۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85599087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیب تند آمار کشت پنبه در مازندران

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85599087
شیب تند آمار کشت پنبه در مازندران

ساری- ایرنا- برداشت پنبه در حدود ۴۰۰ هکتار از زمین های شرق مازندران درحالی آغاز شدکه طبق بررسی آماری کشت پنبه در این خطه شمالی نسبت به پنج دهه گذشته به پایین ترین سطح رسیده است.

به گزارش ایرنا، امسال کشت پنبه به عنوان مهمترین محصول جایگزین متناسب با شرایط اقلیمی شرق مازندران در ۳۶۰ هکتار از اراضی شهرستان بهشهر، ۳۰ هکتار در گلوگاه و حدود ۱۰ هکتار در نکا و میاندورود عملیاتی شد که برداشت آن در حال انجام است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در دهه ۵۰ تا ۴۵ هزار هکتار از زمین های استان هر ساله زیر کشت پنبه می رفت ولی سطح زیر کشت این محصول در سال ۷۳ به حدود ۱۶ هزار هکتار با تولید ۲۷ هزار تن و در سال ۹۳ به یکهزار و ۶۰۰ هکتار با تولید به ۲ هزار و ۷۰۰ تن، ‌ سال۱۴۰۱ حدود یکهزارو ۲۰۰ هکتار و امسال به کمترین میزان یعنی ۴۰۰ هکتار کاهش یافت.

پنبه کاری در سال های نه چندان دور یکی از مشغله های اصلی کشاورزی مازندران بود و به همین دلیل نیز صنعت نساجی در این استان چنان رونق داشت که گویی صنعت ویژه این است.

صنعت نساجی مازندران از قبیل کارخانه های نساجی قائمشهر و چیت سازی بهشهر و دیگر کارخانه ها و کارگاه ها در اقصی نقاط استان سال هاست که به تاریخ پیوسته اند، ولی بازگشت دوباره کشت پنبه به مزارع استان امید احیای این صنایع را هم زنده خواهد کرد.

کاهش پنبه کاری به عنوان کشت دوم مزارع شرق مازندران در همه این سال ها در حالی شتاب گرفت تا به صفر نزدیک شود که در مقابل کشت محصول آب دوست مانند برنج به دلیل قیمت مناسب و تعریف بسته های حمایتی ویژه و همچنین کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم مورد توجه قرار گرفت.

کشاورزان مازندرانی از هر هکتار زمین به طور میانگین حدود سه تن پنبه برداشت می کنند و میزان تولید این محصول در زمین های مرغوب تا پنج تن می رسد.

به اعتقاد کارشناسان تغییرات اقلیمی بازگشت کشت محصولات کم آب دوست مانند پنبه را در استان مازندران ناگزیر کرده است و چنانچه روند افزایشی کشت در سال های آینده هم ادامه یابد، لازمه آن برنامه ریزی برای خرید محصول از کشاورزان همانند کلزاست.

شیب تند آمار کشت پنبه در مازندران

پیش بینی حدود یکهزارو ۱۰۰ تن وش پنبه در مازندران

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از پیش بینی تولید بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن وش در مزارع پنبه این شهرستان خبر داد.

غلامرضا قنبری با اشاره به اینکه کشت پنبه به دلیل کم‌آب‌بر بودن و حفظ منابع آب زیرزمینی اهمیت زیادی دارد از آغاز برداشت پنبه در مزارع بهشهر خبر داد و گفت: ۳۶۰ هکتار پنبه در این شهرستان کشت شد که بیشترین سطح در دهستان میانکاله است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت افزون بر یکهزار تن وش پنبه برداشت شود، افزود: مهمترین ارقام پنبه تولید شده در این شهرستان، لطیف، گلستان، ساجدی و مای است.

قنبری ضمن تایید کاهش آمار سطح کشت پنبه در پنج دهه اخیر توضیح داد، پیش بینی سال زراعی جاری کشت پنبه در بهشهر ۵۰۰ هکتار بوده است که محقق نشد.

پایین ترین آمار سطح کشت پنبه در پنج دهه گذشته مازندران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تا ۹۷درصد کشت پنبه در شهرستان بهشهر در شرق استان انجام می شود، گفت : امسال از مجموع ۴۰۰ هکتار سطح کشت پنبه ۳۶۰ هکتار در بهشهر انجام شد که این آمار پایین ترین سطح کشت در پنج دهه گذشته را نشان می دهد.

خلیل حقیقی با بیان این که سال ۱۴۰۱ حدود یکهزارو ۲۰۰ هکتار و پارسال حدود یک هزار هکتار از زمین های شرق مازندران زیر کشت پنبه رفته بوده است، افزود: کشاورزان به نسبت هزینه و درآمد، کشت های جایگزین پنبه برنج، دانه روغنی کلزا، جو و یا علوفه های دامی را البته با توجه به شرایط آب و هوایی انتخاب می کنند.

وی با توضیح این نکته که امسال وضعیت بارش در اردیبشهت و خرداد بر خلاف سال گذشته بسیار مناسب بوده و علاوه بر افزایش حجم ذخیره‌آب، روان آب ها در رودخانه ها نیز قابل توجه بوده است، ادامه داد:‌به همین دلیل کشاورزان شرق مازندران کشت برنج را به کشت پنبه ترجیح دادند.

این کارشناس ارشد کشاورزی مازندران به بالا بودن هزنیه کارگری و برداشت سنتی به عنوان ۲ عامل مهم پایین بودن انگیزه کشاورزان به کشت پنبه اشاره کرد و بیان داشت: هر چند جهاد کشاورزی برای استقبال بیشتر کشاورزان به کشت این محصول مهم، بذر و کودهای های شیمیایی یارانه ای مورد نیاز بهره برداران را تامین و توزیع کرده است، اما کشاورز فقط با هدف افزایش درآمد، نوع محصول را انتخاب می کند.

حقیقی میزان مصرف آب در کشت پنبه را به مراتب کمتر از برنجکاری دانست و افزود: اگر مدیریت تغذیه کشت پنبه به درستی انجام شود، طی سه تا چهار مرحله آبیاری تناوبی در فرایند رشد گیاه پنبه، می توانیم به تولید قابل قبولی برسیم.

وی تصریح کرد: پنبه‌های فرآوری شده در صنایع نساجی، روغن کشی، بهداشتی و در تولید پوشاک و نخ کاربرد دارد.

زمان کشت پنبه به عنوان کشت دوم در مازندران اوایل خرداد و برداشت آن نیز اواخر شهریور و اوایل مهر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha