گام دوم در مسیر شکل‌گیری اتحادیه خبرگزاری‌های خزر در مسکو

مسکو - ایرنا -دومین نشست اعضای هیأت موسس اتحادیه خبرگزاریهای کشورهای ساحلی دریای خزر در حاشیه نشست رسانه‌ای بریکس در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست، نمایندگانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (جمهوری اسلامی ایران)، آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، مجتمع تلویزیونی و رادیویی رئیس جمهور قزاقستان، خبرگزاری تاس (فدراسیون روسیه) و خبرگزاری دولتی ترکمنستان حضور داشتند.
شرکت کنندگان در این نشست که شامگاه یکشنبه برگزار شد، با اشاره به اهمیت تقویت همکاری های چندجانبه اطلاع رسانی بین رسانه های پیشرو منطقه خزر به این جمع‌بندی رسیدند که اتحادیه خبرگزاری های خزر بنا به مصلحت پنج کشور همسایه ایجاد شود.
نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی پنج کشور ساحلی دریای خزر در این نشست موافقت کردند که در مورد تدوین اساسنامه اتحادیه، تعیین زمان و مکان جلسه بعدی و همچنین توسعه قالب همکاری اطلاعاتی در داخل اتحادیه، رایزنی‌هایی را انجام دهند.

استقبال از پیشنهاد ایرنا برای شکل‌گیری پلتفرم رسانه کشورهای ساحلی خزر
در این نشست، مدیر امور بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های رسانه‌ای میان همسایگان، تشکیل اتحادیه خبرگزاریهای کشورهای ساحلی دریای خزر را گامی در راستای نزدیکی ملت‌ها و تقویت مناسبات دولت‌های منطقه توصیف کرد.
زمان رضاخانی در این راستا، پیشنهاد تشکیل پلتفرم مشترک بین خبرگزاری‌های کشورهای ساحلی خزر را مطرح کرد و گفت:‌این رسانه‌ها در این پلتفرم نه تنها قادر خواهند بود که خبرهای خود را به اشتراک بگذارند، بلکه به مرجع اخبار منطقه دریای خزر تبدیل شود.
وی ادامه داد: این پلتفرم با دربرگیری اخبار حوزه‌های مختلف مانند زیرساخت‌ها، اقتصادی، فرهنگ و گردشگری، می‌تواند به مرجع خوبی درباره ظرفیت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر تبدیل شود و تصویر دقیقی از منطقه را ارائه کند.

به گفته رضاخانی، سه دهه پیش جلساتی مشابه نیز برگزار شده بود.  نخستین نشست ائتلاف خبرگزاری‌های خزر سال ۱۳۷۴ به میزبانی ایران و دومین نشست در سال ۱۳۷۶ به میزبانی روسیه برگزار شد.
وی افزود: متاسفانه آن نشست‌ها به دلایل مختلف ادامه نیافت، اما اکنون خبرگزاری‌های منطقه به این تفاهم دست یافته‌اند که برای تقویت منافع مشترک کشورهای حاشیه خزر و مقابله مشترک با تهدیدهای رسانه‌ای، باید چارچوبی مدون برای فعالیت منظم این ائتلاف تنظیم و به نوعی آن را با سازماندهی بهتر احیا کنند.

پیش از این، اواخر مردادماه ۱۴۰۳ نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در نهمین اجلاس رسانه‌ای کشورهای ساحلی دریای خزر در آستراخان روسیه، بر سر چارچوب تشکیل اتحادیه‌ای رسانه‌ای به منظور تبادل خبر، تولید محصولات خبری مشترک و تبادل تجربیات توافق کرده بودند.
نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی حاشیه دریای خزر توافق کردند که تا شهریورماه جزئیات این ائتلاف رسانه‌ای را تهیه کنند.
نهمین اجلاس رسانه‌ای کشورهای حاشیه خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای ساحلی دریای خزر و همچنین نمایندگانی از کشورهای مولداوی و ازبکستان روزهای جمعه و شنبه (۲۶ و ۲۷ مردادماه) در آستراخان روسیه برگزار شد.

اجلاس رسانه‌ای گروه بریکس به عنوان یکی از ۲۵۰ رویداد برنامه‌ریزی شده این گروه روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ با پخش پیام تصویری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و با حضور نمایندگانی از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو آغاز به کار کرد. در این نشست دو روزه که یکشنبه به کار خود پایان داد، مدیران و متخصصان برجسته بیش از ۴۵ رسانه از کشورهای عضو و کشورهای علاقه‌مند به عضویت در بریکس حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha