امام جمعه تبریز: انقلاب اسلامی، شهریار را به عظمت سالیان جوانی بازگرداند

تبریز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان این‌که شهریار سال‌ها توسط ساواک در انزوا قرار گرفت، گفت: انقلاب اسلامی به شهریار کمک کرد تا به عظمت سالیان جوانی بازگردد و به شهریاری بهتر از ایام جوانی تبدیل شود. 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل سه شنبه در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی با تاکید بر این‌که بحث شعر و ادب، ربطی به قومیت و زبان ندارد، افزود: خداوند متعال می‌فرماید که از نشانه های بزرگی حضرت حق این است که انسان‌ها را به زبان‌ها و رنگ‌های مختلف آفریده است، پس زبان جزو ویژگی‌های فطری انسان بوده و امتیاز خاصی بین انسان‌ها تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر آذری را از شعر فارسی برداریم چیزی از آن باقی نمی‌ماند، افزود: قدرتی که شهریار در سرودن شعر فارسی دارد را جز در برخی از مقاطع، به اندازه قدرت اشعار ترکی‌اش ندارد و یا نخواسته اظهار کند.

مطهری اصل با بیان این‌که شعرای فارسی زبان، اغلب به دنبال شعرای ترک و آذری زبان بودند، اظهار کرد: مولوی اگر ترک نباشد که هست به دنبال شمس تبریزی است و حافظ اگر از ترک قشقایی فارس نباشد، دنبال آن ترک شیرازی است که به دست آورد دل او را.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که ادبیات فارسی آمیخته با عربی و مملو از آیات و روایات است، گفت: وقتی خداوند متعال حضرت آدم را آفرید و ملائکه بر علم و قدرت آن اذعان کردند، ابلیس در مقابلش قرار گرفت و از سر دشمنی درآورد و گفت که همه بندگان خدا از نسل آدم را فریب می‌دهد و احدی نمی‌تواند از اغوای او جان سالم به در برد.

مطهری اصل بیان کرد: شیطان به دنبال اغوای کسانی است که همچون هنرمندان به قلب مردم نفوذ می‌کنند بنابراین در طول تاریخ هر کسی که هنری داشته، در نشانه تیر شیطان قرار گرفته است تا از این طریق هزاران و میلیون‌ها انسان را از طریق همان هنرمند به انحراف بکشاند.

وی با اشاره به کتاب "علل انحراف هنرمندان" نوشته مرحوم دکتر اردوبادی، گفت: جشنواره‌های هنری دنیا توسط برخی کشورهای ظالم در سال‌های اخیر موردتوجه گرفته و به خصوص در دهه اخیر به سینما و نمایش نامه‌ها اصرار دارند زیرا از ابلیس یاد گرفتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهارکرد: این کشورها می‌دانند که اگر بتوانند همچون شیطان، خواص و هنرمندان را منحرف کنند، می‌توانند کل جهان را در دست بگیرند.

حضور خودجوش هنرمندان برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت شهریار

سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت شهریار در سال جاری، گفت: امسال با همکاری ۱۲ دستگاه اجرایی بیش از ۱۲۰ برنامه بزرگداشت هفته شعر و ادب فارسی و شهریار در سطح استان برگزار شد که اصلی ترین مولفه این برنامه‌ها، مردمی بودن آن‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال بسیاری از هنرمندان به صورت خودجوش ورود کرده و از مفاهیم والای اشعار استاد شهریار، آثار بزرگی را خلق کردند و در حوزه‌های مختلف هنری، نمایشگاه‌های متنوعی برگزار شد.

وی با اشاره به توزیع متناسب برنامه‌ها برای اقشار مختلف، افزود: امسال هنرمندان سنگ تمام گذاشتند و حتی در روز بزرگداشت شهریار، ارتباط زنده از مقبره الشعرا برقرار است.

بلاغی با اشاره به ویژگی‌های شهریار نیز اظهار کرد: استاد شهریار صرفا یک شاعر زبان دان ادبی نیست بلکه در زندگی مردم و لحظه به لحظه آن حضور دارد و جریان ساز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha