دوستداران کتاب در اردبیل روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند

اردبیل - ایرنا - روز شعر و ادب فارسی با نشست تخصصی بررسی جنبه‌های رمانتیسم در غزل‌های شهریار و حسین منزوی با حضور اهالی فرهنگ، کتاب و قلم در اردبیل گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل عصر سه شنبه در آئین گرامیداشت روز شعر و ادب در تالار بیضاء کتابخانه شهید مطهری اردبیل گفت: این مناسبت زیبا فرصتی برای نگاه به عظمت و آثار مفاخر زبان و ادبیات فارسی و درس گرفتن از آن است.

پروانه رضاقلیزاده افزود: در تمام دنیا تلاش می‌کنند نسل حاضر را با آشنا ساختن با اشعار مفاخر خود، به نسل پر افتخار گذشته پیوند بزنند چراکه شناخت و آگاهی نسبت به بزرگان شعر و ادب اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این آگاهی سبب تقویت هویت ملی می‌شود و باید زمینه اشاعه دانش و ادبیات فارسی را بیشتر فراهم کنیم، ادامه داد: کشور ما با گنجینه ای غنی از شعر و ادب، جزو کمترین کشورهایی است که به شعر و شاعری اهمیت و ارزش قائل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به اینکه درخشان ترین چهره شعر معاصر ایران، استاد شهریار است و تاثیر غزل ناب و قریحه عالی او بر همه ثابت شده است، گفت: حسین منزوی نیز با ویژگی‌های خاص خود، طیف وسیعی از علاقه مندان را با خود همراه ساخته و وظیفه ما تبیین این ارزش‌ها و ارتقای نقش و جایگاه زبان فارسی، اخلاق و معنویت در جامعه است.

وی افزود: زبان ما جزو ارزش‌ها و هویت تمدنی ایران و اسلام است و چیزی جایگزین آن نیست و خوب صحبت کردن و خوب نوشتن، حاصل ادبیات و تعلیم آن است و در استان اردبیل هم محافل و نشست‌های آقایان و بانوان شاعر برای اعتلای زبان و ادبیات فارسی و ترکی برگزار می‌شود.

رضاقلیزاده گفت: اعضای کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به ویژه اعضای کودک و نوجوان در مسیر فراگرفتن ادبیات و شعر هستند و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز وظیفه خود می‌داند منابع لازم را تامین و در این مسیر با جدیت تلاش کند.

در ادامه این محفل ادبی و علمی، چند تن از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های استان اردبیل به بررسی جنبه‌های رمانتیسم در غزل‌های شهریار و حسین منزوی پرداختند و برنامه با شعرخوانی چند شاعر خاتمه یافت.

به گزارش ایرنا سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار متولد ۱۱ دی ۱۲۸۵ و متوفی به ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ است و دیوان شعر و منظومه ترکی حیدربابایه سلام از آثار مشهور او بوده و سالروز غروب آن خورشید شعر و ادب در تقویم رسمی کشور، روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

حسین منزوی متولد اول مهر ۱۳۲۵ و متوفی به ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک بود و بیشتر به‌عنوان شاعری غزل‌سرا شناخته می شود اما در سرودن اشعار نیمایی و سپید و ترانه هم تبحر داشت.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و انجمن‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌های این استان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha