روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن

تبریز - ایرنا - روستای محروم اما زیبا و خوش آب هوای «پیشتاب» که در زبان محلی «پشتو» گفته می‌شود در جوار دژ و قلعه‌ای باستانی به همین نام واقع شده و ساکنان این روستا با وجود تحمل محرومیت‌های بسیار از خدمات بنیاد مسکن شهرستان هوراند برای بازسازی واحدهای مسکونی بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایرنا، روستای پیشتاب با برخورداری از حدود ۶۵ خانوار روستایی و ۲۶۷ نفر جمعیت در دل کوه های سر به فلک کشیده «هشت سر» و در ارتفاع بیش از یکهزار و ۵۰۰ متری در منطقه کوهستانی، دره‌ای یا تپه‌ای ساخته شده است و برای رسیدن به این روستا باید جاده مارپیچی و خطرناک حدود ۱۵ کیلومتری از هوراند را پیمود.

جاده دسترسی به روستای پیشتاب به سان ماری پیچیده بر دور کوه های مشرف به این روستا از کنار دره های ژرف و عمیق که در کنار زیبایی مسحور کننده، ترس و وحشت را در دل هر بیننده و رهگذر این جاده القا می کند، از ۲ بخش آسفالته به طول حدود هفت کیلومتر و سنگی و خاکی به طول هشت کیلومتر ساخته شده و عبور از آن برای خودروهای سواری سخت و مشکل بوده و برای تردد از مسیر سنگی این جاده باید از خودروهای کوهستانی استفاده کرد.

روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن

پس از عبور از جاده پر پیچ و خم جاده سخت‌عبور منتهی به روستای پیشتاب، با دژ و قلعه ای باستانی و زیبا به نام «پشتو قلعه سی» مواجه می شویم که به شکل صخره ای ایستاده در ارتفاع حدود سه هزار متری بر بالای بلندترین کوه مابین روستای «پیشتاب» و «کوجان» نظاره گر هر رفت و آمدی به این منطقه است و چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند.

دور تا دور این دژ و قلعه را پرتگاه های عمیق احاطه کرده و تنها راه ورودی به آن معبری با ۲۲۰ پله سنگی در سمت شمال است که برای رسیدن به آن باید صخره‌های قلعه را دور زد تا در ضلع شمالی آن به نردبانی فلزی که توسط کوهنوردان آذربایجان شرقی تعبیه و نصب شده است، رسید و این مسیر برای تامین امنیت گردشگران و علاقه مندان به آثار باستانی طناب‌ کشی و نرده‌ گذاری شده است.

قدمت تاریخی قلعه پیشتاب (پشتو) به دوران اشکانی و ساسانی باز می گردد و از آن که شبیه به قلعه بابک است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفاده نظامی می‌ شد و این قلعه در آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

قدمت قلعه پیشتاب به دوران اشکانی و ساسانی باز می گردد و از آن که شبیه به قلعه بابک است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفاده نظامی می‌ شد این قلعه در آذر سال ۱۳۸۷ شمسی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

پس از صعود و طی حدود ۱۵ کیلومتر جاده پر پیچ و خم منتهی به روستای پیشتاب با استفاده از خودرو لندرور قدیمی، با ساکنان باصفا و خوش خنده این روستا مواجه می شویم که گرم و صمیمی از خبرنگاران و مسوولان بنیاد مسکن آذربایجان شرقی و شهرستان هوراند که در تور خبری بازدید از طرح های محرومیت زدایی این بنیاد در این روستا حضور پیدا کرده اند، با میوه، شربت و چایی پذیرایی می کنند.

روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن
بازدید میدانی و جهادی شهید آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه وقت تبریز از روستای پیشتاب (پشتو) شهرستان هوراند

خبرنگاران حاضر در این تور خبری در جریان بازدید از واحدهای مسکونی احداثی و بازسازی شده بنیاد مسکن در این روستا پای درد و دل روستاییان می نشینند؛ اهالی روستا با قدردانی از اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی این روستا که پس از بازدید مرداد ماه سال ۱۴۰۱ شهید آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه وقت تبریز از این روستا انجام شده است، از نبود شبکه آبرسانی و راه دسترسی مناسب گلایه می کنند.

اهالی روستای پیشتاب با قدردانی از اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی این روستا که پس از بازدید مرداد ماه سال ۱۴۰۱ شهید آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه وقت تبریز از این روستا انجام شده است، از نبود شبکه آبرسانی و راه دسترسی مناسب گلایه می کنند.

ساکنان این روستا با اندوهی بر آمده از دل و ابراز تاسف از شهادت آیت الله آل هاشم، آرزو می کنند کاش وی زنده بود و آبرسانی و راه دسترسی به این روستا نیز در سایه توجه امام جمعه شهید تبریز به روستاهای محروم استان، اجرا و به سرانجام می رسید.

روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن
تامین آب شرب و شستشوی ساکنان روستای محروم پیشتاب شهرستان هوراند از چشمه ای در مرکز روستا

روستاییان پیشتاب اکنون از نعمت برق، گاز و واحدهای مقاوم در برابر زلزله برخوردار هستند ولی برای هر رفت و آمد به شهر هوراند باید بیش از ۶ میلیون ریال هزینه کنند و آب شرب و مورد نیاز برای شست و شو را نیز با طی مسیرهای سخت صخره ای و لغزنده از چشمه ای واقع در مرکز روستا تامین می کنند.

ساکنان روستای پیشتاب برای هر رفت و آمد به شهر هوراند باید بیش از ۶ میلیون ریال هزینه کنند و آب شرب و مورد نیاز برای شست و شو را نیز با طی مسیرهای سخت صخره ای و لغزنده از چشمه ای واقع در مرکز روستا تامین می کنند.

مدیر خوش برخورد بنیاد مسکن شهرستان هوراند نیز که پا به پای خبرنگاران، مسیر دسترسی به روستای پیشتاب را طی کرده و با اهالی این روستا به گرمی و صمیمیت به مانند دوستان و هم ولایتی های خود برخورد می کند، می گوید: بازسازی واحدهای مسکونی روستای پیشتاب پس از بازدید میدانی شهید آل هاشم و صدور دستور وی برای بازسازی خانه های این روستا آغاز شد.

روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن

«افشین مرادی» می افزاید: سفر آیت الله آل هاشم به شهرستان هوراند، گام و خدمت بزرگی برای محرومیت زدایی از روستاهای این شهرستان بود و قدم پربرکت وی به روستای پیشتاب موجب بازسازی خانه های روستاییان این روستا توسط بنیاد مسکن شد.

سفر آیت الله آل هاشم به شهرستان هوراند، گام و خدمت بزرگی برای محرومیت زدایی از روستاهای این شهرستان بود و قدم پربرکت وی به روستای پیشتاب موجب بازسازی خانه های روستاییان این روستا توسط بنیاد مسکن شد.

وی با تاکید بر اینکه صفر تا ۱۰۰ ساختمان های ساخته شده در این روستا از سوی بنیاد مسکن اجرا شده است، اظهار می کند: پس از دستور بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی این روستا از سوی شهید آل هاشم، ۲۳ واحد مسکونی در این روستا شامل ۲ واحد به صورت خودمالکی و ۲۱ واحد توسط بنیاد مسکن ساخته شد.

مدیر بنیاد مسکن هوراند می گوید: این واحدها با زیربنای مفید ۵۰ مترمربع ساخته شده و مصالح مورد نیاز برای ساخت این واحدها در سه مرحله، ابتدا تا پایان مسیر آسفالت ریزی توسط خودروهای حمل مصالح و از آنجا توسط تراکتور تا داخل روستا و سپس توسط چهارپایان تا پای واحدهای در حال ساخت حمل شده است.

مرادی، ادامه می دهد: برای اجرای ۲۱ واحد ساخته شده توسط بنیاد مسکن ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده و ساکنان این روستا علاوه بر نعمت برق و گاز، از مسکن مقاوم نیز برخوردار شده اند و مشکل کنونی آنها ساخت راه دسترسی مناسب و تامین آب شرب است.

وی با اشاره به همکاری بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در اجرای طرح های محرومیت زدایی در این روستا، یادآوری می کند: تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی در این روستا به صورت بلاعوض اعطا شده است.

روستایی محروم در جوار قلعه باستانی «پیشتاب» بهره مند از خدمات بنیاد مسکن

به گزارش ایرنا، شهرستان هوراند با حدود ۲۱ هزار نفر جمعیت در شمال شرقی تبریز واقع شده و دارای ۱۱۱ روستا بوده که ۶۴ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و چهار هزار و ۸۰۰ خانوار روستایی و یک هزار و ۲۰۰ خانوار شهری دارد.

این شهرستان بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای ۱۶ هزار نفر جمعیت روستایی و چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهری بوده و بنیاد مسکن این شهرستان در سال ۱۳۹۸ تاسیس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha