رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به چک سفر می‌کند؛ همکاری در حوزه هسته‌ای محور دیدارها

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری کره جنوبی با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی اتمی جمهوری چک، به پراگ سفر می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ با انتشار این خبر افزود: «یون سوک یول» با هدف تعمیق روابط اقتصادی و همکاری در زمینه پروژه های انرژی اتمی فردا (پنجشنبه) سفری چهار روزه به جمهوری چک خواهد داشت.

این سفر به دنبال انتخاب کنسرسیومی از شرکت کره‌ای «هیدرو کره و انرژی اتمی» (Korea Hydro & Nuclear Power) در ۲ ماه گذشته برای ساخت ۲ واحد نیروگاهی برق در مجموعه «نیروگاه اتمی دوکوانی» در جمهوری چک صورت می گیرد.

شرکت کره‌ای «هیدرو کره و انرژی اتمی»، یکی از شرکت های تابعه شرکت برق کره جنوبی است که نیروگاه های عظیم آبی و اتمی را اداره می کند.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به چک سفر می‌کند؛ همکاری در حوزه هسته‌ای در دستور کار
نیروگاه اتمی دوکوانی جمهوری چک دارای چهار واحد است
که طی سال های ۱۹۸۵- ۱۹۸۷ میلادی ساخته شدند

یونهاپ گزارش داد: سفر یول تاکیدی بر اجرای موفقیت آمیز پروژه های اتمی جمهوری چک توسط شرکت های کره است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود شرکت برنده نهایی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ اعلام و انتخاب شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری کره جنوبی تلاش دارد تا در این سفر زمینه را برای ایجاد «اتحاد انرژی هسته‌ای» بین دو کشور فراهم کند.

بر اساس این گزارش، ساخت پروژه جدید حدود ۱۷.۳ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت برنده شدن شرکت کره‌ای، این دومین پروژه ساخت نیروگاه اتمی در خارج از این کشور پس از پروژه نیروگاه اتمی امارات در سال ۲۰۰۹ میلادی به شمار خواهد رفت.

رئیس جمهوری کره جنوبی قرار است در این سفر چهار روزه که از روز فردا آغاز می شود، با «پتر پاول» (Petr Pavel) رئیس جمهوری چک و «پتر فیلا» (Petr Fiala) نخست وزیر این کشور ملاقات و در زمینه هایی همچون گسترش همکاری در زمینه انرژی اتمی، تجارت، سرمایه گذاری و فناوری گفت و گو کند.

این نخستین سفر یک رئیس جمهوری کره جنوبی از جمهوری چک طی ۹ سال گذشته است.

این گزارش حاکی است روابط بین کره جنوبی و جمهوری چک از ایجاد روابط دیپلماتیک بین طرفین در سال ۱۹۹۰ میلادی همواره رو به گسترش بوده است؛ به طوری که تا سال ۲۰۲۳ میلادی کره جنوبی با داشتن بیش از یکصد شرکت در این کشور، چهارمین شریک تجاری و و سرمایه گذار در جمهوری چک به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، درحالی قرار است رئیس جمهوری کره جنوبی برای تعمیق همکاری های تجاری و پروژها در زمینه انرژی اتمی به جمهوری چک سفر کند که سئول چندی است کشورهای بلوک شرق اروپا را هدف سرمایه گذاری های خارجی خود قرار داده است.

«کیم هیی سنگ» (Kim Hee-sang) معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی در مورخ ۲۱ شهریور جاری در سفر به لهستان، با «یاچک تامچاک» (Jacek Tomczak) همتای لهستانی خود در زمینه «همکاری راهبردی» دیدار و گفت و گو کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در آن تاریخ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سئول و ورشو در مورد راه‌های تحکیم همکاری اقتصادی در بخش های مختلف از جمله صنایع دفاعی مذاکره کردند.

یونهاپ در آن تاریخ با اشاره به اینکه این ششمین نشست نمایندگان دو کشور در این سطح است، گزارش داده بود: لهستان با توجه به رشد تجارت دوجانبه با کره جنوبی طی ۶ سال متوالی که در سال گذشته میلادی به ۱۰.۱ میلیارد دلار و به بالاترین سطح خود رسید، از بزرگترین شرکای تجاری سئول در اروپای مرکزی محسوب می شود.

هم اکنون حدود ۳۹۰ شرکت کره جنوبی در لهستان فعالیت دارد که این امر باعث ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی در این کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha