فدراسیون کوهنوردی چهار ونیم تن زباله از یک جبهه قله دماوند به پایین آورد

اراک - ایرنا - رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی گفت: این فدراسیون در فصل تابستان چهار و نیم تن زباله تنها از جبهه جنوبی قله دماوند به پایین آورد که حجم قابل توجهی است.

به گزارش ایرنا، رضا زارعی روز یکشنبه در نشست مجمع انتخاباتی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی در اراک، افزود: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در فصل تابستان از کوه فوجی‌یاما بالا می‌روند و زباله‌هایی نیز ریخته می‌شود که توسط متولیان امر جمع‌آوری می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در سه ماه تابستان از دماوند بالا رفتند که این تعداد حضور کوهنوردان در فوجی‌یاما بیش از ۱۰ برابر دماوند است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ادامه داد: طرح ظرفیت‌سنجی برای قله دماوند داده شده که چه تعداد جمعیت با چه شرایط حضور یابد اما استانداری مازندران تمایلی به اجرای آن ندارد که محدودیت ایجاد کند.

زارعی اظهار کرد: از دید فدراسیون جاده خاکی این مسیر باید بسته، واترها جمع شود و کوهنورد تنها باید از ظرفیت پناهگاه بارگاه سوم بالا برود اما زورمان نمی‌رسد و تنها رفته‌گر کوه دماوند شده‌ایم.

وی گفت: فدراسیون هرچه در توان دارد برای جمع‌آوری زباله انجام می‌دهد اما معتقدیم افرادی که به این کوه می‌آیند آموزش دیده و زیر نظر باشگاه‌ها و مربی باشند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و ورزش‌های صعودی جمهوری اسلامی افزود: برای اینکه فدراسیون سئوال نکند، قصد دارند پایگاه آن را که متولی ورزش کوهنوردی است و از سال ۱۳۲۶ ایجاد شده، بیرون کنند.

زارعی عنوان کرد: طرح سیمرغ ویژه کوهنوردی نیست، یک طرح گردشگری کوهستان و ایران‌شناسی است و ۲ قله از استان مرکزی نیز در این طرح گنجانده شده است.

وی گفت: طرح سیمرغ بت قهرمانی کوهنوردان را شکسته و مورد علاقه ورزشکاران نیست.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی اضافه کرد: کوهنوردی شاخه‌های متعددی دارد،۲۶۰ قله چهار هزار متری در کشور وجود دارد.

زارعی در خصوص مجمع انتخابی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی هم گفت: ۲ سال این هیات با سرپرستی اداره شده و در یک دوره برگزاری مجمع نیز نامزدی برای حضور ثبت‌نام نکرد.

وی تصریح کرد: همه باید رئیس هیات این رشته ورزشی را کمک دهند تا هیات در چهار سال آتی با موفقیت به پیش رود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی افزود: استان مرکزی سالها در کوهنوردی و سنگ‌نوردی پیشرو بود و باید تلاش شود باز هم در مسابقات ورزشی صاحب عنوان شود.

زارعی با بیان اینکه، ظرفیت استان مرکزی در رشته کوهنوردی و صعودهای ورزشی بالا است، گفت: قهرمانان خوبی تاکنون از این استان پرورش یافته و افزایش تعداد آنها باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

وی تصریح مرد: در مسیر توسعه این رشته ورزشی باید با برنامه پیش رفت و از مربیان دلسوز بیش از پیش بهره‌گیری کرد.

محمود الاه‌یاری در نشست مجمع هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی با کسب ۲۶ رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیات انتخاب شد.

همچنین پس از برگزاری این مجمع، دیواره سنگنوردی مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک با حضور رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، رئیس فدراسیون سه‌گانه، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی و مسئولان این استان افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha