعضی از فروشگاه های زنجیره ای بازار خرید و فروش برنج به صورت نسبی طی یک هفته گذشته رونق گرفته است، گفت: در حال حاضر برنج طارم هاشمی و محلی به نسبت درصد شکستگی در هر کیلو گرم ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار ریال به صورت عمده فروشی در واحد های شالیکوبی های استان خرید و فروش می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنج آماده فروش در تمامی شالیکوبی های مازندران به اندازه کافی وجود دارد و وضعیت عرضه و تقاضا این محصول استراتژیک نیز متعادل است.

کسادی و کم رونقی بازار برنج مازندران در حالی به بیش از گذشت ۲ ماه از زمان ورود برنج نو سال زراعی کشیده شد که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان، در هر واحد کارخانه به طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن برنج آماده فروش در انبارها موجود است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از صاحبان شالیکوبی های بابل و آمل نیز نشان می دهد که بازار خرید و فروش که تقریبا راکد بوده طی یک هفته گذشته بهبود یافته و رونق نسبی گرفته است.

امضاء تفاهم نامه خرید برنج از سوی فروشگاه اتکا در تاریخ اول شهریور ماه خبر خوشی برای شالیکاران و نوید رونق بازار برنج استان بوده است که به نظر می رسد اکنون به مرحله تحقق رسید.

استاندار مازندران به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیست و نهم مرداد ماه در یک اقدام عملی با حضور در سازمان اتکا تفاهم نامه خرید برنج مازندران برای عرضه در یکهزار و ۱۰۰ پایانه فروشگاه های این سازمان و همچنین نیروهای مسلح در ۹ ماده امضا کرده بودند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha