بازگشایی مدارس ۲۰ درصد ترافیک شهر اردبیل را افزایش می‌دهد

اردبیل - ایرنا - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با اشاره به این که بازگشایی مدارس ۲۰ درصد ترافیک شهر اردبیل را افزایش می‌دهد ، بر لزوم مدیریت یکپارچه برای ساماندهی ترافیک تاکید کرد.

سرهنگ سیدحجت فتاحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازگشایی مدارس و اقدامات پلیس برای مدیریت ترافیک شهری اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم خریدهای ملزومات مدارس و پوشاک دانش‌آموزان منجر به افزایش ترافیک در سطح شهر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با شروع سال تحصیلی ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در استان اردبیل راهی مدارس می شوند که ۶۰ درصد مربوط به مرکز استان است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل تصریح کرد: پلیس برنامه‌ریزی‌های لازم را برای مدیریت ترافیک در تقاطع، میادین و مدارسی که در هسته مرکزی واقع شده‌اند و ورودی و خروجی آنها مشرف به خیابان‌های اصلی شهر است ، انجام داده است.

سرهنگ فتاحی یادآور شد: پیش‌بینی بر این است با شروع سال تحصیلی ۱۵ تا ۲۰ درصد در ساعت‌های خاص ترافیک شهر اردبیل افزایش یابد ، در این زمینه جلسات مختلفی با محوریت استانداری، شورای ترافیک و دستگاه‌های مسئول برگزار شد و سازمان‌های مربوطه همه اعلام آمادگی کردند.

سازمان حمل و نقل شهرداری اردبیل متولی سرویس مدارس است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید طبق اعلام سازمان حمل و نقل شهرداری ۱۹۰ دستگاه مینی‌بوس ، ۴۵ دستگاه ون ، ۳۰۰ دستگاه تاکسی و ۸۰۰ سرویس مدارس شخصی در سامانه سپند ثبت‌نام کردند.

سرهنگ فتاحی اظهار داشت: متولی سرویس مدارس سازمان حمل و نقل شهرداری است ، در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد نگرانی پلیس درباره افزایش ترافیک مطرح شد ، البته بخشی از مشکل ناشی از این است که اغلب والدین با وسیله نقلیه خود دانش‌آموزان را جابجا می‌کنند و این موضوع به ویژه در مرکز شهر و خیابان امام خمینی مشکل‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل ثبت‌نام بومی شده و اگر چنین باشد نیاز به سرویس مدارس نبوده و مشکلی نخواهیم داشت.

بازگشایی مدارس ۲۰ درصد ترافیک شهر اردبیل را افزایش می‌دهد

برنامه ساعتی تخلیه مدارس و ادارات متفاوت خواهد بود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل گفت: در آخرین جلسه درباره مدیریت زمان ساعات کار ادارات با شروع مدارس تصمیم‌گیری شد که تخلیه مدارس و ادارات با یکدیگر انطباق نداشته باشد و معاون عمرانی استاندار اردبیل ابلاغیه را داده است.

سرهنگ فتاحی با اشاره به این که بیشترین جامعه آماری دانش آموزان مربوط به مدارس ابتدایی است ، ادامه داد: شرط لازم برای ساماندهی ترافیک همکاری سازمان‌های ذیربط و شرط دیگر همراهی خانواده‌های دانش‌آموزان است که اغلب با خودرو شخصی فرزندان خود را تا درب مدرسه می‌آورند.

وی تصریح کرد: ظهرهنگام و زمان ورود و خروج دانش‌آموزان دو خانواده حضور دارند که این بار ترافیک را افزایش می‌دهد ، تمام این موضوعات موجب شکل‌گیری گلوگاه ترافیکی و انسداد مسیر شده و سایر معابر را نیز دچار مشکل می‌کند.

خانواده‌ها و مسئولان مدارس بخشی از ترافیک را مدیریت کنند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل به خانواده‌ها توصیه کرد خودرو خود را در محل مناسب متوقف کرده فرزندان خود را داخل مدرسه ببرند.

سرهنگ فتاحی اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک مدارسی که داخل حیاط ظرفیت دارند باید درب خود را باز کنند و سرویس مدارس در داخل مدارس دانش‌آموزان را سوار و یا پیاده کنند.

وی با اشاره به این که لازمه موفقیت در مدیریت ترافیک ترافیک همراهی مردم است ، تصریح کرد: شهروندان باید حتما از سفرهای غیرضروری خودداری و کارهای شخصی خود را به ساعت‌های دیگر موکول کنند تا با ساعت ورود و خروج دانش‌آموزان تلاقی نداشته باشد.

وی ادامه داد: همیاران پلیس آموزش‌های لازم را دیده‌اند و آماده هستیم در ارتباط با رفت و آمد ایمن دانش‌آموزان از این ظرفیت استفاده کنیم.

تعداد زیادی از مدارس اردبیل از نظر ترافیک بحران‌زا هستند

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل ، بیش از ۴۰۰ مدرسه در شهر اردبیل وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مدرسه به لحاظ ترافیک بحران‌زا هستند.

سرهنگ فتاحی تصریح کرد: اغلب این مدارس هم مشرف به خیابان اصلی هستند و ممکن است دانش‌آموزان شتاب‌زده از مدرسه خارج شوند که خطرآفرین است و لازم است مدیران و اولیا با حضور در درب اصلی مدارس برای جلوگیری از بروز تصادفات و خطرات آن به پلیس کمک کنند.

بازگشایی مدارس ۲۰ درصد ترافیک شهر اردبیل را افزایش می‌دهد

حل معضل ترافیک اردبیل در گرو توسعه زیرساخت‌ها و تمرکز زدایی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بحث ترافیک یک معادله تک مجهولی نیست که تنها یک سازمان درباره آن پاسخگو باشد ، گفت: ترافیک نه تنها در اردبیل در کل کشور و در دنیا یک معضل جاری است ولی در برخی کشورها برای ساماندهی ترافیک اقداماتی انجام شده و توانسته‌اند به نتایج قابل قبولی برسند.

سرهنگ فتاحی مدیریت قابل قبول ترافیک شهری را شامل سه مولفه آموزش، اجرای مقررات و مهندسی ترافیک عنوان کرد و افزود: علت اینکه ما در ساعت‌های خاص به ویژه مرکز شهر اردبیل ترافیک داریم این است که در سال‌های گذشته به موضوع مهندسی ترافیک و آموزش توجه لازم نشده و این امر موجب بالا رفتن سهم اجرای مقررات شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با بیان اینکه این امر باعث شده در اجرای مقررات پلیس در مقابل مردم قرار گرفته است ، گفت: اگر در شهرهای دیگر در ترافیک مشکلی ندارند به علت این است که در سال‌های گذشته به موقع به موضوعات مهندسی ترافیک، زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی توجه شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که صرف اعمال قانون و جریمه در مدیریت ترافیک کارساز نیست بلکه آخرین راهکار اعمال قانون است و باید مواردی همچون توسعه زیرساخت‌ها

مورد توجه قرار بگیرد.

شهر اردبیل نیاز به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی دارد

این مقام مسئول با بیان اینکه حل معضل ترافیک مستلزم توجه ویژه به ناوگان حمل و نقل عمومی و تمرکز زدایی از شهر است، ادامه داد: خیابان‌های مرکزی شهر حدود ۶۰ سال قبل برای ۶۰ هزار دستگاه خودرو طراحی شده است و این در حالی است که الان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در خیابان‌های مرکزی اردبیل تردد می‌کنند و تعداد آنها هم روز به روز افزایش می‌یابد.

به گفته وی ، کنترل و مدیریت ترافیک در دنیا از انسان محوری خارج شده است به طوری که معابر و تقاطع‌ها به صورت هوشمند مدیریت می‌شود ، اگر سیستم مدیریت ترافیک هوشمند شود فرصت انجام تخلف برای مختلفان حرفه‌ای سلب خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل اضافه کرد: ممکن است برخی اقدامات مانند ایجاد معابر و پل‌های روگذر و زیرگذر زمان بر است باشد ولی اقداماتی مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها امکان‌پذیر است.

سرهنگ فتاحی با اشاره به حضور مشاغل و اصناف در داخل بافت شهری گفت: در حال حاضر تمامی مراکز جاذب سفر اعم از مراکز رفاهی ، تجاری ، خرید و پزشکی در هسته مرکزی شهر واقع شده و اینها مردم را به حضور در این منطقه ترغیب می‌کند.

وی افزود: در کل دنیا معمولا در هسته مرکزی شهر ممنوعیت ترافیک اعمال می‌شود و هسته مرکزی شهر بافت سنتی رعایت می‌شود ، به طوری که هر فردی نمی‌تواند با وسیله نقلیه شخصی در این بخش حضور یابد ، علاوه بر این ناوگان حمل و نقل عمومی رایگان و یا با هزینه بسیار پایین در این مناطق تردد می‌کند.

سرهنگ فتاحی با بیان این که این موضوع در استان و کشور جا نیفتاده است ، خاطرنشان کرد: ما در سطح کشور مدیریت یکپارچه ترافیک نداریم و اقدامات در این زمینه جزیره‌ای است ، هر سازمان تصمیمی می‌گیرد در صورتی که اگر بخواهیم در ترافیک موفقیت حاصل شود باید مدیریت یکپارچه ترافیک شده و یک سازمان صفر تا ۱۰۰ را هم نظارت کند و هم پاسخگو باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با اشاره به احداث ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و یا ساختمان پزشکان در هسته مرکزی شهر و نبود پارکینگ این مجتمع‌ها گفت: از جمله مواردی که پلیس هم با آن دست به گریبان است همین مساله است ، زمانی که یک مجتمع احداث می‌شود از پلیس نظرخواهی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر از پلیس نظر بخواهند، وضعیت شعاع دید پلیس را مدنظر قرار می‌دهیم ، ما باید ۱۵ سال بعد را ببینیم و بر اساس آن نظر بدهیم در واقع ما وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب را شناسایی کرده و مجوز را صادر می‌کنیم.

سرهنگ فتاحی با بیان این که پلیس منافع خاصی ندارد و منفعت پلیس راحتی مردم و تردد بدون دغدغه شهروندان است ، تصریح کرد: برخی اوقات سایر سازمان‌ها اقداماتی انجام می‌دهند که تبعات آن دامن‌گیر پلیس می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha