۸۰ درصد املاک و اراضی وقفی سنددار شد/ساماندهی ۱۸۵ هزار مشاور املاک

تهران - ایرنا - مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برای ۸۰ درصد املاک و اراضی کشور سند صادر شده است، گفت: در زمینه کاداستر املاک و اراضی وقفی و سند دار کردن رقبات‌ در کل ۲۰ درصد فاقد سند باقی مانده که آن هم به تدریج عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، مجتبی باقرزاده روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در همایش مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هتل ارم تهران اظهار داشت: تثبیت مالکیت و کاداستر املاک یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای صیانت از موقوفات است.

وی ادامه داد: بر این اساس در زمینه کاداستر املاک و اراضی وقفی و سند دار کردن رقبات‌ در کل ۲۰ درصد فاقد سند باقی مانده و ۸۰ درصد سند دار شده و در بازه ۶ ماهه سال ۱۴۰۲، سی و دو هزار رقبه و در ۶ ماهه ۱۴۰۳، سی و چهار هزار رقبه سند دار شده اند و در مجموع، ۶۴ هزار رقبه سند دار شده اند.

باقرزاده افزود: در زمینه تثبیت مالکیت موقوفات در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار تثبیت مالکیت صورت گرفته و در تبدیل اسناد قدیمی به کاداستر ۱۱ درصد کاهش داشته است و ۱۸ درصد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون مساحت تثبیت شده در بانک کاداستر ۸۹۲ هزار سند وجود دارد که مجموعا ۸۹۹ هزار هکتار را شامل می شود، گفت: در زمینه سند دار کردن رقبات، استانهای مازندران همدان و تهران در طیف الف هستند، که بیشترین رقبات‌ در این استان‌ها سنددار شده اند.

باقرزاده افزود: در زمینه تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ نیز، استانهای یزد، خراسان رضوی و جنوبی در طیف الف قرار دارند که از سال گذشته تاکنون، استان یزد بیشترین تبدیل سند را داشته است.

وی اظهار داشت: در زمینه مساحت تثبیت شده املاک و اراضی وقفی نیز، استان‌های مازندران و فارس بیشترین مساحت را داشته اند و در طیف الف قرار دارند، تاکنون، مازندران بیشترین مساحت تثبیت شده و خوزستان ۳۲ هزار مساحت تثبیت شده را داشته اند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در بانک اطلاعات کاداستر برخی اسناد توسط دستگاه هایی غیر از اوقاف صادر شده بود که موارد احصا و ابلاغ شد و اصلاحات نیز صورت پذیرفت.

آذربایجان، فارس و مرکزی در این زمینه بیشترین مغایرتها را دارند
وی با بیان اینکه از برگزاری همایش قبل تاکنون بیشترین تثبیت رقبات را مازندران داشته و بیشترین تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ به استان یزد اختصاص دارد، گفت: میزان باقی مانده سند دار شدن املاک و اراضی وقفی در آذربایجان شرقی، ۱۵ درصد است، آذربایجان غربی هفت هزار رقبه و اردبیل ۱۴۰۰ رقبه فاقد سند دارد.

به گفته وی، در زمینه مساحت اراضی وقفی، اصفهان رشد عملکرد داشته و ۵۰ درصد رقبات‌ این استان فاقد سند است و در استان البرز ۸۳ درصد تثبیت اسناد باقی مانده است.

باقرزاده گفت: در استان بوشهر نیز سند دار کردن املاک و اراضی رشد داشته و ۲۱ درصد باقی مانده است. استان تهران در سند دار املاک و اراضی وقفی رشد داشته پنج درصد رقبات‌ فاقد سند است و از سال گذشته تاکنون ۴۴۰۰ رقبه سند دار شده و پنج هزار رقبه باقی مانده است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در خراسان جنوبی نیز ۴۶ درصد املاک و اراضی وقفی فاقد سند است و از سال گذشته تاکنون هفت درصد اقدام شده است. استان خراسان رضوی نیز در سند دار کردن املاک و اراضی وقفی رشد داشته و در نهایت ۵۶۰۰ رقبه سند دار شده است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: استان خوزستان نیز در مساحت املاک و اراضی وقفی رشد داشته و از سال گذشته تاکنون ۲۱ درصد املاک و اراضی وقفی استان سند دار شده، در زنجان نیز ۳۶ درصد املاک وقفی سنددار شده و در استان فارس سنددار کردن ۲۲ درصد املاک باقیمانده و تاکنون ۱۶ درصد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان قزوین نیز بیش از چهار هزار رقبه سند دار شده و ۱۰ درصد باقیمانده مانده است، افزود: استان قم در مساحت املاک و اراضی وقفی، رشد داشته و کردستان در سند دار کردن موقوفات در مقایسه با گذشته روند کاهشی داشته و ۵۵ درصد باقیمانده دارند که شامل ۹۰۰ رقبه است.

باقرزداه با بیان اینکه روند سند دار کردن در کرمان نیز کاهشی بوده اما در مساحت موقوفات رشد دارد و از سال گذشته تاکنون ۱۸ درصد رقبات‌ سنددار شده افزود: استان کرمانشاه نیز در این زمینه رشد داشته است.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳ رقبه فاقد سند دارد، عنوان کرد: استان گلستان در مساحت موقوفات رشد داشته و ۱۷ درصد رقبات فاقد سند است که ۲۱ درصد رشد دارد.

به گفته باقرزاده، استان گیلان در مساحت موقوفات و سنددار کردن رقبات نیز رشد داشته، ۱۲ درصد موقوفات فاقد سند بوده، در استان لرستان نیز از سال گذشه تاکنون ۲ درصد سنددار شدن موقوفات انجام شده و بیش از ۵۰۰ رقبه فاقد سند است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مازندران نیز در اسناد تبدیلی و سند دار کردن موقوفات رشد داشته و ۴۰هزار رقبه فاقد سند در این استان وجود دارد.

وی افزود: استان مرکزی در زمینه کاداستر رشد دارد و چهار درصد رقبات باقیمانده است و از سال گذشته تاکنون در زمینه کاداستر ۴۷ درصد رشد داشته، در زمینه کاداستر، استان هرمزگان از همایش قبل تاکنون هفت درصد رشد داشته و استان همدان ۶ درصد باقیمانده دارد. استان یزد در تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ و مساحت موقوفات رشد داشته و ۵۷ درصد املاک و اراضی فاقد سند است.

۸۰ درصد املاک و اراضی وقفی سنددار شد/ساماندهی ۱۸۵ هزار مشاور املاک

صدور اسناد به صورت الکترونیک
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه نیز با بیان اینکه امروز شاهد صدور اسناد الکترونیک هستیم، گفت: تاکنون بیش از ۲/۵ میلیون سند الکترونیک صادر شده که با این اقدام، امکان جعل اسناد منتفی است زیرا که دستگاه قضایی اطلاعات را بر خط می بینند.

حسن بابایی ادامه داد: در حوزه ثبت، دفاتر الکترونیک شده و صرفه جویی در کاغذ انجام شده و خیلی از اقدامات در حوزه ثبت شرکتها هوشمند شده است.

ساماندهی ۱۸۵ هزار مشاور املاک در کشور
وی با بیان اینکه برای اولین بار توانستیم با راه اندازی سامانه بیش از ۱۸۵ هزار مشاور املاک را ساماندهی کنیم، افزود: امروز وارد عرصه ساماندهی مشاوران املاک شده ایم. سامانه کاتب در بستر امن اقدامات را انجام می دهد. فرصتی فراهم شده که اقدامات مشترک با اوقاف داشته باشیم و رمز موفقیت در این حوزه، مدیریت جهادی است که صورت گرفته است.

بابایی اظهار داشت: رونمایی از خدمات الکترونیک برای اوقاف و ثبت اسناد اقدام خوبی است که کاهش فساد و تسریع در امور را به دنبال دارد. سایر امورات نیز در حال شکل‌گیری است و در آینده نزدیک تمام استاد اوقاف الکترونیکی می شود.

وی ادامه داد: در راستای سند تحول قوه قضائیه در حال حرکت هستیم بسیاری از دعاوی که در مراجع قضایی هست به دلیل این است که صدور اسناد انجام نشده که امروز شاهد کاهش دعاوی هستیم. این موضوع اتقان آرا را نیز به دنبال دارد.

بابایی با اشاره به الکترونیکی شدن اجاره موقوفات در قالب سامانه کاتب گفت: ظرفیت خوبی در دادگستری وجود دارد مانند ظرفیت شورای حفظ بیت المال که بحث تثبیت و صدور سند به سرعت انجام شود.

اجرای قانون حدنگار
صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این همایش ضمن تبریک به مناسبت گرامیداشت روز نقشه برداری گفت: ‌قانون حدنگار در حوزه املاک وقفی بزودی به نتیجه می رسد.

وی با تاکید بر اینکه طبق تفاهم نامه مکاتبات سازمان ثبت اسناد و سازمان اوقاف الکترونیکی شده است، گفت: امروز استعلامات کاغذی و تردد مراجعان حذف شده و هزینه کار برای مردم کم شده و احتمال جعل به حداقل ممکن رسیده و آخرین اقدام که در دفتر اسناد رسمی انجام می شود به متولی و ناظر اطلاع رسانی می شود.

سعادتیان افزود: یکی ار اقدامات که باید صورت بگیرد ایجاد ارتباط برخط بین دستگاه‌هاست و اولین دستگاه که در این زمینه به تعامل رسیدیم سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی اظهار داشت: در تبصره ۳ ماده ۲ قانون بر فرمت یکسان قراردادها تاکید شده است.

سعادتیان همچنین به رونمایی از سامانه سامانه ثبت الکترونیکی اسناد اشاره کرد و گفت: با این اقدام، قراردادها الکترونیکی می شود و حضور فیزیکی نماینده اوقاف در دفاتر نیاز نیست و مالک نیز احراز هویت شده و اسناد الکترونیکی صادر می شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: بزودی فرم اجاره نامه نیز در سابت بارگذاری می شود و با پرداخت و امضای دیجیتال کار انجام می شود. امید است تا همایش سال آینده همه قراردادهای اجاره به صورت الکترونیکی انجام شود.

به گفته وی، فرمت تهیه شده و ظرف یک ماه آینده ظرفیت عملیاتی شدن را دارد.

عهده دار ثبت مالکیت هستیم
صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این همایش گفت: در سازمان ثبت اسناد در کنار اعتبار بخشیدن به عقود مردم، اجرای اسناد رسمی، ثبت شرکتهای تجاری و مالکیت معنوی، وظیفه تثبیت مالکیت را بر عهده داریم که با کمک همکاران و ریاست سازمان در حال اجراست.

وی اظهار کرد: در رابطه با قوانینی مانند قانون جامع حدنگار، سازمان ثبت اسناد موظف شده طی ۵ سال اسناد مالکیت صادر کند و دستگاه‌ها نیز موظف شدند اطلاعات را در اختیار اداره ثبت قرار دهند.

دستگاههای دولتی اطلاعات املاک خود را بارگذاری کنند
به گفته کشاورز بر اساس قانون، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند ظرف دو سال اطلاعات املاک خود را در سامانه ساماندهی و اسناد بارگذاری کنند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد در تسریع این کار اقدام به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های مربوطه کرده و دستگاه‌هایی که پای کار بوده اند در صدور اسناد توفیقاتی داشته اند.

وی با بیان اینکه شاهد اقدامات خوبی از سوی نیروهای مسلح در قالب ۹۶ درصد اسناد حدنگار شده و تفاهم نامه دیگر با سازمان اوقاف هستیم، افزود: از بین ۱۰ میلیون رقبه سازمان اوقاف تاکنون برای ۸۱۲ هزار رقبه اسناد صادر شده است.

همایش مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه و معاونان و مدیران کل دو سازمان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha