هزار و ۵۰۰ ماما در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند

مشهد- ایرنا- دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری گفت: اکنون هزار و ۵۰۰ ماما در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر صدیقه عبدالله‌پور روز سه‌شنبه در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد، ۷۰۰ ماما در حوزه بهداشت و ۸۰۰ ماما در بخش درمان فعال هستند که برای خدمات رسانی بهتر نیازمند نیروی بیشتر مامایی هستیم.

وی بیان کرد: کنگره‌های بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری از سال ۱۴۰۱ در کشور آغاز شده است که دو دوره آن در تهران برپا شد و این دوره هم به میزبانی مشهد در حال برگزاری است.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری ادامه داد: این کنگره با توجه به اهمیت موضوع صیانت از جمعیت و جوانی با محوریت "کرامت مادری" در حال برگزاری است و در آن به نقش بی‌بدیل ماماها در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت تاکید شده است.

وی با بیان اینکه فرآیند کار ماماها از آغاز بارداری شروع می‌شود و تا ۴۰ روز پس از زایمان پایان می‌یابد، ادامه داد: ماماها حتی پس از آغاز دوره بارداری هم در موضوع بهداشت باروری نقش آفرین هستند و این گروه در طول ۹ ماهه بارداری ارتباط بسیارخوبی با مادران باردار دارند و موجب ایجاد آرامش در آنان می‌شوند.

هزار و ۵۰۰ ماما در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند

عبدالله پور گفت: در این کنگره حضور حداکثری دانشجویان مامایی و استادان این حوزه رقم خورده است که معتقدیم این مشارکت‌ها و بهره‌گیری از تجربه اساتید و پیشکسوتان حوزه مامایی در آمادگی هرچه بهتر آنها برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی و زمان خدمت به مادران باردار موثر است.

وی ادامه داد: بنابراین به دانشجویان مامایی توصیه می‌کنیم که در موضوع مهارت‌ها و مراقبت‌های بارداری و اورژانس‌های مامایی اطلاعات خود را به‌روز کنند.

هزار و ۵۰۰ ماما در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند

نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی 

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری و مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد نیز در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نقش ماماها در جامعه باید به‌خوبی معرفی و تبیین شود، گفت: یکی از اهداف این کنگره، پرداختن به مسائل چالش برانگیز سلامت و نقش ماماهای مراکز بهداشتی و درمانی در ترویج زایمان‌ طبیعی است.

دکتر ناهید جهانی با بیان اینکه ماماها نقش موثری در ترویج زایمان طبیعی دارند، افزود: گرچه از نقش پررنگ متخصصان زنان و زایمان غافل نیستیم، اما نقش تاثیرگذار ماماها در ترویج زایمان طبیعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد از ظرفیت اساتید شاخص و برجسته بهره مند است و استادان در کنار ارائه آموزش‌های به روز در مقاطع مختلف مامایی، در حوزه‌های پژوهش، بهداشت و درمان هم فعال هستند.

هزار و ۵۰۰ ماما در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند

به گزارش ایرنا، برنامه‌های سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری به مدت سه روز و از ۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه و در هفت محور شامل"خوشایندسازی بارداری و زایمان"، "قصور مامایی از دیدگاه اخلاق حرفه‌ای"، "تعاملات و کار تیمی در کرامت مادری"، "حقوق و خدمات کرامت محور"، "مدل‌های مراقبت ماما محور"، "قوانین و سیاست‌های ارائه خدمات مادری" و "مراقبت‌ مادری، شوق فرزندآوری و تکریم خانواده و والدین" به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت این شهر در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha