۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبر: 85618809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دندان تیز سودجویان بر اراضی ییلاقی مازندران

۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبر: 85618809
دندان تیز سودجویان بر اراضی ییلاقی مازندران

ساری- ایرنا- مناطق ییلاقی و بالادست مازندران که از نقاط بکر و کمتر مورد تعرض قرار گرفته سودجویان قرار داشت این روزها براساس بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا به کانون توجه دلالان قرار گرفته و روند ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق هم بیانگر این موضوع است.

به گزارش ایرنا، اگرچه زمین خواری، تغییر کاربری های غیر مجاز در عرصه های طبیعی و کشاورزی به ویژه در مناطق ساحلی و حاشیه جاده های اصلی و فرعی همواره از دغدغه های جدی استان مازندران بوده، اما اکنون یا زمین در سواحل دریای خزر برای تصرف و حتی خرید و فروش وجود ندارد یا بسیار گران و حتی در برخی از مناطق با تهران برابری می‌کند، اما آنچه در حال حاضر سبب نگرانی بیش از حد شده است؛ فروش، ساخت و ساز در اراضی ییلاقی این استان است.

این روزها زمین های مناطق در مازندران که اتفاقا علاوه بر اینکه چشم انداز و منظره خوب محیطی و خوش آب و هوا هستند سنددار باشد یا بی سند، مشتری دارد همین امر باعث شده تا فعالیت نگهبانان عرصه های طبیعی و ملی افزایش یابد و این مجمومه ها برای جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز و تعرض در این منطقه شبانه مشغول فعالیت باشند و موارد شناسایی شده را قلع و قمع کنند.

در همین پیوند رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قلع و قمع ۲ بنای غیرمجاز و آزادسازی ۲ هکتار اراضی ملی در لاریجان این شهرستان خبرداد.

علی اصغر اسماعیل زاده گفت: در راستای اجرای قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، ماموران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل اقدام به قلع و قمع ۲ دستگاه بنای نیمه ساز غیرمجاز و آزادسازی ۲ هکتار از اراضی ملی در روستای گلاز لهر بخش لاریجان کردند.

وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی آمل و سرجنگلبانی لاریجان در اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، اقدام به قلع و قمع بناهای احداثی غیرمجاز و رفع تصرف از اراضی ملی در این منطقه کردند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل توضیح داد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، در اجرای قانون ۲ دستگاه بنای نیمه ساز احداثی غیرمجاز در اراضی ملی را قلع و قمع کردند.

وی ادامه داد: همچنین با جمع آوری آثار تصرف، مجموعا ۲ هکتار از اراضی ملی، از دست متصرفان غیرقانونی خارج و توسط ماموران اداره منابع طبیعی آزاد شد.

اسماعیل زاده گفت: پنج نقطه از اراضی ملی در روستای گلاز لهر که بصورت غیرقانونی توسط اشخاص تصرف شده بود، آزاد و به بیت المال بازگشت.

دندان تیز سودجویان بر اراضی ییلاقی مازندران

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha