زوج‌های جوانی که در صف وام ازدواج پیر می‌شوند

یاسوج- ایرنا- دولت به منظور کاهش مشکلات جوانانی که در آستانه ازدواج هستند،تسهیلاتی را تحت عنوان وام ازدواج برای کمک و کاهش مشکلات و هزینه های سرسام آور زندگی برای آنان در نظر گرفته است اما به نظر می‌رسد که اجرای این برنامه در کهگیلویه وبویراحمد با چالش های جدی مواجه است و بر اساس آمارها این استان رتبه بیست و هشتم در بین ۳۱ استان کشور را در این زمینه دارا است.

به گزارش ایرنا، پنج هزار و ۳۰۶ نفر زوج در صف وام حکایت از کم کاری برخی نهادهای متولی و بانک ها در زمینه پرداخت وام ازدواج و فرزند اوری در کهگیلویه وبویراحمد دارد که سبب شده تا مشکلات جدی برای زوج‌های جوان ایجاد شود و روند زندگی مشترک آنان را با چالش‌های زیادی مواجه کند.

اگرچه نظام بانکی معتقد است که افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج و محدود بودن منابع قرض الحسنه سبب شده تا نتوانند پاسخگوی متقاضیان وام ازدواج باشند اما آمارهای نظام بانکی نشان می دهد که بانکها از ظرفیت و منابع لازم در این زمینه برخوردارند و کوتاهی برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج در تشکیل صف پشت نوبتی ها موثر بوده است.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی و در قوانین بودجه سنواتی، پرداخت تسهیلات یا وام ازدواج متناسب با گروه‌های سنی تعیین شده به ۲ گروه پرداخت می شود و بر همین اساس برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای گروه سنی بالاتر از این افراد ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

در همین راستا پارسال نیز بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک مرکزی نیز از محل سپرده های قرض الحسنه برای پرداخت تسهیلات مربوط به ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، ازدواج یکی از مهمترین و شیرین‌ترین مراحل زندگی هر فردی است که در مسیر تکامل و رشد شخصی و اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند. به منظور کاهش مشکلات جوانانی که در آستانه ازدواج هستند، دولت تسهیلاتی را تحت عنوان وام ازدواج برای آنان در نظر گرفته است. اما به نظر می‌رسد که اجرای این برنامه با مشکلاتی همراه بوده است.

تسهیلات ازدواج تصمیمی منطقی از سوی دولت برای رفع تشویش جوانان و خانواده‌های آنان و تسهیل در تشکیل این اتحاد عاطفی است که این روزها به گفته برخی متقاضیان عاملی سبب تشویش زوج های جوان مبدل شده است.

جوانی که می خواهد تشکیل خانواده بدهد در اول راه است و یکی از مهمترین دغدغه‌های او برای ازدواج و تشکیل خانواده مشکلات مالی است.وام ازدواج یک کمک مالی حیاتی برای جوانان است که می‌تواند بخشی از هزینه‌های ازدواج را پوشش دهد و فشار مالی را کاهش دهد.

جوان ۳۴ ساله ای در یاسوج می گوید که حدود یک سال است برای وام ازدواج مراجعه کرده ام و فشار زیادی را تحمل می‌کنیم آنقدر در بانک ها ایستاده ام که علف زیر پایم سبز شده است. با وجود اینکه تمام مدارک ما کامل است اما همچنان چشم‌انتظار هستیم. هر کسی که در شهر بزرگتر زندگی کند اولویت پرداختش بالاتر است، اما ما که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنیم یک سال در صفیم و هنوز نوبت ما نشده است.

این جوان ادامه داد: سه خواهر و ۲ برادر دیگر هم در خانه دارم و با این وضعیت اقتصادی بدون وام ازدواج هیچ قدمی نمی توانم برای زندگی ام بردارم حتی برخی مواقع دلم می خواهد قید ازدواج را بزنم.

یک دختر حدود ۲۹ ساله هم گفت: بانک‌ها بدون وثایق رایج و سخت‌ گیری‌های مرسوم به خودشان وام‌های کلان و میلیاردی می‌دهند اما موقع پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ازدواج سخت‌ترین وثایق را می‌خواهند. ما باید چند ماه در صف منتظر بمانیم تا بتوانیم وام دریافت کنیم.

وی ادامه داد: شرایط وام دهی و مدارک هایی که درخواست کرده اند برای جوانان سخت است. فیش و حکم حقوقی، کپی سند خانه یا مغازه یا خودرو و زمین داشته باشد. علاوه بر این ضامن‌ها نیز باید کارمند رسمی دولت باشند.

اینجا زوج های جوان در صف وام ازدواج پیر می شوند

حکایت تلخ پرداخت وام ازدواج به گواه آمار

طبق اعلام مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد، امسال تعداد کل متقاضیان وام ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۳۲۲ نفر است که از این میزان تعداد یک هزار و ۱۶ نفر موفق به دریافت وام شده‌اند.

عین الله دهقان افزود: تعداد پنج هزار و ۳۰۶ نفر در صف وام مانده‌اند و فقط ۱۶ درصد پرداختی صورت‌گرفته است. رتبه پرداخت وام ازدواج کهگیلویه و بویراحمد در بین ۳۱ استان، بیست و هشتم است و پرداختی ها نسبت به کل کشور تنها پنج درصد بوده و کل مبلغ پرداختی حدود ۳۰ میلیارد ریال بوده است.

تسهیل در پرداخت وام ازدواج و کاهش تاخیرها می‌تواند به بهبود شرایط ازدواج جوانان کمک کند. لازم است مسئولان مربوطه با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و با اتخاذ تدابیر مناسب، روند دریافت وام ازدواج را برای جوانان ساده‌تر و سریع‌تر کنند. این اقدام نه تنها باعث کاهش فشار مالی بر زوج‌های جوان خواهد شد، بلکه می‌تواند به تقویت بنیان خانواده و جامعه نیز کمک کند.

البته پرداخت ضعیف تسهیلات ازدواج این روزها در کشور سوژه رسانه ها شده است و حتی نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص اینکه «آیا مشکل فعلی وام ازدواج به دلیل عدم منابع و اعتبار کافی است یا کوتاهی بانک‌ها؟» گفته است که مشکل در بانک‌هاست و باید حسابرسی دقیق در این حوزه انجام شود.

اینجا زوج های جوان در صف وام ازدواج پیر می شوند

چرا در پرداخت وام ازدواج استان بیست و هشتم شدیم؟

مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای ارائه تسهیلات وام ازدواج در استان ستادی تخصصی تشکیل شد تا دلایل آمار ضعیف وام ازدواج در استان بررسی شود.

عین الله دهقان افزود: برخی بانک های استان در پرداخت وام ازدواج خوب عمل کرده اند و برخی هم آمار پرداختی بسیار ضعیفی دارند دلیلبانک ها این بود چون تسهیلات ازدواج باید از منابع داخلی بانک تامین شود این مشکل پیش می آید و نیاز به منابع بیشتر دارند.

وی تاکید کرد: البته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد آمار ارزیابی وزارت ورزش و جوانان را در پرداخت تسهیلات وام ازدواج استان قبول ندارد و چندین بار اعلام کرده ما جزو استان های پرداخت کننده با رتبه خوب هستیم.

اینجا زوج های جوان در صف وام ازدواج پیر می شوند

عملکرد ضعیف بانک ها پاشنه آشیل تهسلات ازدواج

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در روزهای اخیر نامه ای با سازمان بازرسی استان مکاتبه کرده ایم و تمام اطلاعات لازم در خصوص کم کاری بانک های استان در آن ذکر شده است و از این سازمان خواسته ایم که به موضوع ورود کند.

بتول محمدی افزود: در خصوص آمارهای پرداختی بانک های استان مکاتباتی هم با بانک های استان شده ولی بیشتر آن ها همکاری لازم را ندارند و از ارائه آمار خودداری کرده اند به گونه ای که بانک ملی که خود بانک عامل اصلی در پرداخت این تسهیلات است لنگ میزند و عملکرد قابل قبولی ندارد و ما اطلاع دقیقی از میزان افراد در صف انتظار این بانک نداریم.

وی تاکید کرد: بانک هایی هم همچون تجارت، صادرات و رفاه هنوز آمارشان را نفرستاده اند و بانک ملت هم بهترین عملکرد را در پرداخت تسهیلات وام ازدواج داشته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان باید پاسخگو این مسئله باشد که چرا وام های ازدواج در استان این وضعیت نامطلوب را دارد و پرداختی ها ضعیف است و پرده از موانع و مشکلات بردارد.

محمدی تاکید کرد: می طلبد با توجه به نرخ خوب ازدواج در این استان بانک های استان در خصوص افزایش منابع برای پرداخت تسهیلات بیشتر ازدواج از بانک مرکزی درخواست کنند و استان ویژه دیده شود.

اینجا زوج های جوان در صف وام ازدواج پیر می شوند

افزایش وام ازدواج راه مقابله با ازدواج سفید

در برخی شهرهای بزرگ اگر از ازدواج های سفید و سیاه و تمایل نداشتن جوانان به امر ازدواج و یا رسوخ فرهنگ تجردگرایی به دلیل رسوخ بیش از حد فرهنگ های غربی سخن رانده می شود اما در این استان عشیره ای و کوچک خانواده ها و جوانان در صورت وجود شرایط و یا تامین هزینه و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی چندان مشکلی با این موضوع ندارند.

کارشناس حوزه خانواده گفت: وقتی در استان با چالش‌هایی نظیر ازدواج سفید و افزایش آمار تجرد قطعی روبرو هستیم، قطعا پرداخت به موقع وام ازدواج می تواند راهگشا باشد .

زهره حسینی افزود: در حوزه ازدواج آسیب های اجتماعی فراوانی از جمله افزایش آمار طلاق، افزایش تعداد خانه های مجردی، افزایش آمار ازدواج سفید و افزایش آمار تجرد قطعی وجود دارد که برای مقابله با افزایش این موارد به بررسی علمی به برنامه ریزی اصولی باید پرداخت و بدون تردید پرداخت صحیح وام های ازدواج می تواند زوج های بسیاری از دلسردی و مشکلات مالی نجات بدهد.

اینجا زوج های جوان در صف وام ازدواج پیر می شوند

محدودیت شدید منابع مشکل اصلی در استان

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که یکی از مشکلات ما محدودیت شدید منابع و تعداد بالای متقاضیان است، گفت: در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات تکلیفی زیادی به عهده بانک‌ها گذاشته شده است. در استان ما که مازاد مصرف دارند، بانک‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند بود.

منصور دانش آموز ادامه داد: اما درصدگیری وزارت و بانک مرکزی بر اساس یک فرمول درست نیست.

وی افزود: در استان‌های دیگر، چنان‌چه بیش از دو هفته از معرفی افراد به بانک بگذرد و آنها مراجعه نکنند، حذف می‌شوند، اما ما این کار را انجام می‌دهیم. به همین دلیل آن استان‌ها تعداد افراد در صف انتظار را کاهش می‌دهند. ازاین‌رو درصدگیری وزارت از نظر بنده و کارشناسان بانک مرکزی اشتباه است.

نیاز به پیگیری و رسیدگی جدی مسئولان به مشکلات جوانان در دریافت وام ازدواج است. مسئولان باید با نظارت دقیق‌تر بر عملکرد بانک‌ها و اطمینان از اجرای صحیح قوانین و مقررات، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. به ویژه در شهرهای کوچک که امکانات و منابع کمتری در دسترس است، باید توجه ویژه‌ای به نیازهای جوانان شود.

بهبود شرایط اقتصادی و شغلی برای کسانی که تمایل کافی برای ازدواج دارند و موثرسازی مشوق‌ها (مشوق هایی که نتیجه بخش باشند) تا حد زیادی می تواند جوانان را به ازدواج و فرزندآوری سوق دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha