تاشکند توافق‌نامه احداث راه‌آهن بین ازبکستان، قرقیزستان و چین را تایید کرد

تهران- ایرنا- «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان، طرح احداث راه‌آهن میان این کشور با چین و قرقیزستان (CKU) را بر اساس توافق‌نامه همکاری ماه گذشته بین سه کشور تایید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزات دادگستری ازبکستان، وزارت حمل و نقل این کشور به عنوان نهاد مجاز، مسئول اجرای این توافق‌نامه بین المللی منصوب شده است.

ازبکستان، قرقیزستان و چین در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) توافق‌نامه همکاری در زمینه ارتقای مشترک پروژه راه آهن امضا کردند.

صدیر جپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان، پیش از این گفته بود که ساخت خط راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان در اکتبر سال جاری میلادی (آبان ۱۴۰۳) آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طول راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان (CKU) که در سال ۱۹۹۰ توافق ساخت آن به دست آمد، بیش از ۵۲۳ کیلومتر خواهد بود که شامل ۲۱۳ کیلومتر در چین، ۲۶۰ کیلومتر در قرقیزستان و ۵۰ کیلومتر در ازبکستان است.

احداث این خط آهن پس از ۲۳ سال تاخیر به دلایل گوناگون، در نشست سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ به تایید نهایی رسید.

بخش قرقیزستان که تا حد زیادی پیچیده ترین بخش پروژه است، شامل حدود ۹۰ تونل و فراز و فرودهای شیب دار کوهستانی، از جمله بر فراز گذرگاه توروگارت (سه هزار و ۷۵۰ متر) خواهد بود. این راه آهن پس از تکمیل، پایانه راه آهن کاشغر در سین کیانگ را به شبکه ریلی ازبکستان در اندیجان متصل می کند.

دلایل اصلی از سرگیری این پروژه، نیاز عملی به ایجاد اتصال در اوراسیا، بهبود گسترده روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و جمهوری قرقیزستان، آغاز انجام تعهدات از سوی بیشکک و فشار مصمم دولت های منطقه برای تهیه بودجه و اعزام کارشناسان برای تکمیل پروژه است.

علاوه بر این، بحران اوکراین و اختلال در زنجیره تامین از طریق روسیه به این پروژه سرعت بیشتری بخشیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha