تداوم تردید آمریکا برای صدور مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد توسط اوکراین علیه روسیه

تهران-ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا تا زمانی که اوکراین «طرح پیروزی» خود را ارائه ندهد، تصمیم در رابطه با استفاده از سلاح های دوربرد نخواهد گرفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نووستی، منابع آگاه کاخ سفید اعلام کرده اند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تا زمانی که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین طرح «پیروزی» خود را به او ارائه ندهد، قصد ندارد به کی یف اجازه استفاده از موشک های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه را بدهد.

روزنامه تایمز نیز در همین ارتباط نوشت: بایدن و و اعضای کابینه اش به صراحت اعلام کرده اند که می خواهند تا زمانی که زلنسکی «طرح پیروزی» خود را ارائه نکند، به رویکرد صبر و انتظار پایبند باشند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که اگر بایدن به صورت علنی مجوز استفاده از سلاح های دوربرد را صادر نکند، ممکن است برای تسهیل استفاده از موشک های «سایه طوفان»، مجوز ارائه سیستم های اطلاعاتی و هدف گیری آمریکا را به زلنسکی بدهد.

گزارش ها حاکی از آن است که در همین ارتباط اختلاف نظرهایی میان جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا وجود دارد.

منابع آگاه نظامی انگلیس اعلام کردند که سالیوان دائما با این طرح و صدور مجوز برای استفاده از سلاح حای دوربرد مخالفت می کند.

پیشتر نیز زلنسکی در گفتگو با خبرنگاران از آماده سازی طرحی با عنوان «طرح پیروزی» خبر داد.

رئیس جمهوری اوکراین افزود : این طرح چهار هدف اصلی دارد که یکی از آن ها وادار کردن روسیه به پایان دادن جنگ از راه دیپلماتیک است.

این طرح قرار است در ماه سپتامبر(شهریور ماه) به جو بایدن و کامالا هریس معاونش و همچنین به دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا ارائه شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز اخیرا در همین ارتباط گفت که روسیه از ماهیت رژیم کی یف آگاه است، و با ادامه عملیات ویژه نظامی به اهداف خود خواهد رسید.

وی افزود: بیانیه ولادیمیر پوتین در مورد عواقب حملات تسلیحات غربی در عمق روسیه، بسیار واضح و بدون ابهام است و به دست گیرندگان مورد نظر رسیده است.

پسکوف در رابطه با واکنش کرملین به حملات اخیر در خاک روسیه تاکید کرد که رئیس جمهور و ارتش از این موضوع مطلع هستند و «اقدامات متقابل» مناسب را انجام می دهند و برای آن ها آماده می شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد که آمریکا و ناتو مستقیماً در این درگیری ها دخالت دارند، و نه تنها با تامین سلاح برای اوکراین، بلکه با آموزش و تربیت پرسنل نظامی در انگلیس، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها در آتش این جنگ می دمند.

کرملین نیز به صراحت اعلام کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات غرب کمکی به مذاکرات نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه در ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد.

طی این مدت، کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha