توقف احداث نیروگاه هسته‌ای بنگلادش با سقوط دولت شیخ حسینا

تهران- ایرنا- فرایند احداث نیروگاه هسته‌ای «نوپور» بنگلادش که قرار بود مرحله نخست آن در ماه دسامبر (نیمه آذر) به بهره‌برداری برسد، با سقوط دولت شیخ حسینا و خروج پیمانکار هندی از این کشور متوقف شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه دیلی استار بنگلادش، کار ساخت خط انتقال نیروگاه هسته‌ای روپور از طریق رودخانه‌های پادما و جامونا با سرنگونی دولت شیخ حسینا و حزب عوامی لیگ متوقف شده زیرا پیمانکار هندی محل پروژه را ترک کرده است.

به گفته زاهدالحسن، مدیر پروژه، بدون خط انتقال، راه اندازی این نیروگاه هسته ای ۱۲.۶۵ میلیارد دلاری امکان پذیر نیست.

طبق اعلام شرکت شبکه برق بنگلادش (PGCB)، در مجموع ۶۶۹ کیلومتر خط شبکه برق رسانی، شامل ۱۶ کیلومتر خط عبور رودخانه در پادما و جامونا، برای انتقال برق از اولین نیروگاه هسته ای کشور به شبکه ملی برق بنگلادش مورد نیاز است. کار گذاشتن خط انتقال از طریق دو رودخانه بخش عمده ای از کار را تشکیل می دهد و پیشرفت خوبی نداشته است.

به گفته دلوار حسین، مدیر پروژه خط عبور رودخانه برای خط انتقال روپور، تنها ۳۸ درصد از کار برای خط عبور رودخانه پادما تکمیل شده است، در حالی که پیشرفت در خط عبور رودخانه جامونا کمتر از ۲۵ درصد است.

شرکت هندی ترانس ریل لایتینگ (Transrail Lighting) قرارداد ساخت خط عبور از رودخانه به مبلغ ۵۲۴ میلیون دلار را بر عهده داشت. این خط انتقال یک خط ۲ کیلومتری با مدار ۴۰۰ کیلوولت در سراسر پادما، یک خط هفت کیلومتری دو مداری ۴۰۰ کیلوولت و یک خط هفت کیلومتری ۲۳۰ کیلوولت دیگر از طریق جامونا است.

به گفته مسئولان پروژه روپور و شرکت شبکه برق بنگلادش، از سه خط عبور رودخانه، ترانس ریل موافقت کرده است تا ۲ کیلومتر از خط تقاطع رودخانه ۴۰۰ کیلوولت در پادما را تا اکتبر تکمیل کند و برق از واحد یک نیروگاه روپور منتقل شود.

حسین گفت: کار ساخت و ساز باید از اواسط ژوئیه (اواخر تیر) به دلیل شدت جریان آب در رودخانه پادما متوقف می شد. سپس اعتراضات در این کشور آغاز شد و بیشتر کارگران و کارشناسان که همگی اتباع خارجی هستند، به دلیل ترس از امنیت خود، بنگلادش را ترک کردند.

به گفته شرکت شبکه برق بنگلادش، حدود ۱۵۰ کارگر خارجی، از جمله ۱۰۰ هندی و ۳۰ اندونزیایی، در خطوط عبور رودخانه کار می کردند.

حسین با بیان اینکه تکمیل کار خط شبکه اولویت اصلی است، اظهار داشت: بیشتر آنها هنوز به بنگلادش بازنگشته اند، بنابراین هیچ نشانه ای برای از سرگیری کار وجود ندارد و تعیین جدول زمانی برای پایان کار دشوار است.

واحد اول روپور طبق برنامه اولیه قرار بود در سال ۲۰۲۳ و واحد دوم تا سال ۲۰۲۴ کار خود را آغاز کند و طبق برنامه بازنگری شده، بهره‌برداری از فاز نخست قرار بود در ماه دسامبر (نیمه آذر) شروع شود اما پیش نرفتن پروژه خط انتقال، نشان می دهد که توجهی به زمان‌بندی نخواهد شد.

نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی روپور که در حال ساخت است با ۱۱.۳۸ میلیارد دلار وام بلاعوض از روسیه، یک ابر پروژه بزرگ دولت عوامی لیگ (شیخ حسینا) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha