رشد و توسعه اقتصادی در گرو عملکرد خوب بازار مالی/ لزوم بازگرداندن اعتماد به بورس

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر بازار مالی خوب عمل نکند، تولید توسعه نمی‌یابد و رشد اقتصاد محقق نمی‌شود. در این راستا باید اعتماد به بورس بازگردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالناصر همتی» امروز (سه‌شنبه) در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نامگذاری امسال افزود: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به چهار درصد هم برسد.

وی با اشاره به حکمرانی غلط اقتصادی، توضیح داد: برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، اما اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است.

همتی تاکید کرد: بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری به چه دردی می‌خورد و سازمان بورس باید تلاش کند همه اقداماتش به رشد ارزش بازار منجر شود.

وی با انتقاد از قطع گاز و برق صنایع، گفت: ظاهرا کمتر کسی از لطمات و آثار این موضوع آگاه است.

وزیر اقتصاد در ادامه بر لزوم اصلاح ساز و کار تعیین نرخ ارز نیمایی تاکید کرد و از رئیس جدید سازمان بورس خواست در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه رئیس این سازمان سه وظیفه مهم دارد، افزود: رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود و گرنه که خودمان هم می توانستیم این بازار را کنترل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اقدام دیگر رئیس سازمان بورس باید برگزاری جلسات ماهانه با فعالین بازار سرمایه، مردم و رسانه‌ها باشد تا موضع‌گیری بورس مشخص شود.

لزوم فسادستیزی و شفاف سازی در بازار بورس

همتی تصریح کرد: اقدام دیگر رئیس جدید سازمان بورس باید برخورد با فساد و شفاف سازی در این بازار باشد، زیرا گلایه از فساد در عملیات بازار سرمایه بسیار زیاد است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید و مردمی سازی نامگذاری کردند که این مهم است که امسال چه کارهایی می توانیم در تولید و رشد پایدار انجام بدهیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: ما تلاش داریم تولید ثروت انجام دهیم تا رفاه مردم بالا برود نه اینکه این همه کار انجام بدهیم و این اتفاق نیفتد و همچنان با تورم و رشد پایین روبه رو باشیم. در حالی که در دنیای امروز همه چهار نعل می دوند ما قدرت رقابتی را از دست می دهیم.

همتی تصریح کرد: تولید بخش مهمش به بازارهای مالی بازمی گردد بنابراین اگر خوب کار نکند، تولید اتفاق نمی افتد، این درحالیست که در دنیا به رقم های بالایی از رشد و پیشرفت رسیدند تکیه بر بازارهای مالی و سرمایه ای باعث شده در دنیا برخی کشورهای پیشرفته به ما افخر بفروشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح‌کرد:  به هر حال این هماهنگی، قانون جدید تامین مالی که زیرساختش در مجلس تصویب شده، سه ماه قبل عملیاتی شد که هم افزایی نهادهای تامین کننده مالی برای اقتصاد کشور پیش بینی شده است.

همتی با بیان اینکه ما واقعا کمبود سرمایه داریم، اظهارداشت: اگر قرار باشد در جایی مثل بورس اعتماد مردم برای سرمایه گذاری از بین برود با مشکل روبه‌رو می شویم.

وی گفت: رشد اقتصادی، کنترل تورم و جلوگیری از بیکاری است اگر این مهم محقق شود یعنی مسئولان موفق شده اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مشکلات دیگر بازار سرمایه را ارزش پایین مارکت کپ دانست و افزود: اکنون کل ارزش مارکت کپ ما ۱۴۰ میلیارد دلار در بازار سهام ایران است، این درحالیست که ارزش یک شرکت در دنیا ۲ برابر این مبلغ است بنابراین این وضعیت قابل قبول نیست و باید اصلاح شود و عملکرد بورس باید آن را افزایش دهد.

همتی یکی از انتظارات خود از رئیس سازمان بورس را توسعه مارکت کپ را اعلام کرد.

وی درباره نرخ ارز گفت: گفته ها حاکی از آن است که ارز نیمایی به قهوه هم تخصیص پیدا می‌کند که قیمتش در بازار معادل ۲ برابر ارز آزاد است؛ بنابراین لازم است در دولت و بانک مرکزی جهت تخصیص بهینه ارز مذاکراتی صورت بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بورس باید مرکز تامین اعتبار کشور باشد، افزود: در حال حاضر همه بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود.

همتی، ناترازی بانکی را یکی از علل مشکلات اقتصادی عنوان کرد و اظهارداشت: اصلاح نرخ سود زمانی محقق می‌شود که همه بانک ها تراز شوند، زیرا اکنون ۳۰ درصد نرخ سود از بهره بالاتر است بنابراین با همکاری تیم اقتصادی تلاش داریم نرخ بهره را کنترل کنیم تا تامین مالی از طریق بازار سرمایه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه امروز در بازار سرمایه  ۵۰ میلیون سهام‌دار داریم، گفت: تعاد فعالان بازار سرمایه خیلی کم شده‌ است که باید این مهم هرچه سریعتر اصلاح شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha