۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85593783
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شبکه توزیع پساب برای آبیاری فضای سبز اصفهان، امسال بهره‌برداری می‌شود

اصفهان - ایرنا - شهردار اصفهان گفت: شبکه توزیع پساب این کلانشهر برای آبیاری فضای سبز و کاهش استفاده از منابع آبی سطحی(رودخانه زاینده‌رود) و زیرسطحی، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی قاسم‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با اجرای این پروژه، اصفهان نخستین شهر برخوردار از ۲ شبکه آب آشامیدنی و شبکه پساب در کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه طول این شبکه بالغ بر یکصد کیلومتر است، اضافه کرد: در فصول سرد سال با توجه به بارندگی، آب شبکه پساب در مادی‌ها جاری خواهد شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: پنج هزار هکتار فضای سبز موجود این کلانشهر باید حفظ شود و از طرف دیگر استفاده حداکثری از پساب یا همان آب خاکستری، جزو برنامه‌های اصلی شهرداری است.

قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی خاطرنشان کرد: در حد امکان کوشیده‌ایم که در اجرای برخی پروژه‌های انتقال آب به این دیار از جمله دریای عمان و جنوب استان به اصفهان سهیم باشیم.

وی تاکید کرد: فرونشست زمین یک‌ واقعیت انکارناپذیر در اصفهان است و این پدیده در محدوده شمال شهر بیشتر رخ داده و ما باید به وظیفه خود برای کاهش آثار این پدیده مخرب سهیم باشیم.

وی بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته در سال ۱۴۰۳ را حدود ۳۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: ۷۰ درصد این رقم به بخش عمران و ۳۰ درصد به بودجه جاری تخصیص داده شده و ۶۰ درصد از کل بودجه عمرانی نیز برای توسعه حمل‌ و نقل عمومی اختصاص یافته است.

اجرای ۱۰۴۷ پروژه شهری در سالجاری

قاسم‌زاده همچنین گفت: یک‌ هزار و ۴۷ پروژه عمرانی برای امسال برنامه‌ریزی شده که شامل ۹۱ پروژه شاخص، ۱۵۲ پروژه مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ پروژه منطقه‌ای است.
وی ادامه داد: از مجموع پروژه‌های عمرانی، ۶۰۹ پروژه در حال اجراست و از این تعداد ۵۵۲ پروژه تاخیر زمانی کمتر از پنج درصد دارد ولی می‌کوشیم به موقع آنها را تکمیل کنیم.

شهردار اصفهان گفت: از دولت چهاردم انتظار داریم تا این دیار را در زمینه احداث و توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌هایی مانند قطار شهری یاری کند.

قاسم‌زاده همچنین در باره احداث پل «صاحب‌ روضات» در بزرگراه شهید خرازی واقع در غرب اصفهان اظهار کرد: این پروژه بر اساس طرح مصوب و استاندارد احداث شد و دلیل برخورد بار یک تریلی با آن، نامتعارف بودن آن محموله بوده است.

وی تصریح کرد: ساخت این پل ۱۶ سال قبل در دستور کار شهرداری قرار گرفت و پارسال برنامه‌ریزی شد تا بدون انسداد مسیر بزرگراهی، بتوان آن را احداث کرد.

شهردار اصفهان یادآور شد: اگر این پل یک‌ متر و ۸۰ سانتی‌ متر بالاتر از ارتفاع موجود ساخته می‌شد مشکلاتی را برای کسبه و معابر اطراف ایجاد می‌کرد، به‌همین دلیل مقرر شد ارتفاع آن یک‌ متر و ۱۰ سانتی‌ متر بالا برود و از طرفی ارتفاع نهایی پل چهارمتر و ۸۰ سانتی‌متر (وفق ارقام استاندارد و مصوبات قانونیِ ساخت چنین پل‌هایی) تعیین شد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: با این وجود، برای افزایش ارتفاع این پل، مرحله نخست زیرسازی کف بزرگراه شهید خرازی شب گذشته انجام شد و مرحله دوم آن امشب با حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون و سایر تجهیزات انجام می‌گیرد تا وقوع احتمال حوادث مشابه کاهش یابد.

وی با تاکید بر بهره‌برداری از گذر«کمر زرین» با رعایت صیانت از اکتشافات تاریخی گفت: ما پس از مشاهده آثار تاریخی در این پروژه، کار را به اداره کل میراث فرهنگی سپردیم و بدلیل تاخیر در اجرای آن ساکنان نامه‌ای به دادستانی ارسال کردند، البته در حال حاضر، این پروژه در دست تکمیل است.

شهردار اصفهان همچنین در باره مسجد تاریخی کازرونی نیز تصریح کرد: تمام امور آن به اداره کل میراث فرهنگی مربوط است و ما تاکنون مجوزی برای تخریب یا خاکبرداری در آن صادر نکرده‌ایم.

تداوم کارچاق‌کنی در شهرداری

قاسم‌زاده همچنین با اشاره به موضوعاتی مانند کارچاق‌کنی در شهرداری گفت: هنوز موفق به زدودن این مساله نشده‌ایم و دلیل آن نیز ملاحظات فرهنگی‌ است، این پدیده اضلاع مختلف دارد که ما در ضلع کارکنان، برخورد و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و ضلع دیگر آن بدلیل آشنا نبودن مردم با ضوابط و قوانین است.

وی در باره اشراف نداشتن یکی از مدیران شهرداری مناطق تصریح کرد: او سال‌ها معاون مالی یکی از مناطق شهرداری بوده و دارای ۱۵ سال سابقه کار است، اگرچه این موارد مصونیت به شمار نمی‌رود اما در صورت تخلف، مراتب پیگیری خواهد شد.

شهردار اصفهان در باره شائبه بکارگیری اقوامش در این نهاد نیز تاکید کرد: برغم داشتن خانواده‌ پرجمعیت، هیچکدام از آنان در شهرداری استفاده نکرده‌ام و اگر موردی پیدا کردید، او را اخراج می‌کنم و به خبرنگار مربوطه هم جایزه می‌دهم.

به گزارش ایرنا، نیاز آبی مطلوب اصفهان برای فضای سبز و تامین آب مادی‌ها ۵۶ میلیون مترمکعب در سال است و نیاز آبی این شهر در زمان خشکسالی ٣۶ میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود.

به گفته کارشناسان، در باغشهر اصفهان یک هزار کیلومتر مادی وجود داشته است که امروزه از مجموع ۲۷۰ کیلومتر موجود ۲۳۰ کیلومتر آن قابلیت استفاده دارد.

بر اساس تومار شیخ بهایی، مادی‌ها وظیفه انتقال آب به دشت اصفهان را بر عهده داشته و آب زاینده‌رود هم به ۳۳۰ سهم تقسیم‌بندی می‌شده است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha