ضعف زیرساخت های جاده ای عامل توسعه نیافتگی کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - ضعف زیرساخت های جاده ای علاوه بر خسارت های جانی و مالی فراوان برای مردم و شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این استان زرخیز اما محروم محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، اگر بخواهیم صنعت توریسم و گردشگری را برای یکی از محورهای مهم توسعه ای استان، یا موضوع تجارت و صادرات را عاملی برای ثروت آفرینی و یا اجرای طرح های عظیم سرمایه گذاری و تحولات اقتصادی در حوزه های گوناگون را مبنای توسعه و افق های روشن در استان کهگیلویه وبویراحمد قلمداد کنیم باید بدانیم که مهمترین و اساسی ترین اصل در این زمینه توسعه و تقویت زیرساخت های جاده ای است.

شوربختانه و بر اساس آمارها استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان ها و مناطقی است که به شدت در حوزه راه و زیرساخت های جاده ای رنج می برد.

کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.

این استان، در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.

نا ایمن بودن جاده ها

در واپسین روزهای فصل تابستان که جاذبه های گردشگری مناطق سردسیری کهگیلویه وبویراحمد میزبان هزاران نفر گردشگر است و این روزها شاهد افزایش شمار تصادف های جاده ای بوده ایم که این مساله مهم آینده گردشگری این سرزمین چهار فصل را تهدید می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۳۰۰ جاذبه طبیعی،صدها بنای تاریخی به یادگار مانده از تمدن کهن ایرانی،هوای مطبوع و به دور از آلایندگی کلان شهرها سالیانه پذیرای سه میلیون نفر مسافر است اما دسترسی نداشتن به آزادراه، عرض کم راه های دسترسی به برخی مناطق گردشگرپذیر باعث شده سیر و سیاحت مسافران با مخاطراتی همراه باشد.

آمار مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد مبنی بر هشت کشته و ۲۹۱ مصدوم در آخرین رزوهای تابستان (هفته گذشته ) گواهی بر ضعف شدید زیرساخت های جاده ای در این استان است که نیاز است در این خصوص چاره اندیشی عاجل صورت گیرد.

کهگیلویه وبویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد اما طول جاده های چهارخطه در این استان به ۲۰۰ کیلومتر هم نمی رسدکه این امر ضرورت تقویت زیرساخت ها را نمایان تر کرده است.

وقوع ۲۰۸ تصادف در ۹۶ساعت

سخنگوی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وقوع ۲۰۸ تصادف طی ۹۶ ساعت روزهای ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه در جاده های استان گفت: این حوادث ۲۹۱مصدوم و هشت کشته برجای گذاشته است.

ضعف زیرساخت های جاده ای پاشنه آشیل توسعه در کهگیلویه وبویراحمد

هادی یوسفی اظهار کرد: بیشترین حوادث روزهای اخیر در جاده های شهرستان های بویراحمد و دنا گزارش شده است.

سخنگوی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در یکی از این حوادث بر اثر انحراف یک دستگاه خودرو سواری و سقوط از ارتفاع در جاده «سی‌سخت» ۲ نفر کشته و سه سرنشین هم مصدوم شدند.

وی اظهار کرد: در این حادثه خودرویی که در حال تردد در محدوده پل «کلو» بود، از مسیر اصلی منحرف شد و از ارتفاع سقوط کرد.

یوسفی بیان کرد: در این سانحه یک جوان ۲۰ ساله و یک بانوی ۶۰ ساله در دم جان باختند و سه سرنشین مصدوم دیگر به مرکز درمانی منتقل شدند.

وی خاطرنشان کرد: در همین نقطه در تاریخ چهارم شهریور ماه جاری خودرو کوییک سقوط کرد و ۲ کشته برجا گذاشت.

یوسفی عنوان کرد:یکی دیگر از این حوادث که در ساعت ۲.۶دقیقه بامداد جمعه ۲۳ شهریور ماه رخ داد یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در مادوان پایین، کنار پل هوایی از جاده منحرف شد.

وی خاطرنشان کرد: در این تصادف یکی از سرنشینان خودرو که مردی۳۰ ساله بود به علت شدت جراحت جان باخت و چهار مصدوم دیگر توسط آمبولانس های اعزامی به بیمارستان شهید دکتر جلیل یاسوج منتقل شدند.

کارشناسان از چرایی سوانح جاده ای می گویند

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که بخش عمده ای از سوانح جاده ای استان به علت کم عرض بودن جاده رخ می دهد.

حسن دانایار تاکید کرد: به عنوان مثال با توجه به عرض کم جاده دهستان کاکان به شهر یاسوج ظرفیت این حجم از بار خودرو در این مسیر وجود ندارد و همین مساله منجر به وقوع چندین سانحه رانندگی با شمار مصدومان بالا در تابستان امسال شده است.

ضعف زیرساخت های جاده ای پاشنه آشیل توسعه در کهگیلویه وبویراحمد

دانایار تاکید کرد: چهارخطه شدن مسیر جاده ارتباطی کاکان تا شهر یاسوج به کاهش سوانح جاده ای در این مسیر کمک می کند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا درباره حوادث ترافیکی جاده پاتاوه به دهدشت تصریح کرد: افزوده شدن کاربران جاده ای استان های جنوبی کشور به مسافران بومی حجم تردد خودروها در این مسیر را افزایش چشمگیر داده و این مساله منجر به بروز تصادف های زیادی می شود.

وی تاکید کرد: جاده پاتاوه دهدشت که پارسال افتتاح شده دارای نقاط حادثه خیزی است که با سنگین شدن بار ترافیک در مرداد ماه امسال خود را نشان داد.

دانایار عنوان کرد: محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت نیازمند تقویت زیرساخت های روشنایی تونل ها، رفع نقاط حادثه خیز و همچنین تعریض است.

جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت به طور ۱۰۰ درصد در محدوده ای کوهستانی قرار دارد و این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه های همجوار کوتاه تر است و بیش از ۲ ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می کند به همین علت بیشترین رانندگان این جاده را برای سفر انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جاده ارتباطی مهم بابامیدان به یاسوج عنوان کرد: تخلفات خودروهای شوتی و کم بودن عرض کم جاده منجر به سوانح جاده ای زیادی در این مسیر شده است.

دانایار تصریح کرد: با وجود نظارت های شبانه روزی پلیس راه بر محورهای ارتباطی کهگیلویه وبویراحمد و برخورد با رانندگان متخلف اما شمار حوادث به علت کمبود زیرساخت های جاده ای همچنان زیاد است.

کارشناسان چه می گویند؟

کارشناسان معتقدند استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی بکر، آثار تاریخی ارزشمند و فرهنگ غنی، پتانسیل بالایی برای توسعه صنعت گردشگری دارد اما تحقق رونق صنعت گردشگری نیازمند تقویت زیرساخت های جاده ای است.

کارشناسان تاکید می کنند که برای تحقق این هدف، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری مناسب و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

صاحب نظران اقتصادی و حوزه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند با رفع چالش‌های موجود و اجرای راهکارهای مناسب، می‌توان گردشگری را به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه و ثروت آفرینی برای ساکنان استان و همچنین مقصدی برای ایرانگردی ارزان قیمت در آینده ترسیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha