برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های کشاورزی مرکز مازندران

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت‌: با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه های ملی و کشاورزی مرکز استان بدون تعارف قاطع برخورد می‌کنیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، سید اسماعیل علوی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه بر اساس قانون حفظ کاربری مصوب ۳۱ خردادماه سال ۷۴ هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز جرم محسوب می‌شود، افزود: در همین زمینه جهاد کشاورزی شهرستان هم با ایجاد گشت‌های مداوم در هشت مرکز خدمات کشاورزی و سامانه ۱۳۱ و حضور در مناطق با هرگونه تغییرکاربری غیرمجاز برخورد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بیان کرد: ساخت‌وسازهای بدون مجوز در محاکم قضایی بر اساس ماده سه و ساخت‌وسازهای در بدو شروع بر اساس تبصره ۲ ماه ۱۰ قانون با حکم دادستان نسبت به بازگشت عرصه به حالت اولیه از سوی جهاد کشاورزی اقدام می‌شود.

علوی یادآور شد: این احکام در دستور کار قرار دارد و با هیچ‌کسی در این زمینه تعارفی نداریم. وی ادامه داد: هرگونه گزارش ازطریق سامانه ۱۳۱، گزارش‌های مردمی و گشت‌ها و پایش از روستاها مورد بررسی و پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.

برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های کشاورزی مرکز مازندران

قلع و قمع بنای غیر مجاز در ساری

علوی اظهارکرد: با دستور قضایی، با حضور اکیپ اجرایی احکام قضایی، یک واحد مسکونی به استناد قانون ماده سه حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در منطقه میاندورود کوچک این شهرستان به مساحت ۲۵۱ مترمربع قلع‌وقمع شد.

وی تأکید کرد: بهره‌برداران در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز موضوع را به سامانه ۱۳۱ گزارش‌های مردمی اطلاع دهند.

مدیر جهاد کشاورزی ساری اضافه کرد: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع‌وقمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

علوی از آحاد مردم جامعه که قصد اجرای طرح یا احداث بنا در اراضی زراعی و باغی را دارند، تقاضا کرد تا قبل از هرگونه تفکیک، تغییر کاربری برای اطلاع از روند قانونی به اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های کشاورزی مرکز مازندران

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha