۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۵
کد خبر: 85599050
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۵
کد خبر: 85599050
اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

همدان- ایرنا- آمارهای نشان می دهد رغبت و اقبال گردشگران برای تماشای شکوه تاریخ در استان همدان با ثبت جهانی محوطه «هگمتانه» در یونسکو به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران، افزایش یافته که رشد صد درصدی بازدید از این اثر شاخص بیانگر این ادعاست.

به گزارش ایرنا، همدان آمیزه‌ای از لایه‌های تاریخی از دوران باستان تا معاصر را در دل خود گنجانده است، گنجینه‌های گران‌بها، این خطه را به سرسلسله تاریخ و تمدن ایران زمین تبدیل کرده که آوازه آن مرزهای جهانی را پشت سر گذاشته است.

استان همدان به واسطه پیشینه چندین هزار ساله خود توانست در سال ۱۳۸۵، عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را از آن خود کند و تاریخ و هویتش را که به بلندای الوند است به رخ همگان بکشاند.

کارشناسان میراث فرهنگی، همدان را قلب تاریخ ایران می دانند چرا که وجود هزاران سند تاریخی و متن‌های تحقیقاتی بیانگر این است که شهر کهن همدان آلبوم زیبا و رنگارنگ و همچنین تجلی‌گاهی از هویت باستانی مردم ایران زمین از دوره‌های مختلف تاریخی محسوب می‌شود و دیرینگی این شهر و ابنیه‌های باشکوه و تاریخی آن همواره مورد تحسین باستان شناسان قرار گرفته است.

همدان با آب و هوایی دل انگیز و به واسطه داشتن بیش از یک هزار و ۸۵۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و گردشگری در دسته پنج استان گردشگر پذیر کشور در فصل تابستان محسوب می‌شود. شهری که در منطقه غرب ایران و در جغرافیایی کوهستانی، در دامنه کوه زیبا و بلند قامت الوند، و با ارتفاع یک هزار و ۹۰۰ متری از سطح دریا واقع، و چهار فصل سال آب و هوایی دلگشا و فرح بخش برای دامنه نشینان خود ارمغان دارد.

همدان با آب و هوایی دل انگیز و به واسطه داشتن بیش از یک هزار و ۸۵۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و گردشگری در دسته پنج استان گردشگر پذیر کشور در فصل تابستان محسوب می‌شود.

شهری که در منطقه غرب ایران و در جغرافیایی کوهستانی، در دامنه کوه زیبا و بلند قامت الوند، و با ارتفاع یک هزار و ۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و چهار فصل سال آب و هوایی دلگشا و فرح بخش برای دامنه نشینان خود ارمغان دارد.

همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و به تعبیر تاریخ نویسان نخستین شهر جهان است. هزاران اثر و شی ارزشمند تاریخی در کاوش‌های باستان شناسی در گوشه و کنار هگمتانه نمایان شده است که نشان می‌دهد این خطه از گستره ایران، نخستین پایتخت سلسله مادها بوده و در دوره‌های پر رونقی همچون هخامنشیان، اشکانیان، آل بویه، ساسانیان، و سلجوقیان به عنوان پایتخت ایران، بر پهنه های وسیعی از جهان آن روزگاران، سروری می‌کرده است.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

«هگمتانه» به عنوان محوطه‌ای تاریخی در قلب پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین قرار دارد و امسال به عنوان تنها گزینه کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شد و آوازه آن بیش از پیش در سراسر دنیا پیچید.

محوطه باستانی هگمتانه همدان که نمادی از دوران حکمرانی مادها در ایران باستان است، ماه گذشته به عنوان بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و فرصتی ارزشمند برای جذب گردشگران برای استان همدان به حساب می‌آید.

محوطه باستانی هگمتانه همدان که نمادی از دوران حکمرانی مادها در ایران باستان است، ماه گذشته به عنوان بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و فرصتی ارزشمند برای جذب گردشگران برای استان همدان به حساب می‌آید.

ثبت جهانی این مجموعه تاریخی در مرداد ماه در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو هند انجام شد. این مجموعه در بافت تاریخی و مرکز شهر همدان قرار دارد و آثار ارزشمندی از دوره هخامنشی و ساسانی و اشکانی از آن یافت شده است.

پیشتر و در سال گذشته نیز ۲ کاروانسرای فرسفج تویسرکان و تاج آباد بهار از این استان در فهرست آثار جهانی قرار گرفته بودند.

کاروانسرای تاج آباد جزو معدود کاروانسراهای باقی مانده در کشور با پلان مدور است و قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد. کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» نیز از آثار تاریخی تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و مساحت آن نزدیک به چهار هزار متر مربع است. این کاروانسراها در مسیر شاهی یا جاده ابریشم قرار گرفته است.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

حالا کارآمدی این ثبت‌های جهانی خیلی زود نمایان شده و آمار گردشگران استان در شهریور ماه رشد چشمگیری داشته است افزایشی که موجب رشد و توسعه اقتصادی استان می‌شود.

از سوی دیگر گردشگری صنعت بسیار سودآوری است و مسوولان استان تلاش دارند به واسطه توسعه صنعت گردشگری زمینه‌های رشد اقتصادی استان همدان را فراهم کنند.

آمار گردشگران ورودی به همدان و میزان درآمدی که از این صنعت نصیب استان می شود همواره مورد توجه مسوولان استان بوده است، چنانکه آنان بارها اظهار داشته اند که درآمدهای صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین درآمد حاصل سایر صنایع تولیدی شود.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

هرچند آمارهای درستی از ورود گردشگران به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در دست نیست و تنها آمارهای قابل اتکا، آماری است که اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. با این حال مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد در شهریور ماه جاری حجم قابل توجهی از گردشگران به شهر همدان سفر کردند.

از ابتدای شهریور امسال، حجم زیادی از گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری همدان وارد این استان شده‌اند به طوری که درمکان های گردشگری صف‌های طولانی برای تهیه بلیت تشکیل شد.

حجم گسترده گردشگران برای بازدید از غار علیصدر به گونه‌ای هست که برای تهیه بلیت ساعت ها باید در صف ایستاد.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

آرامگاه بوعلی سینا نیز که در مرکز شهر قرار دارد میزبان گردشگران زیادی هست به طوری که شهروندان با گذر از میدان آرامگاه بوعلی سینا حجم اشتیاق گردشگران را شاهد هستند.

در نیمه اول شهریور ماه گنجایش همه هتل های همدان تکمیل شد و سوییت ها و ویلاهای شخصی نیز بدون رزرو قبلی جایی برای پذیرایی از گردشگران نداشتند.

پارک مردم همدان یکی از قدیمی ترین و زیباترین پارک‌های همدان است که از سوی مسوولان به عنوان مرکز نصب چادر تعیین شده است اما با این وجود حجم استقبال گردشگران آنقدر زیاد است که به واسطه آب و هوای مطلوب در این فصل سال، در سایر پارک‌ها و مناطق طبیعی نیز چادرهای مسافرتی برپا می‌شود.

در خیابان‌های شهر که حرکت می‌کنی تعداد خودروهایی با پلاک سایر شهرها را به فراوانی در سطح شهر شاهد هستیم؛ خودروهایی که برخی با داشتن باربند نشان می‌دهد مسافر هستند و برای تماشای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به همدان سفر کرده اند.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

افزایش حجم سفرهای تابستانی در استان همدان ️

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان همدان می‌گوید: حجم سفرهای تابستانی و تردد خودروها در جاده‌های استان همدان ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مهرداد آهکی افزود: طی سه ماهه تابستان سال جاری تاکنون افزون بر ۷۴ میلیون تردد در محورهای استان توسط ۸۰ سامانه تردد شمار به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان همدان خاطر نشان کرد: در سه ماهه تابستان امسال بیش از ۹۲۱ هزار و ۶۸۲ نفر مسافر در قالب ۹۳ هزار و ۷۲۲ سفر از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی به اقصی نقاط کشور جابه جا شده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲/۲ درصد افزایش داشته است.

ورود سالانه سه میلیون گردشگر به استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: سالانه نزدیک به سه میلیون گردشگر از اماکن تاریخی، تفریحی و جاذبه‌های طبیعی این استان بازدید می‌کنند که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اقامت دارند.

محسن معصوم‌علیزاده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اوج سفر مسافران در استان همدان در تعطیلات عید نوروز و تابستان است و به واسطه ظرفیت‌های ویژه ما در حوزه صنایع دستی، گردشگری و آثار تاریخی در طول سال میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران هستیم.

وی افزود: با توجه به ثبت جهانی هگمتانه، امسال رشد ۱۰۰ درصدی بازدید از این اثر شاخص تاریخی را به نسبت مدت مشابه سال قبل داشتیم و این موضوع نشان می‌دهد که هر بیشتر به سمت ثبت جهانی و معرفی آثار این استان به کشور و خارج از کشور حرکت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: تابستان امسال نزدیک به ۲۰ درصد بازدید گردشگران در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

اشتیاق گردشگران برای تماشای شکوه هگمتانه

معصوم‌علیزاده ادامه داد: بر اساس بلیت فروشی صورت گرفته نزدیک به ۶ هزار گردشگر، از یکم تا ۱۵ شهریور سال گذشته از هگمتانه بازدید کردند که امسال این میزان به حدود ۱۵ هزار نفر رسید و ۴۵۰ هزار نفر نیز در این مدت از سایر ظرفیت‌های گردشگری استان بازدید کردند.

وی با بیان اینکه این میزان بازدید کننده در مراکز تاریخی بلیت فروشی بوده است، افزود: یکی از اقداماتی که می‌توانیم این فضاها را معرفی و گردشگران را جذب کنیم، برگزاری جشنواره‌های متنوع است که امروز در سراسر استان شاهد آن هستیم.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برگزاری جشنواره‌های گردشگری در یک ماه پایانی تابستان انجام شد، اظهار کرد: در این راستا هر شهرستان تلاش می‌کند ظرفیت‌های خود را در حوزه گردشگری و تاریخی معرفی کند و در حوزه سفال لالجین و بهار به عنوان روز جهانی شدن سفال لالجین جشنواره داریم که به معرفی صنایع دستی کمک می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha