۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۲۲:۳۲
کد خبر: 85594792
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین نخستین شب ارتحال آیت‌الله محفوظی در مسجد اعظم قم برگزار شد

قم- ایرنا - آیین بزرگداشت نخستین شب ارتحال آیت‌الله عباس محفوظی گیلانی عضو فقید جامعه مدرسین پنجشنبه شب با حضور روحانیان، فضلای حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی، برخی مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که شخصیت‌هایی چون آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، آیات عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت، سید جواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم، محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی در ایران، سید علی خمینی و سید محمد آقامیری استاندار قم حضور داشتند یاد و نام آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری‌(ع) یکی از استادان حوزه و دانشگاه طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله محفوظی اظهار داشت: آن مرحوم از ابتدای زندگی خود در ساده زیستی نمونه بود.

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری اراکی با بیان این نکته که مرحوم محفوظی هیچ زمانی مجذوب القاب نشد افزود: آن زمانی که حجت‌الاسلام محفوظی و چه آن وقتی که آیت‌الله محفوظی بود، در وجود او هیچ تاثیری نگذاشت.

وی همچنین یادآور شد: آیت‌الله محفوظی ۶۰ سال در یک خانه زندگی کرد و داشتن مقام و مناصب مختلف در چهره، رفتار و محل زندگی او تغییری ایجاد نکرد.

صابری اراکی خاطرنشان کرد: آن فقیه والامقام از قدرت اجتماعی خود در مسیر منافع عموم مردم استفاده کرد، تاسیس مرکز معلولان و حوزه‌های علمیه نیز از جمله اقدام‌های پر برکت این شخصیت به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه آیت‌الله محفوظی در محضر بزرگانی مانند آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله حسینی شاهرودی شاگردی کرد گفت: آن فقید سعید غیر از نمایندگی گیلان در مجلس خبرگان رهبری، نماینده حضرت امام‌(ره) در دانشگاه‌های کشور نیز بود.

صابری اراکی همچنین بیان داشت: در سال ۱۳۶۱ آیت‌الله محفوظی به نمایندگی از حضرت امام به آمریکا رفت، شمار زیادی از دانشجویان و نخبگان ایرانی مقیم آمریکا هنگامی که او را دیدند به لحاظ اخلاقی و معنوی تحت تاثیر قرار گرفتند و از این‌رو تصمیم گرفتند به کشور باز گردند.

وی سوابق مبارزاتی آن مرحوم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در سال ۱۳۴۲ و در همان آغاز حرکت نهضت اسلامی، دستگیر و به مدت سه سال به رفسنجان تبعید شد؛ در این دوران بود که کتاب تفسیر محفوظ که یک تفسیر کلی از آیه‌های قرآن است را نوشت.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان با برشمردن دیگر ویژگی‌های آیت‌الله محفوظی خاطرنشان کرد: آن مرحوم به بهجت عارفان و پدیده مرجعیت، آیت‌الله محمدتقی بهجت‌(ره) علاقه خاصی داشت.

آیین نخستین شب ارتحال آیت‌الله محفوظی در مسجد اعظم قم برگزار شد

آیت‌الله عباس محفوظی گیلانی سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان رودسر استان گیلان به دنیا آمد.

وی سال‌ها سابقه تدریس دروس حوزوی را داشت و در زمان حیات مرحوم آیت‌الله محمد تقی بهجت، رئیس دفتر او بود.

آن مرحوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اعضای جامعه مدرسین قم بود و به عنوان نخستین نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

آیت‌الله محفوظی در سال ۱۳۶۸ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور همچنین عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

وی سرانجام در بیستم شهریورماه جاری در سن ۹۶ سالگی به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر قم دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش پس از یک تشییع باشکوه در حرم حضرت معصومه‌(س) به خاک سپرده شد.

آیین نخستین شب ارتحال آیت‌الله محفوظی در مسجد اعظم قم برگزار شد

آیین نخستین شب ارتحال آیت‌الله محفوظی در مسجد اعظم قم برگزار شد

آیین نخستین شب ارتحال آیت‌الله محفوظی در مسجد اعظم قم برگزار شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha