زباله‌های رها شده دغدغه این روزهای شهروندان کنگاوری

کنگاور- ایرنا- حجم زیاد زباله، فرسودگی ماشین‌آلات و مخازن، شست‌وشو نکردن سطل‌ها، نداشتن طرح بازیافت زباله و انتشار بوی تعفن شیرابه در شهر کنگاور معضلاتی است که شهروندان کنگاوری این روزها با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نظافت و پاکیزگی شهرها یکی از دغدغه های همیشگی شهروندان است که در این خصوص خودشان باید در آن سهیم باشند ولی یکی از کمترین کارهایی که شهرداری می تواند انجام دهد، بحث جانمایی سطل های زباله در مناطق مختلف شهر است.

چندی پیش شهرداری یکی از شهرهای بزرگ کشور از مخازن جدید زباله‌های شهر با قابلیت محدودسازی دسترسی به زباله برای جلوگیری از بوی نامطبوع رونمایی کرد که می‌تواند پیشنهاد خوبی به شهرداری کنگاور برای پیشگیری از بوی بد اشغال در شهر باشد.

متأسفانه با وجود مزایای فراوان و واضح بازیافت، تا به حال طرح خاص و کنترل شده‌ای در خصوص بازیافت زباله‌های شهری کنگاور اجرا نشده است و فقط به‌صورت کنترل‌نشده برخی افراد با اهداف سودجویانه نسبت به بازیافت بعضی مواد از زباله اقدام می‌کنند.

بعضی اجزای خشک زباله در کنگاور از جمله نان خشک، پلاستیک و فلزات توسط برخی افراد جداسازی و به افراد دوره‌گرد فروخته می شود که می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد.

در حال حاضر با وجود زحماتی که شهرداری کنگاور در جمع‌آوری زباله‌های شهری متحمل می‌شود، بوی نامطبوع شیرابه زباله‌ها در محلات این شهر مشام‌ها را آزار می‌دهد و رفع این مشکلات نیازمند اتخاذ تدابیری است.

در برخی مناطق شهر سطل‌های مکانیزه مملو از زباله است و کار جمع آوری و انتقال طلای کثیف با سرعت مناسبی صورت نمی‌گیرد.

جاری شدن شیرابه زباله در خیابان ها و معابر

یک شهروند کنگاوری با انتقاد حجم زیاد زباله به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل حجم زیاد زباله، ورود افراد معتاد و زباله گردها برای جمع آوری نیز زیاد شده لذا شهرداری باید در خصوص جمع آوری به موقع زباله اقدامات جدی انجام دهد.

وی که نخواست نامش را بگوید، گفت: در موضوع جمع آوری زباله انتقاد دیگری که به شهرداری کنگاور وارد است استفاده از خودروهای مستهلک قدیمی برای حمل زباله است که هیچ استانداردی نداشته و از کامیون های معمولی بدون درپوش و ماموران زحمت کش شهرداری با استفاده از بیل برای حمل زباله استفاده می کنند که تا رسیدن زباله به جایگاه دفن، بخشی از شیرابه آن در معابر و خیابان ها ریخته می‌شود.

زباله‌های رها شده دغدغه این روزهای شهروندان کنگاوری

زباله‌های رها شده به خاطر کمبود سلطل و مخزن

یکی دیگر از شهروندان در خصوص کمبود سطل‌های مکانیزه زباله در محله خود گفت: برخی از مردم بدلیل کمبود سطل زباله مجبورند زباله‌های خود را در فضای کنار خیابان رها کنند که این اقدام منجر به افزایش آلودگی شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه چندین بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و خواستار توجه شهرداری به رفع این مشکل شده‌ایم، افزود: از شهرداری درخواست داریم در جانمایی سطل‌های زباله بازنگری داشته باشد و در ساعت مقرر برای جمع آوری اقدام کند.

عدم جمع‌آوری نخاله‌های سطح شهر

یک شهروند ساکن شهرک آموزگار هم از وضعیت نخاله‌های دپوشده این منطقه انتقاد کرد و گفت: اهالی شهرک آموزگار برای چندمین بار درخواست جمع آوری نخاله های ساختمانی فضای جنوبی فاز ۲ آموزگار را دارند.

وی افزود: چند سالی است که سیمای شهری این منطقه از بین رفته، چرا شهرداری جلوی ریختن نخاله را نمی‌گیرد و یک سایت مناسب برای ریختن نخاله‌های ساختمانی مشخص نمی‌کند؟

زباله‌های رها شده دغدغه این روزهای شهروندان کنگاوری

خرید ۲ دستگاه خودرو حمل زباله مکانیزه

شهردار کنگاور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: زباله‌های شهر کنگاور که روزانه بیش از ۵۰ تن برآورد می‌شود از خانه‌های شهر جمع‌آوری و به‌وسیله پنج دستگاه کامیون در شب و سه دستگاه کامیون در روز، بالغ بر ۳۰ بار به محل تخلیه و انباشت زباله در شمال شرقی شهر، جابجا و تخلیه می‌شود.

بیژن قزوینه با بیان اینکه متاسفانه تفکیک زباله در کنگاور در خانه‌ها انجام نمی‌گیرد، افزود: نایلون‌های زباله در محل مخازن فلزی محلات انباشته می‌شود تا کامیون‌های شهری برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند در این فاصله شیرابه زباله‌ها از نایلون به بیرون راه می‌افتد و بوی نامطبوع زباله محله را فرامی‌گیرد و در صورتی که تفکیک زباله از خانه صورت بگیرد این مشکلات پیش نمی‌آید.

شهردار کنگاور در ادامه از خرید ۲ دستگاه خودرو مکانیزه جمع‌آوری زباله در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از سهمیه اعتبار اربعینی امسال که به شهرداری‌های استان کرمانشاه اختصاص یافت، ۶۰میلیارد ریال بابت خرید ۲دستگاه مکانیزه جمع‌آوری زباله در کنگاور پرداخت شد که منتظر تحویل آن هستیم.

سایت بازیافتی لولوان صحنه مقصد جدید زباله ها

وی با بیان اینکه با خرید خودروهای مکانیزه، سایت زباله به منطقه بازیافتی لولوان شهرستان صحنه انتقال پیدا خواهد کرد، افزود: سایت زباله در ورودی شهر کنگاور از سمت همدان قرار دارد و دود ناشی از سوزاندن زباله ها و بوی تعفن آن نارضایتی‌های زیادی در بین شهروندان و رسانه‌ها ایجاد کرده که انتقال آن از اولویت‌های شهرداری است.

خرید و نصب ۲۷ مخزن جدید زباله

وی همچنین از خرید و نصب ۲۷ مخزن ذخیره‌سازی ۷۷۰ لیتری زباله در کنگاور خبر داد و افزود: این مخازن برای جمع‌آوری زباله در سطح شهر کنگاور مستقر شده که ماموران پاک‌بان وظیفه نظافت و جمع‌آوری این مخازن را به عهده دارند.

زباله‌های رها شده دغدغه این روزهای شهروندان کنگاوری

قزوینه برخورد و شناسایی کسانی که در سطح شهر اقدام به ریختن نخاله‌ می‌کنند را خواستار شد و گفت: تا کنون چندین مرتبه در سطح شهر نخاله‌برداری شده ولی متاسفانه باز هم شاهد انباشت نخاله در سطح شهر هستیم که نیاز است افراد خاطی شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شوند.

مدیر خدمات شهری شهرداری کنگاور نیز گفت: سرانه تولید زباله در مناطق مختلف شهر کنگاور با توجه به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی یکسان نیست. در برخی مناطق با وجود وضعیت اقتصادی پایین، میزان سرانه زباله زیاد است که علت آن، دفع فضولات دام‌های نگهداری شده توسط اهالی است که همراه با زباله شهری باید جمع‌آوری شود.

زباله‌های رها شده دغدغه این روزهای شهروندان کنگاوری

اسفندیار رحمت‌آبادی افزود: یکی از معضلات کنگاور، مراکز ضایعاتی در سطح شهر است که افراد دوره گرد در حوالی این مراکز زباله ها را تفکیک و وضعیت بدی را ایجاد می کنند؛ متاسفانه این مراکز به خوبی بررسی و مدیریت نمی‌شوند.

مدیریت زباله یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که روزانه در هر شهری انجام می‌شود زیرا بانیان امور با مشکلات دفع مقادیر زیادی از زباله تولیدی روزانه مواجه هستند به همین دلیل است که تفکیک زباله از مبدأ باید بسیار موردتوجه قرار گیرد. بازیافت زباله‌ها از ۲جهت مفید خواهد بود: هم زباله کمتری در محیط ایجاد خواهد شد و هم مواد خام کمتری مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

شهرستان کنگاور با بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha