برگزاری اولین انتخابات مجلس یک دهه اخیر در کشمیر هند

تهران- ایرنا- انتخابات مجلس جامو و کشمیر هند، برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته در حال برگزاری است و تا ظهر امروز (چهارشنبه به وقت محلی)، مشارکت در این انتخابات بیش از ۴۱ درصد بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نیکی آسیا، منطقه جامو و کشمیر در شمال هند اولین رای گیری مجلس عوام هند (لوک سابا) را پس از حدود یک دهه در روز چهارشنبه آغاز کرد. یکی از موضوعات در این انتخابات احیای وضعیت ویژه این منطقه بود.

رای گیری تا ماه اکتبر (نیمه مهر ماه) ادامه خواهد داشت و نتایج در هشتم اکتبر (۱۷ مهر) اعلام می شود.

جامو و کشمیر یکی از هشت منطقه اتحادیه در هند و منطقه ای کلیدی است که خصومت طولانی بین هند و پاکستان بر سر آن وجود دارد. انتخابات پنج سال پس از لغو وضعیت ویژه این منطقه توسط دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند برگزار می شود.

حزب حاکم هند (بهارتیا جنتا پارتی موسوم به بی جی پی) وضعیت نیمه خودمختار جامو و کشمیر را در سال ۲۰۱۹ سلب کرد و به دنبال آن به نظر می رسد محبوبیت این حزب در منطقه کاهش یافته است.

وضعیت ویژه فقط به ساکنان منطقه اجازه خرید ملک و تضمین مشاغل محلی را می داد، این تنها ایالت با اکثریت مسلمان در کشور بود که از اوایل دهه ۱۹۹۰ حدود ۴۰ هزار نفر در یک شورش جدایی طلبانه کشته شدند.

در نتیجه لغو خودمختاری در سال ۲۰۱۹، ایالت سابق جامو و کشمیر به دو منطقه تحت کنترل دولت فدرال هند تقسیم شد. جامو و کشمیر و لدخ، اکثر مردم کشمیر مسلمان هستند، در حالی که در جامو بیشتر هندو هستند و ساکنان لدخ مسلمان یا بودایی هستند.

این انتخابات منجر به تشکیل یک دولت محلی خواهد شد که انتظار می رود دولت فدرال را برای ارتقای توسعه و امنیت منطقه ای تحت فشار قرار دهد. برخی احزاب محلی خواستار احیای وضعیت ویژه در صورت به قدرت رسیدن هستند.

آخرین انتخابات کشمیر در سال ۲۰۱۴ در ایالت جامو و کشمیر برگزار شد اما دولتی که تشکیل شد در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد و از آن زمان تاکنون مجلس در منطقه تشکیل نشده است.

در مجموع ۹۰ کرسی در انتخابات مجلس با هشت میلیون و ۷۰۰ هزار رای دهنده ثبت نام شده است که حدود نیمی از آنها زن هستند. مرحله دوم و سوم رای گیری در ۲۵ سپتامبر (چهار مهر) و یکم اکتبر با شمارش آرا در هشت اکتبر (۱۰ مهر) تعیین شده است.

در انتخابات ۶ هفته‌ای پارلمانی در سراسر هند که در اوایل ژوئن (نیمه خرداد) به پایان رسید، جامو و کشمیر شاهد مشارکت تاریخی ۵۸.۵ درصدی رای‌دهندگان بود که بالاترین میزان در ۳۵ سال به شمار می‌آید.

تارنمای خبری شبکه تلویزیونی دهلی نو اعلام کرد که در مرحله اول رای گیری مجلس جامو و کشمیر، مشارکت ۴۱.۱۷ درصدی تا ساعت ۱۳ به وقت هند به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha