گردشگران گیلان بخوانند

۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85600206
گردشگران گیلان بخوانند

رشت - ایرنا - گیلان اگرچه به سبب حظ جنگل و باران، شالی و دریا، خروش رود و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، جشن رنگ در لباس‌های محلی و رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن‌ها و آئین‌ها و هزاران جاذبه دیگر، سرزمینی برای همه فصول گردشگری است؛ اما در این برهه با گذراندن روزهای پایانی تعطیلات تابستانی در شرایط ویژه میزبانی قرار گرفته است.

جشنواره موزه میراث روستایی در گیلان

به گزارش ایرنا، موزه میراث روستایی گیلان که دیرگاهی از عمرش در میان جنگل‌های گیلان نمی‌گذرد به تلاش آنانی بنا شده که یادشان به نگاهداشت دانش و فرهنگ پیشینیان‌شان دلخوش است و بر همین اساس زندگانی یکصد سال گذشته روستائیان استان را در فضای یادشده دوباره سازی کرده که این امر این مکان را به یکی از سه اثر برتر پرجاذبه استان تبدیل کرده است.
این بارهم شانزدهمین جشنواره تابستانی در موزه میراث روستایی تا ۳۱ شهریور میزبان گردشگرانی شده است که سرور جشن‌ها و آئین‌های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش، جست‌وجوگر هستند.
علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر برای بازدید از جشنواره در محل موزه حضور یابند.

گردشگران گیلان بخوانند

موزه رشت بطور موقت تعطیل است
موزه یا گنجینه بیستون رشت بدلیل انجام پاره ای تعمیرات تا تکمیل پروژه بطور موقت تعطیل است.
به گزارش ایرنا، ساختمان موزه رشت یا همان گنجینه رشت در زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۵۶۰ متر مربع درسبزه میدان خیابان طالقانی (بیستون) رشت واقع شده است. موزه رشت در گذشته به میرزا حسین‌خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت.
او آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود و در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر آن را خریداری کرد، پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد؛ این موزه از ۲ بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.
بخش مردم شناسی در طبقه اول موزه قرار دارد که به مواردی از زندگی روزمره مردمان محلی و مشاغل آنها می پردازد و بخش باستان شناسی موزه رشت در زیرزمین یا سرداب ساختمان قرارداد و مُعّرف عظمت و شکوه باستانی این خطّه و فرهنگ مردمان آن است. قدیمی‌ترین اشیای این بخش‌ها پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه پیرکوه است که از حفاری‌های غیر مجاز کشف شده و تاریخ آن ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود.

گردشگران گیلان بخوانند

۳۴ رخداد نهضت جنگل شناسایی شده است
ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه در خصوص مکان رخدادهای قیام میرزا کوچک خان جنگلی تاکنون حدود ۳۴ موقعیت شناسایی شده است، گفت: برای مسافرانی که قصد بازدید از اماکن مربوط به میرزاکوچک خان را داشته باشند ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
بارزترین جاذبه تاریخی در خصوص میرزاکوچک خان جنگلی خانه میرزا کوچک خان در محله استاد سرا رشت است که امروز بعنوان موزه نهضت جنگل پذیرای گردشگران است.
خانه میرزا کوچک به صورت مستطیلی شکل و شامل دو طبقه است؛ در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ قرار دارد که دارای چندین اتاق تو در تو است. این ایوان را می‌توان یکی از نمادهای اصلی سبک سنتی خانه‌های رشت دانست. در طبقه دوم، سالن بزرگی قرار دارد که مجددا شامل همان اتاق است. خانه میرزا کوچک کاملا چوبی بوده و از دو طرف راه پله‌هایی در آن تعبیه شده است. همچنین حیاط کوچکی نیز جلوی خانه قرار دارد که با گل کاری‌ چشم نواز و تندیس خود میرزا کوچک خان جلوه خاصی به آن بخشیده شده است.
میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.
جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.
نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی‌های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان‌های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱، منشأ حرکت میرزا کوچک‌ خان را یک منشأ ۱۰۰ درصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود -گیلان- ایجاد کرد.

گردشگران گیلان بخوانند

آغاز سرشماری مرال در عرصه‌های جنگلی گیلان
فصل گاوبانگی در عرصه های جنگلی گیلان آغاز شده؛ لذا گردشگران تا حد امکان از ورود به عرصه های جنگلی استان حذر کنند.
به گزارش ایرنا، هر ساله از نیمه‌ی شهریورماه تا اواسط مهر ماه، سرشماری مرال در زیستگاه‌های استان انجام می‌شود؛ این دوره سرشماری که موسوم به «گاو بانگی» است، زمان جفت‌گیری مرال‌ها است که مرال‌های نر با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، مرال‌های ماده‌را به سمت خود می‌کشانند.

گردشگران گیلان بخوانند


کشور ایران از تنوع فوق‌العاده میراث طبیعی برخوردار است؛ تنوع بسیار زیاد شرایط اقلیمی و زیستگاه‌ها باعث شده تا حیوانات گوناگونی در مرزهای جغرافیایی کشور ما زندگی کنند و یکی از مهمترین حیواناتی که در ایران زندگی می کند، گوزن قرمز یا مرال است؛ بزرگترین گوزن ایران و یکی از بزرگترین گوزن‌های جهان ساکن یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های زنده دنیا، یعنی جنگل‌های هیرکانی است.
اهمیت این گونه به عنوان علف خوار غالب جنگل‌های شمال ایران، بدلیل آن است که شکاری مناسب برای گوشتخواران راس هرم مانند پلنگ محسوب شده و اتفاقاً بطور فزاینده‌ای در معرض خطر شکار شدن توسط انسان نیز قرار دارد.
سرشماری مرال در زیستگاه‌های مناطق شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، فومن، شفت، ماسال، رودبار، سیاهکل، لنگرود، املش و رودسر با حضور محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست بصورت شبانه در مناطق جنگلی این شهرستان‌ها آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha