سفر رسمی فرمانده ارتش بنگلادش به آمریکا و کانادا

تهران- ایرنا- رئیس ستاد ارتش بنگلادش سفر ۱۱ روزه خود به آمریکا و کانادا را در حالی آغاز کرد که واشنگتن و اتاوا جایگاه وی را به عنوان یک مقام دولتی به رسمیت شناخته‌اند و قرار است وی با مقام‌های دولتی ایالات متحده و کانادا ملاقات کند.

به گزارش ایرنا از داکا تریبون، روابط عمومی دولت بنگلادش صبح امروز با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد: ژنرال واکر الزمان (Waker-Uz-Zaman) رئیس ستاد ارتش بنگلادش، امروز سه شنبه داکا را برای یک سفر رسمی ۱۱ روزه به مقصد ـآمریکا و کانادا ترک کرد و ۲۵ اکتبر به داکا بازخواهد گشت.

بر اساس این گزارش، وی در این سفر در جلساتی با حضور مقام های عالی رتبه نظامی و غیرنظامی سازمان ملل متحد، ایالات متحده و کانادا شرکت خواهد کرد تا در مورد مسائل مربوط به ماموریت حفظ صلح سازمان ملل متحد، افزایش ظرفیت ارتش، توسعه روابط دوجانبه در آینده و همچنین در مورد مسائل مختلف همکاری های متقابل بحث و تبادل نظر کند.

به گزارش ایرنا، اعتراضات بنگلادش از اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا به عنوان بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه داشت که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌داد.

تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدامی در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی و خشونت انجامید که در نهایت به استقرار ارتش و حکومت نظامی توسط دولت وقت منجر شد.

شیخ حسینا، ۷۶ ساله، دختر شیخ مجیب الرحمان بنیانگذار بنگلادش مستقل که از سال ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۱۵ سال نخست وزیر این کشور بود، در پی تداوم ناآرامی‌ها و شدت گرفتن درگیری‌ها از سمت خود کناره‌گیری و در مورخ ۱۵ امرداد ماه ۱۴۰۳ با یک فروند بالگرد داکا را به مقصد هند، ترک کرد.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا، دفتر ریاست جمهوری بنگلادش، پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل بنابر خواست معترضان در مورخ ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ با ادای سوگند، ریاست دولت موقت را در این کشور برعهده گرفت.

شیخ حسینا نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش بعدها مدعی شد که آمریکا در ازای حمایت سیاسی از وی، به دنبال تصاحب جزیره استراتژیک سنت‌مارتین بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha