۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85597119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره ملی «سماق» در گناباد خراسان رضوی برگزار شد

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 85597119
جشنواره ملی «سماق» در گناباد خراسان رضوی برگزار شد

گناباد- ایرنا- هفتمین جشنواره ملی سماق امروز (یکشنبه) در گناباد خراسان رضوی به عنوان قطب اصلی تولید سماق کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دبیر هفتمین جشنواره ملی سماق گناباد از جمله اهداف برگزاری این رویداد یک‌روزه را معرفی ظرفیت‌های سماق در توسعه و رونق اقتصادی کشور و بخش کشاورزی، گسترش فرهنگ نوآوری و خلاقیت و تقویت ایده های علمی و دانشگاهی کاربرد گیاه سماق در تغذیه آحاد جامعه دانست.

علیرضا رحمتی ادامه داد:‌ در این جشنواره استادان و محققان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در باره اهداف و محورهای برگزاری آن از جمله راهکارهای علمی سماق سخنرانی و تحقیقات علمی ارایه دادند.

یکی از استادان دانشگاه‌های تهران هم گفت: با توجه به استعدادها و توانمندی های گناباد در کشت و تولید سماق و برخورداری از بیشترین سطح زیرکشت سماق کشور باید از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای غنای هر چه بیشتر فعالیت‌های این بخش بهره گرفت.

غلامرضا بخشی خانیکی راه اندازی مرکز تحقیقات سماق کشور در گناباد را ضروری دانست و خواستار توجه بیشتر مسوولان به بستر سازی این مهم شد.

فرماندار گناباد نیز گفت: این شهرستان از ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های اقتصادی و کشاورزی برخوردار است که از جمله می‌توان به برخورداری از بیشترین سطح زیرکشت سماق در کشور اشاره کرد.

رضا نصیری توسعه کمی و کیفی و جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از ضرورتهای بخش کشاورزی و به خصوص محصول سماق در شهرستان گناباد دانست.

وی ادامه داد: با ایجاد و توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری ضمن افزایش ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی و دامی شاهد رونق اقتصادی این بخش افزایش می یابد و باید با حمایت از سرمایه گذاران بستر جلب و دلگرمی آنان را به فعالیت در این بخش افزایش داد.

وی اظهار داشت: باید با فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و دامی، شهرستان گناباد در بازارهای رقابتی صادراتی داخلی و خارجی جایگاه خود را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: راه اندازی فرودگاه گناباد نیز بستر توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان و جنوب استان خراسان رضوی را فراهم کرده و باید از این پتانسیل بهره لازم گرفت.

علی فیروزی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم آمادگی این دانشگاه برای حمایت از طرحهای دانش بنیان و تحقیقاتی در زمینه محصول سماق ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، شهرستان گناباد با هزار و ۴۵۰ هکتار کشتزار سماق بالغ بر ۹۰ درصد تولید سماق کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان پایتخت و یا قطب سماق ایران شناخته می‌شود.

سماق در غرب آسیا، شرق آفریقا، آمریکای شمالی و در کشورمان در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، قزوین و همدان به صورت زراعی و باغی تولید می شود که در شرق کشور تنها در استان خراسان رضوی و در شهرستان گناباد کاشته می شود.

بیش از ۹۰ درصد سماق ایران از کشتزارهای شهرستان گناباد برداشت می شود و حدود ۱۰ درصد آن نیز در دیگر استانها تولید می شود.

وجود بیش از هزار و ۴۵۰ هکتار عرصه زیر کشت سماق در گناباد برای افزون بر ۶۰۰ خانوار در این شهرستان و بخصوص در روستای "خانیک" در بخش "کاخک" اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

از هزار و ۴۵۰ هکتار کشتزار سماق شهرستان گناباد، هزار و ۱۵۰ هکتار بارور است.

سماق درختچه ای کوهستانی است که در زمین هایی با شیب های ملایم تا به نسبت تند کوهپایه ای رشد کرده و میوه می دهد و میوه ها به صورت خوشه برداشت و پس از خشک شدن فرآوری شده و به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود.

بیشتر مردم سماق را با مصارف غذایی آن و استفاده در زمان صرف چلوکباب می شناسند در حالی که سماق دارای طیف گسترده‌ای از ترکیبات دارویی مانند اسیدهای ارگانیک، فنولیک اسید، فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها، تانن‌های هیدرولیزکننده و ترپنوئیدها است.

سماق در درمان بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، نقرس، تیویب دستگاه گوارش و کبد چرب، دردهای عضلانی و کاهش کلسترول و پوکی استخوان نقش مهمی دارد.

سماق گناباد از گیاهانی است که پودر آن به عنوان یکی از ادویه‌های محبوب در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگی نزدیک به قرمز و طعمی متمایل به ترشی دارد که از طریق قلمه، پاجوش و بذر تکثیر می‌شود و رایج‌ترین روش کشت آن پاجوش است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha